וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח פנימי:כשלים בבדיקת צעצועים במכון התקנים

אורה קורן

7.3.2012 / 8:22

לפי הדו"ח, לא העביר אחד העובדים כ-1,500 צעצועים לבדיקה כנדרש והם כבר נמצאים בשוק. מבקר הפנים של המכון המליץ להשעות את העובד אך הוא עדיין משמש בתפקידו

דו"ח פנימי חסוי של מבקר הפנים במכון התקנים חשף חריגה מובהקת מנהלים וכשלים בשלב הטיפול בתהליך אישורי השיווק של צעצועים מיובאים, אך במכון התקנים בחרו להצניע את הדו"ח. במכון, בניהולו של דני גולדשטיין, סירבו להעביר את הדו"ח לעיון TheMarker, וציינו כי מדובר בדו"ח פנימי, שאין אישור משפטי לחשוף אותו.

לפי המכון, עובד במכון לא העביר מוצרים לבדיקת מעבדה כנדרש. העובד יושעה מתפקידו ויועבר לתפקיד אחר ­ אך לא יפוטר. מקורבים למכון ציינו כי הפרשה נוגעת במתן אישורים לשיווק 1,500 צעצועים, לכאורה ללא בדיקה, כמתחייב בתהליך האישור. לדבריהם, המחדל נמשך כשנה וחצי והמוצרים נמצאים כעת בשוק. לפי המקורבים העובד, שהוא גם חבר ועד העובדים במכון, נותר בתפקידו למרות המלצת מבקר הפנים מלפני כחודשיים להשעותו.

מוצרים שחייבים לעמוד בתו תקן רשמי עוברים בדיקה מדגמית בנמל אשדוד עם הגעתם. תקנים לצעצועים נועדו להבטיח שהם בטיחותיים לשימושם של ילדים קטנים. הבדיקה נקראת "זיהוי ונטילה". המוצרים אותם נוטלים בדגימה אמורים להגיע למעבדה של מכון התקנים לאישור עמידתם בתקן. רק לאחר שהבדיקה מצאה שהם תקניים, מכון התקנים מוציא אישור לשיווקם בישראל.

מכון התקנים הכניס לעבודה מערכת ממוחשבת חדשה ביולי 2011. בחודשיים הראשונים להפעלתה התעוררו בעיות הטמעה טכניות, שטופלו. בספטמבר-אוקטובר איתרה המערכת כי צעצועים שאמורים היו להגיע לאישור מעבדה לא נשלחו לבדיקת מעבדה, הגיעו במסגרת שלב ה"זיהוי ונטילה". קיימות גרסאות סותרות לגבי גורל המוצרים משלב זה. לדברי המקורות המוצרים הגיעו לשוק, אולם על פי גרסת המכון המוצרים לא קיבלו אישור הוצאה לשוק, ואם הגיעו לשוק ללא אישור המעבדה ­ הרי שהיבואן עבר על התחייבותו מול המכון.

"המכון לא מעל בתפקידו"

"עשינו בקרה שוטפת וגילינו שחלק מהנהלים של זיהוי ונטילה לא בוצעו כהלכה", נמסר בתגובה מהמכון. "לא נתנו שום אישור לשיווק מוצרים בשוק. היה אי ביצוע נהלים בנמל. העובד היה אחראי על זיהוי ונטילת דגימות של המוצרים. הוא לא ביצע את העבודה שלו. המערכת שלנו עלתה על זה. ראינו שיש אי ביצוע נהלים. לא נתנו ליבואן אישורים לשווק את המוצרים. בעקבות האירוע עשינו תחקיר יסודי. נקטנו אמצעים נגד העובד ועשינו פעולות מתקנות, והבדיקות מתבצעות. לא ניתן לאף אחד מהיבואנים אישור לשווק את המוצרים. אם היה שיווק ­ הוא התבצע ללא אישור. ככל הידוע לנו, אין אינדיקציה לשוחד, אלא חריגה מנהלים בלבד".

האם התופעה נמשכה שנה וחצי?

"יש לנו אינדיקציות רק לגבי ספטמבר-אוקטובר 2011, כיוון שהמערכת הוכנסה לפעולה כחודשיים קודם והיא זו שהתריעה. אין לנו מושג מה היה לפני כן, אבל לדוגמה אין אינדיקציות למצב כזה באוגוסט".

האם העובד פוטר?

"העובד הועבר מתפקידו, הוא בחו"ל, עדיין לא מצאו לו תפקיד אחר".

האם ניתנו אישורים ל‑1,500 מוצרים להיכנס לשוק ללא בדיקה?

"המספר הרבה יותר נמוך, המוצרים לא קיבלו אישור להיכנס לשוק ואם נכנסו זה ללא אישורנו. המערכת עלתה על זה. כל מוצר באותה רשימה נבדק עכשיו מחדש, היסטורית. אם נמצא משהו שהוחמץ ­ נודיע על זה".

כיצד הסביר העובד למבקר הפנים את העובדה שלא ביצע את הדגימות וחרג מהנהלים?

"הוא מיהר לסגור איזו פינה שלו. זה לא רלוונטי, העובד לא בתפקידו יותר. הוא לא עשה את התפקיד שלו ולכן הוא לא יכול להיות בו. אם היינו מוכיחים מניע אחר היינו הולכים למשטרה. עשינו את זה בעבר. זה לא רלוונטי. הדבר החשוב הוא אם סיכנו מישהו ואם ניתן ונלקח שוחד".

ומה היתה המסקנה?

"הוא מועבר מתפקידו".

היה שוחד?

"לא מצאנו שניתן שוחד או שסוכנו חיי אדם. מכון התקנים לא מעל בתפקידו הציבורי. העובד מעל בתפקידו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully