וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דן פרופר חזר לדירקטוריון חברת טבע

יורם גביזון

8.3.2012 / 12:26

יו"ר אוסם דן פרופר ישמש כחבר דירקטוריון עד לאסיפה הכללית של בעלי המניות שתיערך ב-2014. בעבר פרש פרופר מהתפקיד עקב מה שהגדיר כניגוד עניינים

13 חודשים בלבד לאחר שפרש מדירקטוריון טבע, הודיעה אתמול החברה על מינויו המחודש של דן פרופר (72) לחבר בדירקטוריון עד לאסיפה הכללית של בעלי המניות שתתקיים ב-2014. חזרתו של פרופר לדירקטוריון מפתיעה, ולו משום שהסיבה שהובילה אותו לעזוב את הדירקטוריון שרירה וקיימת.

פרופר הסביר בפברואר 2011 כי הוא פורש, משום שהכניסה המתוכננת של טבע לשוק תחליפי חלב אם יוצרת מבחינתו ניגוד עניינים בהיותו יו"ר אסם, בעלת השליטה בשותפות מטרנה אסם. ניגוד העניינים הפוטנציאלי הפך מאז לתחרות בפועל על שוק תחליפי חלב אם, לאחר שטבע השיקה בנובמבר 2011 את המותג נוטרילון שמייצרת נוטרישיה.

מטרנה היא מרכז רווח חשוב. הרווח התפעולי של מגזר תחליפי חלב אם של אסם ב-12 החודשים האחרונים הסתכם ב-52 מיליון שקל. שוק מזון תינוקות מייצר את שיעור הרווחיות התפעולית (17% מהמחזור) הגבוה בקבוצת אסם לאחר החטיפים, בעיקר במבה, ודגני הבוקר. אסם החזיקה באמצעות מטרנה בנתח של 58% משוק תחליפי חלב, ולפיכך, ברור שכניסתה של טבע עשויה להפר את השלווה בתחום שבו התחרות חלשה יחסית.

מדוע, אם כן, חוזר פרופר לדירקטוריון טבע דווקא לאחר הכניסה של החברה לתחום תחליפי חלב אם? בטבע מסבירים: "פרופר החליט, למען הזהירות, להימנע ממצב תיאורטי של ניגוד עניינים. מנקודת ראותה של טבע, פרופר לא נמצא בניגוד עניינים. לאחר חלוף פרק זמן שבו בחן פרופר את העניין, נמצא כי ניגוד העניינים לא היה גם מבחינתו, ואנחנו מאוד שמחים לחזרתו".

חזרתו של פרופר מעלה שאלה נוספת. הגיל הממוצע של חברי דירקטוריון טבע היה 70.5 עם היבחרו של ינאי לתפקיד המנכ"ל; בעת כהונתו ירד הגיל הממוצע של חברי הדירקטוריון ל-65 שנה, בין השאר, בעקבות מינויים של חיים הורביץ, לשעבר מנכ"ל החטיבה הבינלאומית בטבע ובנו של אלי הורביץ המנוח, היו"ר והמנכ"ל לשעבר של טבע, ארז ויגודמן מנכ"ל מכתשים אגן ואמיר אלשטיין, יו"ר החברה לישראל וממשפחות מייסדי טבע.

פרופר, שעומד עשרות שנים בראשה של אחת החברות המנוהלות היטב, מעלה את ממוצע הגיל של חברי הדירקטוריון, בניגוד למגמת ההצערה שאיפיינה את תקופת ינאי, מעבר לעובדה שהוא משמש כיום בתפקיד ניהולי פעיל יותר באסם בעקבות בעיות הבריאות של מנכ"ל אסם, גזי קפלן. בטבע מתכחשים לניסיון להצעיר את הדירקטוריון וטוענים שהקריטריון היחיד למינוי הוא כישורים.

למי שלא לגמרי משתכנע מתיאוריית ניגוד העניינים, שמעולם לא היה ועכשיו התפוגג, מוצע הסבר חלופי. מחלתו של אלי הורביץ הביאה למינויו של פיל פרוסט ליו"ר החברה. גם פרוסט אינו מצעירי החברה (75); הוא אמנם בעל המניות הפרטי הגדול בחברה, אבל יש לו מספר רב של השקעות אחרות - כמה מהן בתחומי הפארמה שמשיקות, שלא לומר מתחרות, לאלה של טבע.

בדירקטוריון טבע וסביבו יש הנערכים ליום פרישתו של פרוסט שתקופת כהונתו בתפקיד דירקטור מסתיימת ב-2012. לפי הערכות, חיים הורביץ, אמיר אלשטיין ודן זיסקינד יתמודדו על תפקיד היו"ר.

ועדת המינויים והממשל התאגידי שבחרה בפרופר לתקופת כהונה נוספת, כוללת את אמיר אלשטיין, פרופ' משה מני, עו"ד אורי סלונים, יוסי ניצני ואייב כהן. כך שמינויו של פרופר על ידי הוועדה עשוי בבוא העת לחזק את מועמדותו של אלשטיין וכמו כן את המועמדות של הורביץ, שכן שניים מחברי הוועדה חייבים את כהונתם למשפחת הורביץ: סלונים החל לכהן בתפקיד דירקטור ב-1998, כאשר אלי הורביץ כיהן בתפקיד מנכ"ל, וניצני מונה לדירקטור כאשר אלי הורביץ היה היו"ר.

פרופר מתיייחס למינוי המפתיע בראיון ל-TheMarker.

מה השתנה בנסיבות שהביא אותך למסקנה שקיים ניגוד עניינים בין כהונתך בתפקיד יו"ר אסם לכהונתך בתפקיד דירקטור בטבע?

"בזמנו נקטתי משנה זהירות ופרשתי, מכיוון שחששתי שאקלע לניגוד עניינים. כיום אני יכול לומר בצורה ברורה שאין כל ניגוד עניינים, משום שאיני מכהן בדירקטוריון של מטרנה, ומשום שהנושא של תחליפי חלב אם אינו עולה לדירקטוריון טבע, כך שאין כל בעיה. קיבלתי פניות מחברי דירקטוריון טבע לחזור לחברה, ומכיוון שלא יצאתי מטבע בחדווה, החלטתי להיענות בחיוב".

אתה ער להערכות שלפיהן בדירקטוריון טבע נערכים להחלפת היו"ר, ושהמינוי שלך הוא חלק מהמאבק המתפתח על התפקיד?

"אתה מרחיק לכת. היות שכבר כיהנתי בתפקיד דירקטור בטבע, ואני לא מצטרף חדש, איני חושב שיש מקום לפרשנות הזאת".

מה דעתך על ההערכות שטבע עומדת בפני מאבק על תפקיד היו"ר?

"אני קורא מה שאתם כותבים".

ומה אתה חושב על מה שאתה קורא?

"אני חושב שהצבע יפה. שחור על לבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully