וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הדלק עולים - השכרות הרכב מתגברות

דניאל שמיל

12.3.2012 / 8:26

בשנים האחרונות זוכה שוק השכרת הרכב לתנופה מחודשת ואף פונה לקהלים חדשים כגון צעירים עירוניים. ממי כדאי לשכור רכב לדייט או לטיול לצפון?

העוברים ושבים ברחובות הערים הגדולות הופתעו בשבוע שעבר למראה מודעות ענק שכותרתן "קוויקי". מבט מקרוב על המודעות גילה כי הן מפרסמות שירות חדש להשכרת מכוניות לצעירים - ללילה אחד או לסוף שבוע - במחירים שנעים סביב 120 שקל בלבד.

חברות ההשכרה והליסינג יצאו באחרונה בשורת מבצעים לשירות מוזל של השכרת מכוניות, תוך פנייה לקהלים חדשים, ובמחירי רצפה חסרי תקדים, שצנחו ל-58 שקל להשכרת רכב ליממה.

שירותים אלה פותחים את הדלת לשוק חדש בישראל, שאמנם צומח בימים אלה בזכות עודפי מלאי עונתיים בחברות ההשכרה - אך עשוי להתפתח באופן משמעותי בחודשים הקרובים. זאת, ככל שמחירי הדלק ימשיכו לעלות, עלות אחזקת רכב תתייקר, ככל שהאטרקטיביות של רכבי הליסינג תפחת - ואם יתממשו המלצות להגברת התחרותיות בענף הרכב של הוועדה הבין-משרדית לענף הרכב, שעשויות לפגוע קשות בפעילות חברות הליסינג ולחייב אותן לפנות לשווקים חדשים.

"בשנתיים האחרונות יש גידול בהשכרות. גם אם לחודש, חודשיים או לחצי שנה", מודה אסי שמלצר, סגן יו"ר קבוצת שלמה, שדיווחה בדו"חותיה הכספיים ל-2010 על גידול של 10% בענף השכרת הרכב. "פעם היית אומר שהשכרה יקרה, אך כיום זה שונה. לא צריך פרה בשביל כוס חלב, וגם לא בשביל קנקן".

לפי הערכות, נכון לשנה שעברה, עמדו לרשות חברות ההשכרה כ-60 אלף מכוניות. הלקוחות העיקריים של החברות היו בעבר תיירים, לקוחות חברת ביטוח שרכבם הושבת או חברות עסקיות ששכרו מכוניות לפרויקט מסוים. כלומר, באופן אירוני, לקוחות ההשכרה היו דווקא אלה שמחזיקים ברכב, בעוד שקהלים שלא החזיקו במכוניות - כמו צעירים עירוניים או בני העשירונים התחתונים - לא נכללו בקהלי היעד של חברות ההשכרה.

"לא צריך להחזיק מכונית יקרה"

חברות ההשכרה סברו כי אם אין ברשות הלקוח כסף להחזיק במכונית - הוא ודאי לא ירצה להיפרד ממאות שקלים ליום כדי לשכור אחת. אלא שמוסכמה זו התבררה בחלוף הזמן כשגויה. "בשנים האחרונות השכרת הרכב הופכת למשהו זמין ונוח לשימוש", אומר שי דהן, מנכ"ל אלדן. "פעם השירות פנה למגזר העסקי בלבד, אבל כיום יש הרבה לקוחות שזקוקים למכונית לצרכים מזדמנים. ההיקף עדיין באחוזים בודדים, אבל הפוטנציאל גדול. אנשים מוצאים באמצעות השכרה פתרונות לצרכים מסוימים, כמו מיניוואן לשבעה נוסעים שאפשר לשכור מדי פעם, או רכב 4X4. לא צריך להחזיק מכונית יקרה אם אתה משתמש ביכולות שלה לעתים רחוקות".

מחירי השכרת רכב. TheMarker
מחירי השכרת רכב/TheMarker

בכרך התל אביבי למשל, כמו גם בערי אוניברסיטה אחרות, מוותרים כיום צעירים על המכונית מרצונם - כי בעיר קל יותר להתנייד עם קטנוע, אופניים או קורקינט, ואף בתחבורה ציבורית. אך מה קורה כאשר הם צריכים לנסוע לההורים או לטיול מזדמן?

החברה הראשונה שפנתה במובהק לצעירים היתה Car2Go, המציעה מכוניות בהשכרה לפי שעה, שאותן ניתן לקחת מאתרים שונים בתל אביב. חברות ההשכרה המסורתיות הגיבו אמנם באטיות, אך בזו אחר זו החלו בהורדה אגרסיבית של מחירי השכרה, שהגיעו ל-99 שקל, ובאחרונה אף ל-58 שקל ליום בלבד. זאת, בצד הגמשת שעות ההשכרה, מבצעים לקהלים החדשים - והכל בכפוף לאותיות הקטנות, שהלקוח הבוסרי צריך לשים אליהן לב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הסוד טמון בהגבלת הק"מ

בדיקה ראשונית שערך TheMarker באתרי האינטרנט ובמוקדים הטלפוניים של החברות מגלה, עם זאת, שהחגיגות הצרכניות עדיין מוקדמות. לאחר חיפוש אחר מכונית קטנה אוטומטית (כמו יונדאי i20), להשכרה לערב, לסוף שבוע קצר (מיום שישי עד יום ראשון בבוקר) ולסוף שבוע ארוך (מחמישי בבוקר ועד ראשון בבוקר).

מהבדיקה עולה כי המחירים במרבית חברות ההשכרה היו גבוהים בהרבה משצוין במודעות, ונעו בין 128 ל-156 שקל ליום. בהשכרה לערב זוכה אוויס ליתרון, עם דמי שכירות של 121 שקל ליום. גם בסוף שבוע קצר אוויס הם הזולים ביותר, עם מחיר של 222 שקל. בסוף השבוע הארוך משתלם לקחת מכונית מאלדן, שם החיר הוא 351 שקל.

ב-Car2Go, השכרת מכונית לערב שלם (מ-16 עד 9 בבוקר שלמחרת) עולה 220 שקל, אך השכרת רכב משמונה בערב ועד אחת וחצי בלילה - כאורכו של דייט, למשל - תעלה 102 שקל. כדי לשכור מכונית ב-Car2Go יש לשלם דמי מנוי בסכום מינימלי של 14 שקל לחודש (המחיר עולה ככל שדמי ההשכרה יורדים). ואולם המחיר כולל גם את עלות הדלק.

מנכ"ל Car2Go, יונתן גדיש, לא מודאג מהתחרות החדשה: "ההצטרפות של אוויס רק תעורר עניין. אני לא חושב שהמוצר שלה רלוונטי לקהל שלנו, כי לא תשכור מכונית ללילה שלם רק כדי לצאת למסיבה ותבלה. חצי ערב בחיפוש חנייה. זה כמו להשוות בין AM PM לחצי חינם".

לסיכום, להשכרות קצרות מועד עדיף לקחת מכונית מ-Car2Go. עבור לילה שלם, קל אוטו מציעה את המחיר הנמוך ביותר.

ובכל זאת, לאן נעלמו כל אותם מבצעים של "מכונית ב-99 שקל ליום"? פנייה נוספת אל החברות גילתה אמנם עלויות השכרה נמוכות בעשרות אחוזים - אך בתנאים מסוימים ומגבילים.

Leas4U למשל, מציעה מכונית ב-99 שקל ליום, אלדן ב-100 שקל ליום ובאדג'ט ב-58 שקל בלבד (אך בתוספת שקל לכל ק"מ מעל ל-50 קילומטר). אולם, מדובר במכוניות מיני עם תיבת הילוכים ידנית, שאינן אידיאליות לנסיעות בין-עירוניות, ובמבצעים המוגבלים בזמן ונערכים "עד גמר המלאי", כלומר - לא תקבלו שדרוג למכונית גדולה יותר אם תרצו להזמין מכונית שאינה זמינה.

בהשכרת לילה, המבצע הזול ביותר הוא זה של באדג'ט (58 שקל ליום), כאמור, עבור נסיעה קצרה במיוחד של פחות מ-50 ק"מ. Leas4U, אלדן וקל אוטו יציעו לכם מכונית בכ-100 שקל ליום.

כיוון שהמבצעים הללו מוגבלים בק"מ, כדאי לברר לאילו מרחקים בכוונתכם לנסוע, ולבחור בהצעה שהכי מתאימה לכם. בשירות "קוויקי" של אוויס, למשל, מציעים מכונית לסוף שבוע קצר, במחיר של 222 שקל, אך עם אפשרות לנסוע 300 ק"מ באותן 48 שעות.

חשוב לפיכך לקרוא את האותיות הקטנות ולבדוק מה כולל הביטוח ומהי הגבלת הק"מ. כדאי גם להתעקש ולהתמקח, כדי לגלות אם יש מבצעים נקודתיים.

"נפסיק את המבצעים בחגים ובקיץ"

מדוע ההבדלים בין המחירים המוצעים ללקוח המזדמן לבין מחירי המבצעים גדולים כל כך? "בענפים של ניצולת, כמו מלונות, טיסות או השכרת רכב, המחירים עולים בתקופת שיא", מסביר יואב הורוביץ, מנכ"ל אוויס. "אנחנו לא נפסיק את התוכנית גם בחגים או בקיץ, אבל אני גם לא רוצה להסתיר את האפשרות שהמלאי יסתיים". לדברי מוני בר, מנכ"ל באדג'ט, "בין פורים לפסח התוכנית של באדג'ט תרד, וגם באוגוסט ובכריסמס לא נפעיל אותה". לדברים מצטרף דהן מאלדן: "המבצעים הם על בסיס המכוניות במלאי. יש הבדלים בין התקופות החמות לרגילות. בתקופות עמוסות יותר אני לא יכול להציע את אותם מחירים".

אבל האם שוק הצעירים גדול מספיק כדי להעמיד די ביקושים עבור ביסוס השירות החדש? "כשהורדתי את המחירים לראשונה, העמיתים שלי כעסו עליי. הם אמרו שאלה מחירי הפסד", אומר בר. "אבל בסופי שבוע התפוסה יורדת, וכדאי יותר להשכיר את המכוניות מאשר לשלם על חנייה".

הורוביץ מעריך כי מדובר על מאות השכרות בחודש: "אנחנו מוכרים 1.6 מיליון ימי השכרה בשנה, ואני סבור כי 6,000 מאלה היו השכרות בתוכנית החדשה - כ-3%". לעומתו, מביע שמלצר ספקנות: "השכרות סוף שבוע זה סתם. אין כאן תרבות בילוי של לקחת רכב ולנסוע. זה לא שוק רציני". לעמדה זו מצטרף דני שמעוני, מנכ"ל הרץ, שמזכיר את התנאים המוגבלים במבצעים, ומדגיש כי האוכלוסייה שאליה פונים אינה אוכלוסייה בעלת יכולות כלכליות שמאפשרות שכירת רכב, גם לא כשמדובר בנסיעה להורים שגרים רחוק.

"אני לא מאמין שסטודנט שעובד בעבודות סטודנטיאליות ומרוויח 30 שקל לשעה ישכור רכב כדי לנסוע מתל אביב להוריו שגרים מחוץ לעיר", אומר שמעוני, ומוסיף כי מדובר במהלך שיווקי ולא יותר מכך.

שמעוני טוען שהמחלקה הכלכלית של הרץ בדקה לא אחת את הנושא ומצאה שיצירת מוצרי השכרה אקסקלוסיביים לצעירים אינה כדאית, ולכן בהרץ בחרו לא לפעול שיווקית בכיוון הזה.

  • עוד באותו נושא:
  • השכרת רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully