וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק הפיקוח ייקר את הגנים הפרטיים ב-40%"

דרור רייך

11.3.2012 / 13:34

על פי דו"ח בנק ישראל שיפורסם בסוף החודש ההוצאה הגבוהה על גני ילדים מחלישה תמריצי אימהות רבות לצאת לעבודה. כעת ייפול נטל החוק החדש גם הוא על כתפי ההורים

בנק ישראל מפרסם היום קטע מתוך דו"ח בנק ישראל שיפורסם בסוף החודש העוסק בעלות הטיפול בילדים ומדיניות התמיכות במשפחות עובדים עם ילדים בגילים 4-0.

ההוצאות על מסגרות טיפול בילדים בגיל הרך הן חלק ניכר מתקציבן של משפחות עם ילדים. במשפחות שבהן האם עובדת הוצאה זו מסתכמת בכ-1,900 שקל לחודש - בממוצע כרבע משכר הנטו שלה.

בבנק ישראל מעריכים כי "עלויות כה גבוהות מחלישות את התמריץ של האם לשוב ולעבוד לאחר הלידה משום שהן מקטינות את תוספת ההכנסה נטו שמשק הבית מקבל מעבודתה. הענקת התמיכות למשפחות עובדים עם ילדים בגיל הרך אמורה להקטין את השפעה שלילית זו".

בישראל שיעור הסבסוד הממוצע מסתכם ב-44% מהמחיר החודשי של המסגרת נמוך במידה ניכרת מאשר במדינות המפותחות המאופיינות בשיעורי תעסוקה גבוהים של הנשים, שם עומד הסבסוד הממוצע על שיערו 68%.

רבות מהאימהות הזכאיות לסבסוד זה לא מצליחות לנצל את ההטבה בעיקר בשל המחסור במסגרות המפוקחות שבאמצעותן ניתן לממש את הזכאות. בפועל רק חמישית מכלל האימהות העובדות לילדים בגיל הרלוונטי נהנות מהסבסוד.

לפי הצעת חוק "הפיקוח על מסגרות יום לפעוטות", יורחב הפיקוח על הגנים הפרטיים. בבנק ישראל מתריעים כי לשם כך יחייב החוק את הגנים לעמוד בתקנים מסוימים, שאמורים לייקר את העלויות של הפעלת הגנים הפרטיים ב-40%.

אומנם, חלק מההוצאה ימומן על ידי הממשלה אך ללא תקצוב מלא של תוספת העלויות ייפול הנטל על כתפי ההורים או יביא לצמצום מספר הגנים בגלל סגירת אלה שאינם עומדים בעלות של יישום התקנים.

בנק ישראל מביא כדוגמא מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב שמלמד על כך ש"העלאת התקנים לגנים שם גרמה להתייקרות המסגרות ולירידת מספרן של אלה הפונות לאוכלוסיות החלשות, שבהן מחירים נמוכים".

במסגרת החוק לשינוי כלכלי-חברתי, שחוקק בעקבות המחאה החברתית, אושר יישום חוק חינוך חינם לבני 3–4 החל משנת הלימודים 2013-2012. צעד זה, על פי בנק ישראל, יפחית את נטל התשלומים על ההורים, אך לא את ההוצאה הפרטית על טיפול בילדים עד גיל זה שמרביתם נמצאים במסגרות פרטיות, שעלותן גבוהה מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully