וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל ההסלמה: ירידות של עד 50% במכירות בדרום

עדי דברת-מזריץ

12.3.2012 / 8:13

רשתות האופנה והחשמל, בתי הקפה ורשתות המזון המהיר ועסקים נוספים סופגים הפסדים בגלל המצב הבטחוני הקשה בדרום. גם העובדים לא רוצים להגיע

מתקפת הרקטות מרצועת עזה, שנפתחה ביום שישי, פגעה פגיעה קשה במסחר ביישובי הדרום. את מרבית הירידה במכירות בסוף השבוע ואתמול ספגו רשתות האופנה והחשמל, בתי הקפה ורשתות המזון המהיר. עם זאת, גם ברשתות המזון והפארם דיווחו על ירידה ניכרת במספר המבקרים והקונים.

חי גאליס, סמנכ"ל ביג מרכזי קניות, אמר כי "המרכזים המסחריים שלנו היו פתוחים גם במהלך סוף השבוע, אבל במקומות כמו באר שבע, קסטינה וקריית גת היינו עדים לירידות של עשרות אחוזים, הן בתנועת המבקרים והן בקניות בפועל. את הירידה הגדולה ביותר חווינו במרכז המסחרי בבאר שבע, עם 40% ירידה במכירות וכ-15% ירידה בקריית גת ובקסטינה. הירידה במכירות נמשכה גם ביום ראשון".

"חנויות האופנה, בתי הקפה והמזון המהיר ספגו פגיעה במכירות של יותר מ-50%, מאחר שבמצב הנוכחי אנשים חוששים. הם באים, מחנים את הרכב כמה שיותר קרוב לחנות וקונים דברים פונקציונליים כמו מזון ודברי בית מרקחת או דברים הכרחיים לבית", אמר גאליס.

איל בן אליעזר, מנכ"ל ומבעלי רשת החשמל הסיטונאי המפעילה 11 סניפים, אמר כי "לא דרך כלב בחנויות שלנו בבאר שבע ובקסטינה, שבימים שבשגרה הן מאוד מצליחות. בשתיהן נרשמה ירידה של יותר מ-50% במכירות". המכירות בחנויות הרשת היו אמורות לגדול בימים אלה, עקב "פסטיבל חשמל" שמקיימת ביג מרכזי קניות, וכולל מבצעים מיוחדים.

בן אליעזר מספר שכשתושבי הדרום רוכשים מוצרי חשמל, מדובר בדרך כלל בכאלה שישרתו אותם במרחבים המוגנים: "קונים הרבה ממירים דיגיטלים של חמש תחנות, טלוויזיות LCD קטנות ומכשירי DVD - וזהו. אנחנו מפסידים כסף בימים האלה, אבל אין מה לעשות".

חלק מרשתות האופנה הקדימו תרופה למכה והחליטו לא לפתוח את החנויות. לדברי אבי מלכה, בעלי הרשתות ML וג'אמפ, "בשבת ובמוצאי שבת החנויות שלנו בדרום היו סגורות. הבנו מהודעות ראשי הערים שצריך לסגור חנויות במקומות שיש צפי להתקהלות של יותר מ-500 איש, וכך עשינו. ביום ראשון כבר פתחנו את החנויות וניכר שאנשים קונים".

גם ברשתות המזון והפארם, שמוצריהן אינם נחשבים למותרות, דיווחו על ירידה ניכרת, אך ניסו למצוא דרכים יצירתיות להגדלת המכירות. "פתחנו בכל המקומות האלה שירות משלוחים חינם עד הבית מסכום קנייה נמוך יחסית, ואנחנו מאפשרים לשלוח בקשות למשלוחים בפקסים ומחלקים את הטלפונים של מחלקות ספציפיות, דוגמת קצבייה או ירקות, דרכן ניתן להזמין משלוח ישירות", מספר עופר פיינשטיין, מנכ"ל קו אופ ישראל, מפעילת רשת קו אופ שופ (שנקראה עד לאחרונה מיסטר זול). המטרה היא שהאווירה תהיה חופשית ואנחנו רואים לזה היענות מאוד גדולה".

עם זאת, המהלכים עדיין לא הצליחו לעצור את הירידה החדה במכירות: "המכירות נמוכות מאוד", אמר פיינשטיין. "המתחם ברחוב האורגים בבאר שבע, שבו נמצאים סופרמרקטים רבים, נותר שומם. היום (יום ראשון) חווינו ירידה של כ-30% במכירות, ואני מניח שמרגע שיחשיך יהיה שומם לחלוטין. באשדוד הירידות במכירות היו נמוכות יחסית והסתכמו ב-10%-15%".

גם מרשת סופר פארם, שאינה יכולה לסגור את סניפיה, הפועלים כבתי מרקחת תורניים, דיווחו על ירידה של עד כ-30% במכירות בחלק מהחנויות בבאר שבע ובאשדוד. בסך הכל היתה ירידה של כ-10% בחנויות שסופר פארם מגדירה כאשכול דרום.

אחת הבעיות העיקריות שעמן מתמודדות הרשתות בימים אלה היא מציאת עובדים שיסכימו לאכלס את החנויות. "מנהלי חנויות לחוצים ורוצים לסגור את החנויות כי העובדים לא רוצים להגיע. אנחנו מנסים לשכנע אותם לא לעשות את זה ולהסביר להם שהמרכז צריך להיות פתוח לטובת הלקוחות. עם זאת, אנחנו משאירים את זה לשיקול דעתם וכל החנויות אכן נותרו פתוחות בימים האחרונים", מספר גאליס.

לדברי בכיר באחת הרשתות, "יש בעיה קשה למצוא עובדים כי הם פשוט לא רוצים להגיע לעבודה, בעיקר הורים לילדים שלא הולכים ללימודים בימים אלה. בסופו של דבר נאלצים להסתדר איכשהו עם פחות כוח אדם בחנויות".

אף שהם נותרים ספונים בבתיהם, תושבי הדרום לא פונים לעבר משלוחים של מזון מהיר ומסעדות. מאתר משלוחי האוכל 'משלוחה' דיווחו על ירידה של 40% במשלוחים בימים האחרונים בישובי הדרום.

מנהלי חברות תעופה בישראל הביעו חשש מפגיעה בתנועת התיירים לישראל בפסח, עקב ההסלמה הביטחונית בדרום. מנהלי חברות תעופה ישראליות וזרות אמרו אתמול כי "במקרה של הסלמה באירועי הביטחון אנו צפויים לראות גל של ביטולים בתנועת התיירים לישראל".

-

בכתיבת הידיעה השתתף זוהר בלומנקרנץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully