וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעדי הממשלה ל-2012: ציונות, מיחזור ורכבת לאילת

מוטי בסוק, ליאור דטל, רוני לינדר-גנץ, איתי טרילניק, דניאל שמיל, רינה רוזנברג, אורה קורן

11.3.2012 / 10:51

מנכ"לי משרדי הממשלה יציגו השבוע את תוכניות העבודה של משרדיהם לשנת 2012 בכנס מיוחד במלון ממילא בירושלים. לצד הדיונים יתקיימו בכנס גם פאנלים והרצאות

23 המנכ"לים של כל משרדי הממשלה יעזבו השבוע את משרדיהם ויתכנסו במשך יומיים במלון ממילא בירושלים; המטרה: הצגת תוכניות העבודה של משרדיהם ל-2012. בכנס יוצגו תוכניות העבודה, יעדי המשרדים, הצפי לתפוקות, התקציבים ולוחות הזמנים של כל משרד ומשרד. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ינעל את הכנס בנאום שיישא בפני משתתפיו ביום שלישי בערב.

זו השנה השישית שמשרדי ממשלה מציגים את תוכניות העבודה שלהם בכנס סגור. עם זאת, זוהי רק השנה השנייה שבה הממשלה מפרסמת לציבור הרחב את תוכניות העבודה לקראת הכנס.

בהקדמה לספר עב הכרס הכולל את תוכניותיהם של משרדי הממשלה לשנה הקרובה, כותב מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר: "הממשלה הנוכחית מבחינה היטב בצורך בחיזוק המשילות ובמשמעויות האופרטיביות הנובעות ממנה. פרסומו של ספר תוכניות העבודה הוא דוגמה לחיזוק מהשורש של נושא המשילות, ומצביע על עבודת מטה תכנונית בכלל משרדי הממשלה. לאט-לאט אנו רואים ממשלה החושבת על תוצאות, על האופן שבו היא רוצה לשנות מציאות, וכל אלה בעולם ברור של מטרות, יעדים ומשימות מוגדרות".

לצד דיונים על תוכניות העבודה של משרדי הממשלה, יתקיימו בכנס פאנלים והרצאות בשורה של נושאים, כמו מנועי צמיחה ותחרויות במשק, שוק הדיור, מגזר המיעוטים, צמיחה ירוקה, ניהול מבוסס תוצאות במגזר העסקי וחסמים בעבודת הממשלה. תוכניות העבודה הממשלתיות יועלו בימים הקרובים לאתר אינטרנט ייעודי (plans.gov.il) במטרה להגביר את הנגישות של התכנון הממשלתי לבעלי עניין שונים.

המלצות ועדת הריכוזיות ייושמו, שיעור התעסוקה של ערבים וחרדיות יעלה

משרד האוצר הגדיר לעצמו חמישה יעדים ומטרות ל-2012: הגברת הצמיחה ושמירת הגידול ברמת ההשקעות במשק; שמירה על משמעת פיסקאלית בביצוע התקציב; צמצום אי-השוויון בחברה ועידוד התעסוקה; שיפור המגזר הציבורי והפחתת הביורוקרטיה; הגברת התחרותיות וצמצום יוקר המחיה.

בהקדמה לפרק היעדים והמטרות של האוצר לשנה זו כותב שר האוצר, יובל שטייניץ: "תרבות עבודה זו, הנשענת על אדנים מוצקים, נועדה להגביר את יעילות עבודת המשרד, את שקיפות פעולותיו ומעל לכל - לשרת מטרות ארוכות טווח".

באוצר מציינים שורת מהלכים שיסייעו בהגשמת היעד הראשון - הגברת הצמיחה ושמירת הגידול ברמת ההשקעות: הקמת מערכת להסעת המונים בכל המטרופולינים של ישראל עד 2025; קידום היצוא לשווקים מתעוררים; סגירת מכרזים לפרויקטי תשתית; וקידום הפרטת תעש והתעשייה האווירית (תע"א) עד סוף 2013. כחלק מקידום היצוא לשווקים מתעוררים חתם שטייניץ לפני שבוע וחצי על פרוטקול פיננסי עם ממשלת סין ליצוא טכנולוגיות מים ישראליות לפיתוח החקלאות בסין. עד סוף השנה מתכננים במשרד לחתום על פרוטקול נוסף עם אוקראינה או גאנה.

בנוסף, ב-2012 אמור האוצר לבצע סגירה פיננסית למכרז להקמת מרכז ההדרכה החדש של המשטרה, בדומה להקמת עיר הבה"דים לצה"ל; לבצע סגירה פיננסית להרחבת מתקן ההתפלה בפלמחים; ולסגור את החוזה להקמת קטעים 3 ו-7 (בדרום ובצפון) של כביש מספר 6.

: יעדי הממשלה ל-2012. TheMarker
: יעדי הממשלה ל-2012/TheMarker

בכל בנוגע למשמעת הפיסקאלית, מדגישים באוצר כי בתחילת 2012 יוחלט אם התקציב הבא יהיה דו-שנתי (2013-2014). כן מדגישים באוצר כי יוגברו הפיקוח והבקרה על תקציב הביטחון, בין השאר בדיונים משותפים בין משרד הביטחון והאוצר אחת לרבעון. בהתאם להחלטת ממשלה מינואר 2012, אמור אגף התקציבים במשרד הביטחון להקים שני מסופים שלו באוצר - באגף התקציבים ובאגף החשב הכללי - מה שיאפשר לחשבת הכללית בקרה ופיקוח על תשלומי השכר והגמלאות בצה"ל מדי חודש.

בפרק העוסק בצמצום אי-השוויון ועידוד התעסוקה מושם דגש על שני עניינים בעייתיים במשק הישראלי: תעסוקת גברים חרדים ונשים ערביות והרחבת פרויקט מס הכנסה שלילי לכל המדינה. לפי התוכנית, האוצר יגבש השנה תוכנית עבודה לעידוד ההשתתפות בשוק העבודה של חרדים וערבים. היעד הוא הגדלת שיעור התעסוקה של גברים ערבים בגילאי 25-64 מ-71% ב-2011 ל-78% בסוף 2020, העלאת שיעור התעסוקה של נשים ערביות בשנים אלה מ-27% ל-41%, והעלאת שיעור התעסוקה של נשים חרדיות מ-62% ל-63%. בכל הנוגע לגברים החרדים, באוצר נמנעים מהצבת יעדים ברורים, כנראה מסיבות פוליטיות.

היעד של שיפור המגזר הציבורי מתמקד בקידום הרפורמה שעליה מדברים כבר שנים בנציבות שירות המדינה, לצד הגברת המלחמה בהון השחור - בין השאר באמצעות תוספת תקנים ומשאבים לרשות המסים. הרפורמה בשירות המדינה תתבצע בשלושה שלבים: ראשית תתקבל החלטת ממשלה על הרפורמה, לאחר מכן יוקם צוות שיגבש את ההמלצות לרפורמה ולבסוף יאושרו המלצות הצוות בממשלה - והרפורמה תיושם. התהליך כולו אמור להסתיים עוד השנה.

המחאה החברתית קיבלה ביטוי בפרק החמישי של תוכנית העבודה, העוסק בהגברת התחרותיות ובצמצום יוקר המחיה. בפרק זה מדובר על יישום המלצות ועדת טרכטנברג, קידום שוק השכירות ארוך הטווח לדיור, וקידום הרפורמות שעליהן המליצה ועדת הריכוזיות (באמצעות חקיקה ורגולציה) עד סוף 2012.

עד סוף מאי מתחייב האוצר לפרסם מכרזים להשכרת דירות לטווח של 20 שנה, ועד סוף דצמבר 2012 יושכרו 1,500 יחידות דיור. עוד מתכנן האוצר להשלם את ההליך להפרטת נמל אילת עד סוף יוני, לקדם שינוי מבני במשק החשמל ולעודד את התחרות בשוק המלט.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

חיזוק הערכים הציוניים

העלאת שיעור הזכאים לבגרות, שיפור ציוני התלמידים במבחנים הבינלאומיים, הערכה של תפקוד המורים, שילוב חרדים בלימודי טכנולוגיה ותגבור לימודי היהדות והציונות - אלה היעדים שאליהם שואף משרד החינוך בתוכנית העבודה שלו ל-2012. התוכנית השנתית אינה שונה באופן משמעותי מזו שפירסם המשרד בשנה שעברה, והיא ממשיכה את יישום היעדים שהציג המשרד ב-2009 עם כניסתו של גדעון סער לתפקיד שר החינוך.

בהקדמה לתוכנית נכתב כי "המשרד נמצא בעיצומו של שינוי רחב היקף בתחומים רבים, המלווה באימוץ והטמעה של נורמות ודפוסי ניהול מתקדמים, העומדים בסטנדרטים המצופים על ידי OECD". עם זאת, התוכנית אינה כוללת את יישום חוק חינוך חינם לגילי 3-4. יישומו צפוי לאתגר את אנשי המשרד בשנים הקרובות, מאחר שהתוכנית נכתבה לפני שהחוק אושר בממשלה.

המטרה הראשונה שהציב משרד החינוך בתוכנית לשנה הקרובה היא "חיזוק החינוך לערכים ציוניים, יהודיים, דמוקרטיים וחברתיים", הכוללת גם מאבק באלימות. רק לאחר מכן, במקום השני ברשימה, מתייחסים במשרד לשיפור הישגי התלמידים - באמצעות עלייה במספר הזכאים לבגרות (שכיום כוללת פחות ממחצית מהתלמידים), שיפור ההישגים במבחנים הבינלאומיים, וצמצום הפערים בהישגי התלמידים על רקע כלכלי וגיאוגרפי.

יעדי הממשלה ל-2012. TheMarker
יעדי הממשלה ל-2012/TheMarker

תחום חיזוק הערכים כולל הגדלת מספר התלמידים שיסיירו בירושלים השנה במסגרת התוכנית "נעלה לירושלים" מכ-50 אלף תלמידים לכ-550 אלף. המשרד זכה לביקורת על התוכנית, שבמסגרתה חלק מהתלמידים ביקרו גם במתחם הר הבית. בנוסף, המשרד מתכנן להגדיל לכ-17 אלף את מספר התלמידים שישתתפו בתוכנית "מסע ישראלי" - טיול בן שבוע ברחבי ישראל, המופעל על ידי עמותת בראשית, שהוקמה על ידי הרב מוטי אלון החשוד במעשים מגונים.

משרד החינוך מתכנן גם להגדיל את מספר בתי הספר שבהם פועלת תוכנית לחיזוק החינוך היהודי-ציוני מ-40 ל-142, להגדיל ב-200 (ל-913) את מספר בתי הספר המקצים שעות לימוד להוראת המקצוע תרבות ומורשת ישראל, ולהגדיל את מספר בתי הספר שמפעילים תוכנית לעידוד הגיוס לצה"ל, המופעלת בעיקר בבתי ספר עם נתוני גיוס נמוכים. בתחום המאבק באלימות, המשרד מתגבר ומפעיל בין היתר תוכניות מערכתיות בנושא, וירחיב את התוכנית "עיר ללא אלימות".

מבחינת ההישגים הלימודיים, המשרד קבע עוד בשנה שעברה יעד של שיפור ציוני התלמידים במבחנים הבינלאומיים. כך למשל, היעד במבחן פיז"ה במתמטיקה הוא ציון ממוצע של 495 - במקום 447 כיום. כמו כן, הוצב יעד של עלייה בשיעור הזכאים לבגרות, אך לא נאמר בכמה. כדי לעשות זאת, המשרד ימשיך להפעיל ולהרחיב תוכניות לשיפור ההישגים בתחומי מקצועות הליבה, ויפעל ליישום החוק לפיצול כיתות א-ב במקצועות חשבון ושפה לקבוצות קטנות, ובתוכניות לשיפור שיעור הזכאים לבגרות.

משרד החינוך מתכנן להגדיל את מספר המורים שיעברו הערכה יסודית לגבי תפקודם ב-4,000 - שיתווספו ל-4,000 המורים שהוערכו עד כה. מנגנון הערכת מורים מעורר ביקורת נוקבת בקרב חלק מהמורים ואנשי חינוך.

אחד הפרויקטים הגדולים שמוביל המשרד הוא תקשוב מערכת החינוך, המכונה "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21". במסגרת התוכנית, יגדל השנה מספר בתי הספר שיצוידו במחשב לכל מורה, מקרנים ואינטרנט בכיתות, ומספר בתי הספר שבהם יש מחשב לכל תלמיד ולוחות חכמים בכיתות יעלה ל-80 במקום 20 כיום.

המשרד החל השנה לתמרץ מורים באמצעות חוזים אישיים, בתנאי שיעברו ללמד באזורי עדיפות לאומית. השנה צפוי מספר המורים האלה להגיע ל-800. כמו כן החל השנה משרד החינוך ליישם את רפורמת עוז לתמורה, שבה ניתנה תוספת שכר למורים בתיכונים, בתמורה להגדלת שעות העבודה שלהם. עד סוף השנה ישולבו ברפורמה 150 בתי ספר תיכונים, ועד 2014, מועד סיום יישום הרפורמה, ישולבו בה 450 תיכונים.

אחד היעדים המסקרנים של משרד החינוך הוא שילוב תלמידים חרדים במסלול לימודים לתעודת בגרות טכנולוגית, הכוללת גם לימוד חלק ממקצועות הליבה לצד לימודי קודש. הלימודים מתבצעים בתיכונים שהסבו חלק מהכיתות לצרכי התלמידים החרדים ומיועדים לתלמידים חרדים שנשרו מהישיבות. כיום משתתפים בתוכנית 16 בתי ספר, והכוונה היא להרחיב את מספרם ל-36 עד 2013.

הפרדה היסטורית בין הרגולציה על בתי החולים לניהולם

הבשורה הגדולה של משרד הבריאות מוצנעת, משום מה, היטב בתוך התוכניות: עד סוף 2012 מתכוון המשרד להקים מינהל בתי חולים כיחידה נפרדת, ולבצע הפרדה בין הרגולציה על בתי החולים לבין הניהול שלהם. במהלך השנה מתכוונת הנהלת משרד הבריאות לסיים את עבודת המטה, לאשר את כוח האדם והתקציב של המינהלת ולמנות לה מנהל.

לא מדובר אמנם בהפרדה מוחלטת, שכן המינהל יהיה כפוף למנכ"ל משרד הבריאות, אך בהחלט מדובר בצעד ראשון ומשמעותי, שבמסגרתו המינהל - שיכלול כעשרה בעלי תפקידים - יהיה אחראי על ניהול בתי החולים, בעוד שאגף הרפואה במשרד יהיה אחראי על הרגולציה.

ניגוד העניינים שנובע מכך שמשרד הבריאות הוא גם הבעלים של בתי החולים הממשלתיים וגם הרגולטור שלהם - הוא נושא שבעטיו מותקף המשרד כבר עשרות שנים, וביתר שאת בשנים האחרונות. בנוסף, יש תחומים שבהם המשרד משמש גם כמבטח, כמו בריאות הנפש והסיעוד.

יעדי הממשלה ל-2012. TheMarker
יעדי הממשלה ל-2012/TheMarker

בראש המבקרים נמצאות קופות החולים, הטוענות כי המשרד אינו יכול לשמש, ואכן אינו משמש, רגולטור הוגן, שכן הוא מעדיף את טובת בתי החולים על פני הקופות - דבר שפוגע קשות בתקציביהן. "בעוד שמשרד הבריאות עצמו ייחודי ומורכב, מאחר שהוא מחזיק בשלושה תפקידים כפולים: רגולטור, מבטח וספק שירותים - האתגר שבפניו ניצב המשרד למימוש ייעודו כגורם המוביל את מערכת הבריאות מתעצם עוד יותר", כותב מנכ"ל המשרד, פרופ' רוני גמזו, בפתח מסמך היעדים. בנוסף, במסגרת ההפרדה המבנית מצהיר משרד הבריאות על כוונתו להעביר את הרפורמה בסיעוד של ליצמן, שבמסגרתה האחריות על תחום האשפוז הסיעודי תעבור לקופות החולים עד תחילת 2014, וכן להעביר תחומים ביטוחיים - כמו אחריות על מכשירי שיקום וניידות ובדיקות גנטיות - מהמשרד לקופות החולים.

היעד שמשרד הבריאות מגדיר כראשון במעלה ל-2012 הוא "חיזוק אופיה הציבורי של מערכת הבריאות". המשרד מתכוון להשיג את יעד זה, בין השאר, באמצעות הרחבת סל השירותים הציבורי והבטחת איכותו. זאת, על ידי התאמת מדד יוקר הבריאות לעלייה במחירי יום אשפוז; קידום חקיקה לעדכון קבוע של תקציב קופות החולים בגין הגידול והזדקנות האוכלוסייה ועוד; חיזוק ספקי השירות הציבוריים - בתי החולים והקופות - באמצעות סקר שביעות רצון דו-שנתי, הכולל השוואה בין הגופים הציבוריים לפרטיים; והגדרת הנחיות בנושא זמן ומרחק סביר לקבלת טיפול רפואי בחוזר מנכ"ל.

בתי החולים הפרטיים לא יאהבו זאת, אך כשברקע דו"ח מבקר המדינה שצפוי להתייחס להתחזקות הרפואה הפרטית בישראל, מגדיר המשרד את "ריסון המימון הפרטי במערכת" כיעד מרכזי ל-2012. הריסון יבוא לידי ביטוי, בין השאר, בהגברת מעורבות משרד הבריאות באישור פוליסות בריאות וסיעוד; בבחינת גובה ההשתתפויות העצמיות עבור השירותים בשב"ן במטרה להפחית את ההוצאה הפרטית לבריאות ולהקטין את התמריץ לשימוש בשירותים שאינם הכרחיים (כלומר, בחינת העלאת השתתפויות עצמיות בביטוחים המשלימים כדי לבלום את השימוש בהם); וכן בבניית מנוע השוואה לצורך מניעת כפל ביטוחי בין הסל הציבורי, הביטוח המשלים והביטוחים המסחריים. יעד מרכזי נוסף שמציב משרד הבריאות הוא צמצום אי-השוויון בבריאות. יעד זה מחולק לצמצום פערים בנגישות כלכלית לשירותי בריאות - באמצעות הכנסה לסל של תרופות ושירותים חיוניים לאוכלוסיות חלשות במסגרת סל הבריאות הבא; הפחתת השתתפות עצמית בשירותים מסוימים; והכללה הדרגתית של רפואת שיניים לקשישים.

בנוסף, יושם דגש על צמצום השפעה של הבדלי תרבויות על שימוש בשירותי בריאות (למשל באמצעות תרגום מסמכים רפואיים לשפות שונות); חיזוק מספרי ואיכותי של כוח האדם הרפואי בפריפריה; שיפור תשתיות בפריפריה; ותמרוץ קופות ורשויות לביצוע פעולות לצמצום אי-שוויון.

יעד בולט נוסף הוא קידום בריאות הציבור, באמצעות, בין השאר, הפחתת שיעור המעשנים; שיפור יכולת מניעת מחלות באמצעות הגדלת מספר הביקורות ועדכוני חקיקה בתחום המזון; הקמת יחידה לקרינה במשרד; וסיום החקיקה להקמת רשות מזון. עוד יעד הוא התאמת תשתיות הרפואה להתפתחויות עתידיות - למשל, בתחום תכנון כוח האדם והתאמת תשתיות מבניות וטכנולוגיות למגמות הצפויות.

אחד היעדים המעניינים במסמך הוא "הבטחת איכות הרפואה באמצעות מדידת איכות" - המשרד מתכנן, לראשונה בתולדותיו להקים גוף מרכזי להערכה ובקרת ביצועים של בתי החולים. כיום קיימת מדידת מדדי איכות רק בקופות החולים. עד סוף 2015 מתכוון המשרד למדוד את בתי החולים על שבעה מדדי איכות לפחות.

פיקוח על סולר וגז ביתי

משרד האנרגיה והמים מתכנן להמשיך בפיתוח משק הגז הטבעי, להטיל פיקוח על הסולר והגז הביתי ולהגיע להחלטה חדשה בנושא מרווח השיווק בבנזין - כך עולה מתוכנית העבודה של המשרד ל-2012.

בתחום חיפושי הגז והנפט מתכנן המשרד להוסיף עשרה קידוחים השנה. בסופו של דבר, מתכנן המשרד להוסיף שלושה גילויים צפויים של מאגרי גז טבעי עד סוף השנה, כאשר אחד כבר התגלה - קידוח "תנין".

בנוסף, המשרד צופה כי ברבעון הרביעי יגיע הגז הטבעי הנוזלי המיובא לתחנות הכוח באמצעות המצוף הימי (Buoy). עם זאת, יש הסבורים כי בניית המצוף לא תושלם עד תחילת 2013. במשרד מתכננים להסדיר את תחום הקידוחים בארבע תקנות שונות עד סוף 2012, וכן לבצע לראשונה סיורי פיקוח בקידוחים - 120 סיורים עד סוף השנה.

המשרד ממשיך לתכנן את פיתוח משק הגז. בין היתר, מתוכננת התחלת אחסון גז טבעי במאגר מארי-B (ים-תטיס) כבר ברבעון האחרון של 2012. זאת, אף שהגז ממאגר תמר צפוי להגיע רק באמצע 2013. בנוסף, מתוכנן מתן רישיונות לאחסון גז ביבשה.

יעדי הממשלה ל-2012. TheMarker
יעדי הממשלה ל-2012/TheMarker

למערכת הולכת הגז הטבעי צפויים להתחבר בשנה הקרובה שישה צרכנים גדולים, ובתוך כך תורחב המערכת ב-20 ק"מ - מ-410 ל-430 ק"מ. המשרד מתכנן גם להגדיל את מספר בעלי הרשיונות לחלוקת גז טבעי בשניים, ככל הנראה על ידי ביצוע המכרזים להקמת תשתית החלוקה בגליל העליון והתחתון (כולל אזור חדרה).

בתחום הדלקים מתכנן המשרד לקדם כמה מהלכים עד אמצע השנה. חוק חדש להסדרת משק הדלק צפוי להיות מוגש לוועדת השרים לחקיקה. בנוסף, מתוכננת הטלת פיקוח על הגז הביתי (גפ"מ) והסולר, כפי שהמליצו בשנה שעברה ועדת טרכטנברג וצוותים נוספים.

עד אמצע השנה מתכנן המשרד גם לעדכן את מרווח השיווק בבנזין, שהופחת בספטמבר שעבר ב-19 אגורות. על הפחתה זו הוגשה עתירה לבג"ץ על ידי חברות הדלק, והמרווח נמצא בהליכי בדיקה מחדש. בנוסף, צפוי המשרד לפרסם צו להנעת כלי רכב בתחליב סולר ("דיזל לבן") - המורכב מסולר (כ-85%), מים (כ-13%) וחומרים נוספים (כ-2%), ומפחית את פליטות המזהמים בשיעור של כ-30%. המשרד מתכנן גם לגבש תקן לתחנות תדלוק בגז טבעי דחוס עד סוף השנה.

למרות אזהרות משרד האנרגיה והמים מבצורת החשמל הצפויה לנו בקיץ הקרוב, תוכנית העבודה של המשרד אינה כוללת התמודדות עם רזרבת החשמל הנמוכה כיעד בפני עצמו. המשרד אינו מציב לעצמו יעדים מפורשים בתחום זה, מלבד הגעה למקסימום של 120 דקות אי אספקת חשמל למשק, כפי שהיה ב-2011.

בנושא האנרגיה המתחדשת, מתכנן המשרד להגיע לשישה אזורי תעשייה שיוקצו להקמת מתקנים סולאריים בינוניים, שלוש תוכניות תשתית לאומית לאגירה שאובה, והכנת תמ"א למתקני אנרגיית רוח ומתקנים סולאריים. מספר מתקני האנרגיה המתחדשת לייצור חשמל יכפיל עצמו, על פי התוכנית, מ-400 ל-800, אך שיעור ייצור החשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת צפוי להגיע רק ל-1.2% מכלל ייצור החשמל השנה.

המשרד מתכנן להתחיל את ניסוי הפקת הנפט מפצלי שמן בחבל עדולם ברבעון הרביעי. זאת, למרות שהניסוי השנוי במחלוקת עורר התנגדות בקרב תושבי האזור וארגוני סביבה, שאף הגישו עתירה לבג"ץ בדרישה לבטלו. בג"ץ צפוי לקיים דיון בעתירה בעוד כחודש.

בתחום ההתייעלות האנרגטית מכליל המשרד את תוכנית החלפת הנורות, שהחלה לפני כשבועיים, וצופה כי עד אמצע השנה יימכרו כל 1.5 מיליון הנורות שבמבצע. על 25 אלף המקררים החסכוניים, שנמכרו במחיר מסובסד למקבלי קצבאות מהביטוח הלאומי, מתכנן המשרד להוסיף עוד 75 אלף מוצרי חשמל - שיחליפו מוצרים ישנים ובזבזניים באנרגיה.

הרפורמה בפסולת תיושם כבר השנה - הזינוק במיחזור צפוי ב-2015

בתום שנתיים של חקיקה אינטנסיבית מתכוון המשרד להגנת הסביבה להתחיל להתמודד עם יישום מטרותיו בתחומי הפסולת, זיהום האוויר והשמירה על השטחים הפתוחים. המשרד מתחיל ביישום רפורמת הפסולת - רפורמה שעיקרה מעבר מהטמנת פסולת למיחזור והפקת אנרגיה - אך לא צופה תוצאות מוחשיות השנה.

בשנה שעברה התקבל תיקון בחוק הממשיך את מגמת העלייה בהיטל הטמנת הפסולת לעד 90 שקל לטונה. בנוסף, אושר חוק האריזות, המחייב יצרנים ויבואנים למחזר שיעור מסוים מכלל האריזות שמכרו. המשרד להגנת הסביבה גם החל לתקצב תוכניות להפרדת פסולת ברשויות המקומיות. למרות כל המהלכים האלה, היעדים של המשרד בתחום זה לשנה הקרובה אינם שאפתניים: שיעור כלל הפסולת המועברת למיחזור צפוי להישאר זהה לזה של 2011 - 20% בלבד; את הזינוק במיחזור מתכנן המשרד ל-2013 (25%) ו-2015 (50%); המשרד צופה גם עלייה בשיעור מיחזור הצמיגים המשווקים, מ-75% ל-85%, לפי המתווה בחוק לסילוק ומיחזור צמיגים.

בתחום מיחזור האריזות, מתכנן המשרד לפעול להשלמת חוזה ההתקשרות בין תאגיד המיחזור תמי"ר לבין הרשויות המקומיות, הליך שהתעכב כמה חודשים, עד אמצע 2012. עד סוף השנה מתכנן המשרד להפעיל את מערכת המיחשוב לניהול חשבונות המיחזור וליצור את התקנות הנדרשות כדי ליישם את החוק באופן מלא.

עד אמצע 2012 מתכנן המשרד לאשר תוכנית אב לפתרונות קצה לפסולת (מיחזור, קומפוסט והפקת אנרגיה), ועד סוף השנה יפיץ תזכיר לחוק פסולת חדש, שיביא תוך כמה שנים למדיניות של "אפס פסולת" (הפסקת הטמנה).

: יעדי הממשלה ל-2012. TheMarker
: יעדי הממשלה ל-2012/TheMarker

בתחום זיהום האוויר, מתכנן המשרד להגביר את האכיפה על מפעלים ומכוניות בשנה הקרובה, ולהפחית את החריגות מתקני הסביבה בערים - מעשרות חריגות לחריגות בודדות. בנוסף, מתכנן המשרד להתחיל ולאמץ גישה משולבת לפיקוח על מפעלים בעלי השפעה משמעותית על הסביבה, כמו גם לסיים את מיפוי הסיכונים מחומרים מסוכנים במפעלים.

המשרד מתכנן לאשר תוכניות שונות המיועדות לשמור על שטחים פתוחים, בהן מיפוי רגישות השטחים הפתוחים בבקעת באר שבע, קביעת עמדה סביבתית למיקום יישובי הקבע לאוכלוסייה הבדואית בפזורה, והכנת תוכנית לבקעת בית נטופה. בנוסף, מתוכננת הכרזה על שישה גנים לאומיים ושמורות טבע חדשות. בתחום החופים, מתוכננת עד סוף השנה אישור תוכנית מתאר ארצית לשימור מצוקי חופי הים התיכון, כמו גם התחלת תוכנית לניקוי חופים בלתי מוסדרים. באופן זה, שיעור החופים הנקיים יעלה ל-70% ב-70% מהזמן.

בתחום איכות המים, מתכנן המשרד לצמצם את הזרמת הביוב והקולחין לנחלים ב-5%, לצמצם ב-33 את מספר מחנות צה"ל שאינם מחוברים לביוב, ולקדם מערך טיפול נוסף בשפכי השפד"ן ומפעל אגן כימיקלים.

המשרד מתכנן לסיים עד מאי את התוכנית הלאומית לצמיחה ירוקה, אותה הוא עורך בשיתוף משרד התמ"ת ונציגי ציבור. התוכנית תוגש לממשלה לאישור, ותכלול הגדרת מדדים חדשים לצמיחה ירוקה וקביעת סל כלים לקידום צמיחה שאינה כרוכה בפגיעה בסביבה.

המשרד מתכנן גם חקיקת שני חוקים חדשים בשנה הקרובה, לאחר שעבודת המטה בעניינם החלה כבר ב-2011. חוק אחד הוא חוק הקרקעות המזוהמות, המטיל את האחריות על ניקוי הקרקעות על בעלי השטח, ולהשלים את הליכי החקיקה עד סוף 2012. בנוסף, מתוכננת חקיקה בנושא זיהום ים בשמן, מתוך כוונה להגביר את האכיפה הסביבתית על קידוחי הגז והנפט בים וכן להגביר את המוכנות לאסונות סביבתיים בשל פעולות הקידוח וההפקה. המשרד אף מתכנן להתחיל בבניית תחנות טיפול בזיהום ים באשדוד וחיפה, שירכזו את האמצעים לטיפול באירוע זיהום, ברבעון הרביעי של 2012.

רכבת לאילת - עד 2018; מערכת להסעת המונים עד 2025

כמתחייב משמו החדש של המשרד - "משרד התחבורה והתשתיות הלאומיות" - רבים מהפרויקטים בתוכנית העבודה של המשרד ל-2012 הם ארוכי טווח. כך, למשל, הקמת הרכבת לירושלים - שתסתיים בסוף 2017; הקמת הרכבת לאילת - עד 2018; והקמת מערכות להסעת המונים במטרופולינים - עד 2025. למרות ההצהרות הנחרצות של שר התחבורה, ישראל כץ, על קידום הרפורמה המבנית ברכבת ישראל, רפורמה זו כלל אינה מוזכרת בין יעדי המשרד ל-2012.

כל הפרויקטים האמורים נמצאים בשלב התכנון, וחלקם אף בעיצומן של העבודות. חלק מהיעדים יושגו עוד השנה. הרכבת, למשל, צפויה לעשות ב-2012 צעד לקראת מעבר להפעלה בחשמל. עד יוני יפורסמו הדרישות לסינון המוקדם (PQ) של החברות שיתקינו חוטי חשמל ושנאים לרכבת. ההנעה החשמלית תאפשר לרכבת להיות מהירה יותר ולהגדיל את הקיבולת שלה, בנוסף לצמצום הזיהום והרעש. עם זאת, משרד התחבורה מציין כי התנגדות עיריית חיפה עשויה לעכב את הפרויקט. כמו כן, צפויים לצאת מכרזים לשני מקטעים ולשתי תחנות בקו עכו-כרמיאל שמוקם כעת, וכן לשני מקטעים ולשלוש תחנות במסילת העמק.

הרכבת לאילת אמורה להתחיל לנסוע כבר ב-2018. השנה אמור להסתיים התכנון הסטטוטורי שלה וצפויה להתקבל החלטה על אפיק המימון. למרות היעד שמציבים במשרד, נראה כי התכנון הסטטוטורי יסתיים רק בשנה הבאה, והקמת המסילה תיארך יותר מהמתוכנן. בהתחשב בעובדה שהרכבת לירושלים, שהעבודות עליה נמצאות בעיצומן, תיסע רק ב-2017 לכל המוקדם, התוכנית לפיה שנה לאחר מכן תהיה רכבת לאילת היא יומרנית למדי.

בכל הנוגע לסלילת כבישים, השנה יפורסמו מכרזים לשיפור ולהקמת מחלפים בכבישים 65 ו-77 בצפון המדינה, וכן להארכת כביש חוצה ישראל לכיוון צפון ממחלף עין תות עד מחלף סומך ולכיוון דרום מקריית גת עד למחלף שוקת (מקטעים 3 ו-7).

: יעדי הממשלה ל-2012. TheMarker
: יעדי הממשלה ל-2012/TheMarker

גם פיתוח התחבורה הציבורית בתוך הערים צפוי להתקדם - לאחר עיכוב של ארבע שנים יאושר מבנה ארגוני לרשות התחבורה הציבורית הארצית ויוגשו הצעות חוק להקמת רשויות מטרופוליניות בגוש דן, בירושלים ובאזור חיפה. בשיתוף האוצר ובעקבות המלצת טרכטנברג, תגובש תוכנית מתאר מפורטת להסעת המונים במטרופולינים הגדולים, שמועד מימושה הוא 2025. התוכנית תכלול רכבות ואוטובוסים מהירים, ולצורך יישומה יוכנו הצעות לתיקוני חקיקה. לפי התכנון, עד לסיום יישום התוכנית ייסעו 40% מתושבי המטרופולינים בתחבורה ציבורית, לעומת 23% כיום.

תחת הכותרת "קידום הרפורמה בנמלים" מפורטת תוכנית להעמקת נמל חיפה - כך שאוניות גדולות יותר יוכלו להיכנס אליו - שהשנה יסתיים ההליך הסטטוטורי שלה, וכן "סיום עבודת מטה לגיבוש תוכנית להקמת הנמל העתידי" עד סוף 2012 - סעיף שהוכנס בלחץ של ועדת טרכטנברג. כפי הנראה, המשמעות היא התקדמות כלשהי במשא ומתן מול ועדי הנמלים, בעוד שהנפקת מניות לחברות הנמל והקמת רציפים פרטיים לא תקרום עור וגידים בטווח של השנה הקרובה.

בכל הנוגע לענף התעופה, במשרד התחבורה מתחייבים להביא להחלטת ממשלה את מיקומו של שדה התעופה המשלים לנתב"ג - שיוקם בנבטים או במגידו. פינוי שדה דב מתוכנן רק לסוף העשור, אך במשרד מתכננים השנה לבחון הקמת של שדה תעופה בעין שמר, שיחליף אותו ואת מנחת הרצליה. כמו כן, לפי התוכנית אמור להיחתם הסכם תעופה חדש עם האיחוד האירופי.

עד יוני צפוי המשרד להגיש תוכנית רב שנתית חדשה לבטיחות בדרכים, שגובשה בעקבות עדכון דו"ח שיינין לבטיחות בדרכים. עם זאת, במשרד לא מציינים יעדים או כיצד יימדד השיפור בתחום זה.

באשר לענף הרכב, בשנה שעברה כתב משרד התחבורה כי יתווספו לשוק ארבעה יבואנים חדשים. הדבר לא קרה, וכעת מתמקדים במשרד בגיבוש תוכנית לתחרות בשוק הרכב, שתתבסס על דו"ח ועדת זליכה. עם זאת, לדו"ח יוכנסו שינויים רבים בעקבות המלצות רשות המסים והאוצר. מועד הגשת התוכנית הוא 2012, אך מאחר שכתב המינוי לצוות שינסח אותה טרם גובש, אפשר להניח שהיא תתאחר מעט.

מספר התיירים יזנק ב-16% - הכנסות ענף התיירות יגיעו ל-37 מיליארד ש'

4 מיליון תיירים - זה היעד העיקרי שהציב לעצמו משרד התיירות ל-2012, בניסיון לשמור על מגמת העלייה בביקוש לתיירות בישראל. ב-2011 הגיעו לישראל 3.4 מיליון תיירים, ועד 2015 שואפים במשרד להגדיל את מספר התיירים המגיעים לישראל ל-5 מיליון.

לפי הערכות במשרד התיירות, עלייה מתוכננת של כ-16% במספר התיירים ב-2012, תביא לתוספת של של כ-2.2 מיליארד שקל בהכנסות ענף התיירות בשנה, ובסך הכל להכנסות של 37.2 מיליארד שקל בשנה. בנוסף מעריכים במשרד כי גידול כזה במספר התיירים יוביל לשילובם של כ-20 אלף מועסקים חדשים במעגל העבודה.

כחלק מההיערכות לגידול במספר התיירים, שצפויים לייצר 17 מיליון לינות ב-2012, יתמקד המשרד בהגדלת מלאי החדרים בבתי המלון בישראל. עד סוף השנה תאושר הקמתם של 1,700 חדרי מלון במסגרת החוק לעידוד השקעות להקמה, הרחבה, השבה והסבה של חדרי מלון. בנוסף יאושר שיפוץ של 1,300 חדרים בתמיכת משרד התיירות, במסגרת החוק לעידוד השקעות הון.

יעדי הממשלה ל-2012. TheMarker
יעדי הממשלה ל-2012/TheMarker

בהקדמה לתוכנית העבודה של השנה הנוכחית כתב שר התיירות סטס מיסז'ניקוב: "המשרד ימשיך לפעול בתחום השיווק, תוך דגש גדול יותר על השווקים החדשים המתפתחים, תוך פעולה ממוקדת בקרב קהלים שונים ומול נישות תיירותיות ותוך מתן דגש על הבאת תיירות איכותית. במקביל יפעל המשרד לגיוון החוויה התיירותית, לשדרוג המוצר הישראלי, לשיפוץ והרחבת תשתיות תיירותיות ציבוריות, לשיפור השירות והמידע והרחבת השימוש בטכנולוגיות מתקדמות".

כחלק מפיתוח השיווק, מתכוון המשרד לגייס 40 משווקים חדשים, גם בתחום התעופה, ולחתום על 20 הסכמי "רשת ביטחון" שידרבנו את חברות התעופה בחו"ל לקחת סיכון ולהפעיל טיסות שכר לישראל - ולא ליעד בעל מאפייני נופש דומים אחר.

בין יעדי המשרד עומדים גם ניסיונות לסטנדרטיזציה ורגולציה שיכללו ביקורות על מורי דרך ועל אתרים, כמו גם דירוג וולונטרי של 280 בתי מלון עד סוף השנה. המשרד מתכנן להמשיך בדירוג יחידות אירוח בצימרים ובתי הארחה אחרים לפי דירוג IBB (Israel Bed & Breakfast) - תו איכות המדרג את חדרי האירוח הכפריים בישראל על פי קריטריונים בינלאומיים שהותאמו לישראל. הרשות לפיתוח הגליל, משרד התיירות ופורום עמותות התיירות הובילו את תהליך הדירוג, שב-2011 נכללו בו 300 מקומות וב-2012 צפוי לדרג 800 יחידות, במטרה ליצור שפה אחידה בין בעלי הצימרים והלקוחות ולשמור על "אמת בפרסום".

בימים אלה סיימה את עבודתה הוועדה הציבורית שהוקמה על ידי משרד התיירות לבחינת עלויות הנופש בישראל, ומסקנותיה אמורות להתפרסם בחודש הקרוב. הוועדה בדקה כיצד ניתן להוריד את עלות החופשה בישראל עבור תיירים מחו"ל וישראלים, באמצעות רגולציה והפחתת הריכוזיות בענף.

תוכנית העבודה הנוכחית עדיין לא מפרטת כיצד יפעל משרד התיירות בנושא, אך מיסז'ניקוב טוען כי המשרד ימשיך לעודד את תיירות הפנים תוך התמקדות בהפחתת עלויות הנופש בישראל על ידי פעילות לאיתור והסרת חסמים וביטול רגולוציות מיותרות.

יעד נוסף של משרד התיירות לשנה הקרובה הוא ביצוע רפורמה מבנית בחברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), שתכלול יצירה של קרן לתחזוקת אתרים שבוצעו בהם השקעות, והקמת יחידה לקידום תכנון מתחמים ושיווקם.

תוספת של כ-15 מיליארד שקל ליצוא ו-37 אלף מועסקים בפריפריה

בעוד שמכון היצוא צופה קיפאון ואולי אף ירידה ביצוא התעשייתי ב-2012, תוכנית העבודה של משרד התמ"ת לשנה זו מבוססת על גידול של כ-15 מיליארד שקל ביצוא, מהם כ-4 מיליארד שקל בתוכנה וכ-11.36 מיליארד שקל בתעשייה ללא יהלומים.

שיעור היצוא למדינות מתפתחות הוא 19.8% מכלל היצוא ב-2011. בתוכנית העבודה לשנה הקרובה אין יעד להגדלתו, אך עד 2020 היעד הוא 28%. יעד העלייה ביצוא להודו וסין הוא פחות מחצי מיליארד דולר. יעדי התמ"ת כוללים גם פתיחת 25 נציגויות של חברות ישראליות בהודו ובסין עד 2014, מתן סיוע ל-25 חברות מהקרן הממשלתית לקידום יצוא להודו, הענקת 20 אישורים להסכמי מחקר ופיתוח עם חברות בהודו ובסין ובחינת כדאיות של הסכם סחר חופשי עם סין.

עד 2015 ייחתמו שלושה הסכמי סחר חופשי חדשים (אחד מהם עם הודו), עד 2014 ייחתמו 10 הסכמים לשיתוף פעולה עם חברות רב-לאומיות לפעילות במדינות מתפתחות וב-2012 ייחתם הסכם ממשלתי אחד עם מדינה זרה לשיתוף פעולה בתקינה. הקרן לעידוד היצוא למפעלים קטנים ובינוניים תופעל (תעשיינים טוענים כי היקפה מצומצם ביותר והוא 30 מיליון דולר).

המשרד שואף להצמיד את תקציב המדען הראשי לשיעור של 4.31% מהתוצר ובכך להבטיח צמיחות כל שנה. המדען הראשי ימשיך ב-2012 לתת מענקי מחקר ופיתוח ל-60 חברות גדולות (לעומת 61 ב-2011), יכפיל ויותר את התמיכה במחקר ופיתוח יישומי באקדמיה ל-120 מיליון שקל, יקצה סיוע ל-55 חברות ביוטכנולוגיה ול-10 חברות מחקר ופיתוח דואלי - אזרחי וביטחוני - ויעניק לראשונה תמיכות ל-15 מפעלים במדינה להגדלת הפריון.

לצורך קידום השקעות זרות תופעל תוכנית לקידום השקעות בביופארמה ותוקם יחידה לקידום השקעות בתעשיית הקולנוע והמדיה. ייעשה ניסיון למשוך שתי חברות יהלומים ושתי חברות רב-לאומיות לעבוד בישראל. היקף מענקי המחקר ופיתוח הפיננסי יעלו מ-3 מיליון דולר ב-2011 ל-20 מיליון דולר ב-2012 ול-186 מיליון דולר ב-2016. יעד נוסף הוא שיפור מיקומה של ישראל בדירוג האטרקטיביות למשקיעים ממקום 65 ב-2011 ל-28 ב-2012. חלק מזה מבוסס כנראה גם על ירידה במס חברות לשיעורים נמוכים יחסית לעולם.

יעדי הממשלה ל-2012. TheMarker
יעדי הממשלה ל-2012/TheMarker

המשרד יקדם תעשייה ירוקה ויפעל להורדת הפליטות המזהמות מ-4,646 אלף טונות ב-2011 ל-4,393 ב-2012 ול-3,717 ב-2020. בשנה זו יקבלו 80 חברות מענק להקטנת פליטות, 10 להפחתת זיהומים כלליים ו-8 לשימוש בתחליפי נפט. יאושרו 26 תכניות מחקר ופיתוח באנרגיה, 6 מהן בנגב. יוקצו 500 דונם למיזמי אנרגיה מתחדשת. בנוסף, תופעל תוכנית ניסוי להקמת שני אזורי תעשייה ירוקים עד סוף 2013.

הטיפול בפריפריה יכלול גם בחינת 200 בקשות להשקעות על ידי מרכז השקעות, שיווק 600 דונם לתעשייה והקמת חמישה מרכזי מחקר ופיתוח של חברות ישראליות גדולות לעומת ארבעה ב-2011. בתמ"ת מצפים כתוצאה מכך ל-60 השקעות בפריפריה של חברות חדשות או חברות שיעתיקו פעילות מהמרכז.

במשרד התמ"ת העניקו דגש לחיזוק הפריפריה.המשרד הציב יעד של הגדלת התעסוקה בפריפריה ב-37 אלף עובדים ב-2012. לשם השוואה, בכלל המשק היעד הוא לתוספת של 107 אלף מקומות עבודה. משרד התמ"ת הכניס יעד חדש של הגדלת רווחה כלכלית בקרב מועסקים. הפעילות ממוקדת במשפחות חד-הוריות ובחינוך עסקי. התוצאה הצפויה היא שיפור של 1.6% בהכנסת שכיר ו-0.5% בהכנסת עצמאי. ב-214 משפחות ההכנסה תגדל בעקבות סבסוד מעונות יום. ייעשה ניסוי שיכלול 300 איש להגברת שילובם של בני 45 ומעלה בשוק העבודה.

למרות פרסומים בדבר קורסים לישראלים למקצועות בהם מועסקים עובדים זרים, לא צפוי שינוי של ממש. זאת, אף שכלכלנים סבורים שהעובדים הזרים פוגעים בעיקר בתעסוקה של השכבות החלשות. אין בתוכנית יעד ל-2012 לגבי שיעור הישראלים בבנייה (84%), בחקלאות (63%) ובסיעוד (45%). היעדים המוזכרים הם ל-2020 וגם הם ללא שינוי ניכר: 70%, 85% ו-46% בהתאמה.

בצבא ובתעשייה טוענים למחסור חמור בעובדים מקצועיים כהנדסאים. היעדים של משרד התמ"ת כוללים עלייה של 2% לעומת 2011 בהשמת בוגרי קורסים ועלייה של 4% עד 2013 בשיעור מקבלי התעודות במכללות.

בתחום שוויון הזדמנויות בתעסוקה אין יעדים לשינוי ב-2012 לעניין פערי שכר בין נשים לגברים. היעד ל-2013 הוא צמצום הפער ב-6% ל-28% במגזר הפרטי וב-4% ל-35% במגזר הציבורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully