וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבעה על הסדר בדלק נדל"ן - באסיפת נושים אחת

הילה רז

12.3.2012 / 14:29

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ורדה אלשיך קבעה כי אסיפת נושים המשותפת לכל סדרות האג"ח של דלק נדלן תכריע בעניין הסדר החוב. "סוגיה משפטית-כלכלית-חברתית סבוכה"

ההצבעה על הסדר הנושים של חברת דלק נדל"ן , תיערך כאסיפת נושים אחת לכל הסדרות - כך החליטה היום שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ורדה אלשיך, תוך שהיא מקבלת את עמדת רוב הצדדים בהליך חדלות הפרעון אליו נקלעה חברת דלק נדל"ן ובניגוד לעמדת הסדרות הקצרות.

השופטת הורתה לנאמן של כל סדרה לערוך בתוך 45 יום אסיפה מקדימה בה תידון עמדת הסדרה ודרך ההצבעה. הנאמן יצטרך לבחון האם לחלק את הצבעתו בהתאם להתפלגות ההצבעה, או להצביע הצבעה אחת בהתאם לעמדת רוב המחזיקים. זאת, בכפוף לזכותו של כל מתנגד להחריג את עצמו מן הכלל. אי לכך, זכותו של מתנגד להגיע לאספת הנושים בעצמו, ולהצביע שם בניגוד לעמדת הנאמן של הסדרה בה הוא כלול.

השופטת קבעה את המתווה לפיו ייערכו אסיפות הנושים. היא הסמיכה את הנאמן להצביע בשם מלוא אחוזי האחזקה של הסדרה. במסגרת הנחיותיה את האסיפה ינהל הנאמן של אותה סדרה וישתתף בהן נציג הרשות לניירות ערך שיפקח על האסיפה, יערך רישום מדוקדק של הנוכחים ושל יפויי הכח שיגיעו לידי הנאמנים. זאת, כדי שניתן יהיה לדעת בוודאות את זהות המחזיקים אותם מייצגים הנאמנים. תידון הן עמדת הסדרה והן דרך ההצבעה.

קרי, האם על הנאמן לחלק את הצבעתו בהתאם להתפלגות ההצבעה, או שמא להצביע הצבעה אחת בהתאם לעמדת רוב המחזיקים. זאת, בכפוף לאמור בהמשך ולזכותו של כל מתנגד להחריג את עצמו מן הכלל. אי לכך, זכותו להגיע לאספת הנושים בעצמו, ולהצביע שם בניגוד לעמדת הנאמן של הסדרה בה הוא כלול. הנאמן של כל סדרה ידאג לפרסום בעיתונות, באופן בולט ובגודל הולם, מודעה על קיומה של האסיפה המקדימה.

לפני כארבעה חודשים הגישה דלק נדל"ן הצעה להסדר חוב שמסתכם ב- 2.15 מיליארד שקל עם מחזיקי האג"ח של החברה. ההסדר מכיל דרישה ממחזיקי האג"ח לוותר על שיעור מוערך של כ-50% מחוב החברה כלפיהם. להסדר מתנגדת נציגות מחזיקי אג"ח מסדרה כ"ה, שדלק נדל"ן חייבת לה כ-600 מיליון שקל - כ- 28% מסך החוב. נציגות מחזיקי אג"ח מסדרה ד' שדלק נדל"ן חייבת לה כ- 170 מיליון שקל אף הם מקשים על תשובה. הנציגות הגישה לבית המשפט בקשה לצרף את תשובה, בעל השליטה באשכול החברות של קבוצת דלק, כצד בהתדיינות המשפטית בהסדר החוב באורח אישי. בשבוע שעבר החליטה השופטת על צירפו של בעל השליטה בחברה יצחק תשובה כצד להליך באופן אישי.

השאלה שעמדה עתה בפני השופטת אלשיך נוגעת לסיווג מחזיקי סדרות האג"ח בעת הצבעה באסיפות של הסדרי נושים. משאלה זו נגזרת שאלה חשובה יותר והיא האם יש לערוך אסיפת נושים אחת לכל מחזיקי האג"ח או שיש לערוך אסיפה אחת לכל סדרת אג"ח בנפרד. במסגרת הסדר החוב נחלקו הדעות בין מחזיקי סדרות האג"ח שפרעונן רחוק לבין מחזיקי האג"ח בסדרות שאמורות להיפרע בקרוב. בשל המועדים השונים של פרעון החוב נוטין מחזיקי הסדרה הקצרה, כ"ה, להתנגד להסדר המוצע ולרכיבים נדחיים שבו. זאת לעומת מחזיקי סדרות האג"ח ארוכות הטווח שנוטים לאשר את ההסדר שהוצע על ידי בעל השליטה בחברה, יצחק תשובה.

השופטת מציינת כי מדובר "בסוגיה משפטית-כלכלית-חברתית סבוכה, אחת הסוגיות הסבוכות ביותר שהגיעו להכרעת בית המשפט בשנים האחרונות; נראה לי כי היא מורכבת ובעייתית, יותר מזו שעלתה ב-2009 בנוגע להליך חדלות הפרעון של אפריקה ישראל.

אלשיך מציינת כי "באורח כמעט פרדוקסאלי, דווקא הדרך בה הצליח בעל השליטה להגן על עצמו ולהימצא בעמדה משופרת מבחינה משפטית-כלכלית, היא- היא שיוצרת את נקודת החולשה המרכזית שלו, מן הבחינה החברתית-ציבורית; לא בכדי, תרם הדבר לחוסר האמון שמגלים כלפיו רבים מן האחרים הנוטלים חלק בפרשה". אלשיך הוסיפה כי "קשה שלא לתהות האם אין קשר ישיר בין מצב דברים זה, לדרישה, במפגיע, של חלק מהצדדים, כי אין די בערבות של חברות אחרות בקבוצה, ומביעים התנגדות נחרצת להסדר בלא התחייבות של מר תשובה בכובעו האישי. כך למעשה, ליטול ממנו בדיוק את אותה "עמדה משוריינת משפטית" בה הוא ניצב עתה".

השופטת מבהירה כי שוויון מהותי עשוי להתבטא גם ביחס שונה לשונים, באורח שישאף לאפשר לכל אחד מהם למצות את כוחו. היא משווה את מחזיקי האג"ח הקצרים, שרובם אנשים פרטיים, לבעלי עמדת נחיתות מסוימת לעומת מחזיקי האג"ח המוסדיים. לדבריה "כשם שביקש המחוקק להבטיח ניידות הן לאנשים "רגילים" והן לאנשים "בעלי מוגבלויות", על-ידי סימון מקומות חניה מיוחדים ונוחים יותר עבור בעלי המוגבלויות, באורח שיקל עליהם גישה למקומות אסטרטגיים, הרי שאין מניעה מדין דומה גם בכל הנוגע להצבעות. כך, באורח שישקלל מראש את הקושי הקיים בפני קבוצה המורכבת מאוסף גדול של פרטים לא מקצועיים, מהם בעלי אחזקות קטנות, ותקל עליהם "להתחרות" – לא במובן של מתן זכות וטו או הגדלת אחוזי האחזקה מעבר למה שיש בידם בפועל, אלא אך במובן של סיוע במיצוי האחוז שהם מהווים הלכה למעשה". אלשיך מבהירה כי אין כל פגיעה במשקיעים המוסדיים, בקביעת אסיפת נושים אחת. היא מוסיפה שגישה זו "תסייע למיצוי פוטנציאל ההצבעה של המצביעים הקטנים והפרטיים, עשויה להקהות במידה רבה את עוקצה של הטענה בדבר "מחזיקים נגועים"; זאת, באשר גישה כזו מכירה – אף אם לא דרך פיצול אספות – בהבדלי האינטרסים בין הקבוצות השונות, ומסייעת לקבוצה שרוב-רובה אינו "נגוע" למצות את כוחה במשא ומתן, במסגרת האחוזים שהיא עצמה מחזיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully