וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סיוע לפרי הגליל יפלה לרעה את מתחרותיה"

אורה קורן

11.3.2012 / 9:07

מכנכל חברת זנלכל - מתחרה של פרי הגליל פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה למנוע חקיקה שתעניק סיוע למפעל פרי הגליל. "הממשלה מתערבת בתחרות החופשית לטובת היצרן הגדול"

חברת זנלכל, העוסקת בייצור ושיווק של מוצרי פירות וירקות, מתנגדת לתוכנית של משרדי האוצר והתמ"ת לסיוע למפעל המזון פרי הגליל שבחצור הגלילית.

מנכ"ל זנלכל, פיני גורביץ', שלח בשבוע שעבר מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שבו ביקש את התערבותו במניעת חקיקה שתעניק הטבות כספיות לפרי הגליל במטרה למנוע את סגירתו. גורביץ' אף התריע כי יעתור לבג"ץ אם הסיוע יאושר, בנימוק שהסיוע יפלה לרעה את מתחרותיה של פרי הגליל, ובהן זנלכל.

על פי המתווה שגיבשו משרדי האוצר והתמ"ת, יוענק סיוע של כ-10 מיליון שקל למפעלים ביישובים נחשלים כלכלית וחברתית, שחולצו מקריסה ומעסיקים לפחות 100 עובדים שהועסקו בהם ערב המשבר הכלכלי העולמי. המתווה נתפר למידותיו של פרי הגליל, שבעליו ביקשו להעתיקו מחצור הגלילית. מאחר שלא ניתן לחוקק חוק למפעל בודד, נקבע כי החקיקה תתאים למפעלים נוספים.

גורביץ' הוסיף כי פרי הגליל נרכש על ידי בעליו הנוכחיים במכרז בפיקוח בית משפט, שבו הוגשו ארבע הצעות. "תיקון רטרואקטיבי של תנאי המכרז לטובת הקבוצה הזוכה הוא פגיעה בוטה בתהליך כולו", כתב. לדבריו, פרי הגליל ומילוז (שנמצאות בבעלות משותפת) הן השחקניות הגדול ביותר בקטגוריה של ירקות משומרים וקפואים, ואפליה לטובתן "תגרום נזק ישיר לכל המפעלים הפועלים בענף", תביא לפיטורי עובדים ותיצור תחרות בלתי הוגנת בתחום. "לדעתי, אין זה פתרון להעביר את הבעיה (אם היא קיימת בכלל) לפתחם של מפעלים אחרים, כתוצאה מלחץ תקשורתי", הוסיף גורביץ'.

הוא ציין כי פרי הגליל נמצאת בבעלות הרשת הקמעונית חצי חינם, המחזיקה גם במילוז, ויטה, יקבי בנימינה ומעדני הטלה. הבעלות על פרי הגליל ומילוז הופכת אותה לשחקן הגדול בקטגוריה זו, ולבעלת יכולת לקבוע מחירי מכירה בפועל בשוק הקמעוני והמוסדי. "הפצת השימורים של הקבוצה משותפת וחישוב הרווחיות של מפעל בודד ניתן להתאמה בינו לחברת ההפצה", הוסיף. בעלי פרי הגליל מסרו למשרד התמ"ת שרווחיותם נמוכה.

במכתב, שהופנה גם לממונה על ההגבלים העסקיים, נטען כי מוצרי הקבוצה נמכרים בשנתיים האחרונות במחירים הנמוכים ביותר בקטגוריה, תחת מותגי החברה ומותגים פרטיים של שופרסל, מגה והרשת הרביעית. גורביץ' טוען גם כי לפני שלוש שנים קיבלה פרי הגליל הלוואה של 10 מיליון שקל שנהפכה למענק, וכי הממשלה מתערבת בתחרות החופשית לטובת היצרן הגדול ביותר בתחום.

במכתב נטען כי פרי הגליל הגדילה את נתח השוק שלה, בין השאר באמצעות פרסום יקר בטלוויזיה ב-2011, וכתוצאה נאלצה זנלכל לפטר 10% מעובדיה. "אין לי ספק שבעלי פרי הגליל, שהשקיעו ברכישת החברה כ-100 מיליון שקל, ולטענתם החברה מרוויחה, לא יסגרו אותה בגלל תזרים מזומנים של 10 מיליון שקל, במיוחד כשמאחורי מפעל זה עומדת קבוצה שמחזור מכירותיה בתחום המזון עולה על מיליארד שקל בשנה", כתב גורביץ'.

  • עוד באותו נושא:
  • פרי הגליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully