וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: בומברדייה אחראית לשלוש תאונות ברכבת

דניאל שמיל

7.3.2012 / 9:33

על פי תחקיר המכון לחקר הכשל עבודה רשלנית של יצרנית הקרונות בומברדייה היא האחראית לשלוש תאונות שאירעו ברכבת - ולא עובדי התחזוקה. הדירקטוריון צפוי לאשר תכנית השר כץ

הרפורמה החד-צדדית שהציג שלשום שר התחבורה, ישראל כץ, לרכבת ישראל, לא הביאה לשיבושים אתמול בפעילות הרכבת. עם זאת, המתח בין העובדים להנהלה עולה לקראת הכרעת דירקטוריון החברה היום בעניין יישום התוכנית שהציג שר התחבורה.

הדירקטוריון צפוי לאשר את התוכנית והיא תועלה להכרעת הממשלה ביום ראשון הקרוב, או בזה שאחריו. ייתכן כי בעקבות האישור יחליטו העובדים לנקוט עיצומים ויפגעו בתנועת הנוסעים. עם זאת, בהנהלת הרכבת מעריכים כי עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, לא יאפשר שיבושים בפעילות הרכבת, והעובדים יסתפקו בשיבושים קלים יותר.

שלשום הכריז שר התחבורה על הקמת שלוש חברות בנות לרכבת שיתמקדו בתחזוקת רכבות, פיתוח עסקי ונדל"ן והובלת מטענים. בנוסף, הרכבת תתקדם בהסכם מיקור החוץ לתחזוקת קרונות דו-קומתיים חדשים עם חברת בומברדייה.

בתוך כך, חברת בומברדייה ספגה אתמול מהלומה בכנס מהנדסי הבטיחות של לשכת המהנדסים. המהנדס מאיר קנדלר, מהמכון לחקר הכשל, פירסם את התוצאות של שלושה תחקירי תאונה שערך, ובכולם נופלת האשמה על בומברדייה ולא על עובדי התחזוקה של הרכבת. קנדלר עומד בראש מכון בדיקה ניטרלי שעוסק בחקירת תאונות שונות, ואינו קשור לאחד הצדדים בסכסוך העבודה ברכבת.

לטענתו, השריפה בקרון בשפיים נבעה מעבודה רשלנית שביצעה בומברדייה בקרון. לדבריו, היצרן לא דאג לתיקון הקרון. כמה חודשים מאוחר יותר ניתק גל הינע בקרונוע, פגע במיכל הדלק וגרם לדליפה. שם, לטענת קנדלר, הברגים שסיפק היצרן גרמו לכשל.

האירוע השלישי, באוקטובר 2011, היה ירידה של קטר מהפסים. לדברי קנדלר, קורת הפיתול במתלה נשברה. היצרן אמנם נתן לרכבת מפה לבדיקת סדקים שגרתית, אך לא ציין בה את המקום שנשבר בסופו של דבר. קנדלר טוען כי "הרכבת שבויה בידי היצרן. היתה התעלמות מוחלטת מפניות אל היצרן".

הבדיקה שערכה הרכבת על השריפה ליד שפיים העלתה ממצאים דומים. לפי הדו"ח, "תיקון חובבני" של היצרן גרם לשבירת קורה, שהביאה בתורה למגע בין המנוע החם לאדי דלק. בסיכום האירוע הוצע להקים צוות הידברות עם בומברדייה ולבחון את נהלי המעקב של החברה אחרי תיקוני היצרן.

בבומברדייה טוענים כי לא היתה להם גישה אל הקרונועים אחרי התקלות, והם לא יכלו לבדוק את התקלה. עוד נמסר מהחברה: "סוג הציוד הפעיל בישראל גמא מאות מיליוני ק"מ בעולם ללא תקלות, כך שריכוז הטענות בישראל תמוה. בעניין ההאשמות, תמוה כי דווקא החברה שלא ניתנה לה גישה לציוד ושלא עסקה בתחזוקתו מואשמת בבעיות תחזוקה. החוקר, שנבחר ללא מכרז על ידי הגורם שגרם לכשל, יודע כי נעשה מאמץ עילאי למנוע מהיצרן לקחת חלק מלא בבדיקת האירועים שהובילו לאירועי הבטיחות, לרבות העלמת ראיות ושיבושן. לאור המתקפה השקרית אנו שוקלים את כלל האפשרויות המשפטיות העומדות לרשותנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully