וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: הממשלה תתמוך במינוי משה אשר לרשות המסים

מוטי בסוק

11.3.2012 / 9:31

להערכת לשכץ היועץ המשפטי לממשלה, הממשלה תיאלץ לתמוך במינוי אשר למרות התנגדותו של שר האוצר יובל שטייניץ. הדיון במנוי בממשלה נדחה בשבוע

בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מתגבשת הערכה כי הממשלה תצטרך בסופו של דבר לתמוך במינוי משה אשר למנהל רשות המסים - חרף ההתנגדות התקיפה של שר האוצר, יובל שטייניץ.

שניים מהמשנים ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מייק בלס ועו"ד אבי ליכט, התבטאו בעבר באופן חד-משמעי בעד בחירתו של אשר. בלס אמר את הדברים בהתייעצויות של משפטנים שנערכו באחרונה אצל מזכיר הממשלה, עו"ד צבי האוזר. ליכט תמך במועמדות אשר בוועדת האיתור שמינה שר האוצר לבחירת המנהל הבא של רשות המסים.

הדיון בבחירת המנהל הבא של רשות המסים, שהיה אמור להיערך בממשלה היום, נדחה בשבוע בשל המחלוקת סביב בחירת אשר. גורמים ממשלתיים בכירים שבו וטענו אתמול כי ההתנגדות של שר האוצר למינויו של אשר נובעת ממניעים אמוציונליים וכי הוא עשה את כל השגיאות האפשריות בפרשה.

לטענתם, קשה מאוד להסביר את התנגדותו למינוי של אשר ועוד יותר קשה להורידו מהעץ שעליו טיפס. ההערכה בקרב הגורמים המעורבים בנושא, היא כי בסופו של דבר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יצטרך להכריע בנושא.

בלשכת ראש הממשלה מגדירים את פרשת אשר כתפוח אדמה לוהט. על אף שניהל כמה שיחות בנושא עם היועץ המשפטי לממשלה ועם שר האוצר, נזהר נתניהו עד כה שלא להתבטא בנושא, גם לא בפורומים סגורים.

באחרונה שבו מקורבי שר האוצר להעלות טענות נגד מינוי אשר, שעלו לפני יותר מחצי שנה ונדחו על ידי פוליטיקאים, משפטנים וכלי התקשורת.

טענות אלה כללו את הקרבה כביכול של אשר לשר המשפטים, יעקב נאמן, (אשר עשה לפני 16 שנה את ההתמחות שלו במשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן, שנאמן הוא אחד השותפים בו); קרבה למי שהיה מנהל רשות המסים, יוני קפלן (אשר היה העוזר שלו לפני 11 שנה); וקרבה לעו"ד רם כספי. טענות אלו נדחו בעבר מכיוון שאיש, גם מקרב המתנגדים למינוי ברשות המסים, אינו מטיל דופי ביושרתו של אשר.

עם זאת, שר האוצר ובכירים המקורבים אליו בצמרת האוצר מנסים בשבועות האחרונים לרתום למאבק גם שרים, בכירים בשירות הציבורי ובכירים בהווה ובעבר ברשות המסים.

כך, למשל, זימן ממלא מקום מנכ"ל האוצר, דורון כהן, מנהלים לשעבר של רשות המסים לשמוע את חוות דעתם בנושא.

התשובה ששמע מהם היתה כי אשר הוא מומחה מס מהשורה הראשונה, וכי אין לפסול את מועמדותו על הסף, גם אם אין לו ניסיון מנהיגותי מוכח. הוסבר לכהן, בין השאר, כי דורון לוי, לפני שמונה למנהל מס הכנסה, היה היועץ המשפטי של האגף, וכי טלי ירון-אלדר, לפני שמונתה למנהלת מס הכנסה, היתה היועצת המשפטית של המכס ומע"מ.

כלומר, לאיש ממנהלי מס הכנסה ורשות המסים בעבר לא היה ניסיון בניהול מערכות גדולות לפני שמונה לתפקיד. אחד הבכירים בשירות הציבורי, שאליהם פנה שטייניץ, אמר כי היה מוכן להתערב בפרשה לו היה הדיון עקרוני, אך לאחר שננקבו שמות המועמדים, הוא אינו מוכן להתערב.

מהלך חסר תקדים של שטייניץ

בג"ץ פסק בסוף ינואר פה אחד כי על שר האוצר להביא לאישור הממשלה, חרף התנגדותו התקיפה, את מינויו של אשר למנהל רשות המסים. שר האוצר הבטיח כי יכבד את החלטת בג"ץ וכי יביא את המינוי לאישור הממשלה בתוך שבועיים עד שלושה שבועות. ואולם, עד כה שטייניץ לא הביא את מינויו של אשר לאישור הממשלה.

החלטת בג"ץ לא קבעה כי הממשלה חייבת לאשר את מינויו של אשר למנהל רשות המסים. עם זאת, ברור כי הממשלה לא יכולה לפסול את המינוי של אשר בטיעונים שהעלה שר האוצר ושנדחו כבר על ידי בג"ץ בעבר, שכן במקרה כזה צפוי אשר לפנות בשנית לבג"ץ.

היועץ המשפטי לממשלה לא תמך בעמדות שר האוצר בבג"ץ, ובכל זאת הסכים לייצגו. כדי ששר האוצר יניח על שולחן הממשלה את נושא אשר, הוא צריך להגיש לממשלה הצעת מחליטים למינוי אשר. שטייניץ עומד על כך כי בהצעת המחליטים הוא יביע את עמדתו נגד המינוי. מדובר במהלך חסר תקדים. שר ממליץ לממשלה על מינוי שהוא מתנגד לו ומבקש מהממשלה שלא לאשרו.

וינשטיין יצטרך השבוע לקבל החלטה, לקראת הכרעת הממשלה בנושא משה אשר בשבוע הבא, אם הממשלה יכולה להתנגד למינוי אשר. זו החלטה עקרונית, עם השלכות מרחיקות לכת. מאחורי החלטה זו עומדת כמובן השאלה, מי הקובע במקרה אשר, ובמקרים דומים בעתיד במינויים בכירים בשירות המדינה - בג"ץ או הממשלה. ויינשטיין יעשה כל מאמץ להכריע בנושא מבלי להתייחס לשאלה העקרונית, שכן הכרעה בנושא זה עשויה להיות מרחיקת לכת.

על מינויו של אשר המליצה ועדת איתור שמינה שטייניץ בראשות מי שהיה בעבר מנכ"ל משרדו, חיים שני. אם הממשלה תחליט שלא למנות את אשר למנהל רשות המסים, יחל תהליך חדש של ועדת איתור, שיכלול בוודאי פנייה לבג"ץ. לא ברור אם בכירים במגזר הציבורי יסכימו להשתתף בוועדה, לאחר ששר האוצר פסל את המסקנות של ועדת האיתור שמינה בעבר. בינתיים, צפויה רשות המסים, אחת הזרועות החשובות ביותר של הממשלה, להישאר במשך חודשים ארוכים, ואולי שנים, ללא מנהל קבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully