וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו מכונית משתלמת יותר - חשמלית או בנזין?

דניאל שמיל

13.3.2012 / 8:10

רשות החשמל החליטה כי התעריף לחשמל לרכב יהיה זהה לתעריף הביתי. לאור מחירי המצברים הנסיעה במכונית חשמלית משתלמת רק בנסיעות ארוכות יותר

המכוניות החשמליות צפויות להיות אלטרנטיבה זולה באופן משמעותי למכוניות הבנזין - כך עולה מהחלטת רשות החשמל בעניין תעריף החשמל לטעינת מכוניות. התעריף, מתברר, יהיה זהה לתעריף החשמל הביתי. החלטה זו היא מכה לספקית הטעינה בטר פלייס, משום שמחירי המנוי שהיא מציעה גבוהים הרבה יותר מהטענת רכב באמצעות חשמל ביתי, אשר יציעו המתחרות שלה, בין היתר חברת ג'ינרג'י.

על הדלק בישראל מוטל מיסוי כבד, ובעבר היה חשש בענף הרכב כי גם על החשמל לטעינת מכוניות יוטל מיסוי גבוה כדי לפצות על ההפסדים להכנסות המדינה כתוצאה מהירידה בצריכת דלק. ואולם מתברר כי תעריף החשמל לטעינת מכוניות לא יהיה גבוה יותר מתעריף החשמל הביתי. ברשות החשמל מבהירים כי צרכנים פרטיים שיטעינו מכוניות חשמליות ישלמו בהתאם לתעריף שבו הם משלמים תמורת חשמל ביתי, כמו בשימוש בכל מוצר חשמלי אחר.

חישוב העלויות של שני דגמי מכוניות חשמליות לעומת מכונית משפחתית עם מנוע בנזין מעלה ממצא חשוב: מכיוון שלמחירי החשמל הזול יש להוסיף את העלות הגבוהה של החכרת המצבר במכוניות חשמליות, הדבר מביא את עלות אנרגיה הכוללת לסכומים הקרובים לאלה של מכוניות בנזין. למעשה, בנסיעה קצרה יחסית מכוניות בנזין עדיין משלמות יותר ממכוניות חשמליות, אך ככל שהקילומטרים מצטברים כך הופכת המכונית החשמלית לכדאית יותר.

למשל, מחיר טעינה מלאה של פיז'ו איון בחשמל בתעריף ביתי יהיה כ-12 שקל. סכום זה יספיק לנסיעה של כ-120 ק"מ. עם זאת, כאמור, למכונית חשמלית יש עלויות נוספות. האיון נמכרת תמורת 100 אלף שקל, אבל המצבר יוחכר בעלות חודשית של 1,100 שקל נוספים.

אם נשווה זאת לטויוטה קורולה, אחת המכוניות המשפחתיות הנפוצות, נמצא כי היא משתלמת יותר בנסועה קצרה. צריכת הדלק של קורולה היא כ-12 ק"מ לליטר (לפי האתר kml) ואם תסעו בה 1,667 ק"מ בחודש, מרחק המצטבר לכדי 20 אלף ק"מ בשנה, תשלמו 1,057 שקל בחודש, מעט פחות מאשר על החשמלית של בטר פלייס - 1,090 שקל בחודש או על פיז'ו איון הקטנה, 1,266 שקל בחודש.

ואולם, תעריף החשמל הנמוך של האיון מאפשר לה להפוך למשתלמת יותר ככל שהקילומטראז' עולה. בנסועה חודשית של 2,500 ק"מ, המצטברת ל-30 אלף ק"מ בשנה, העלות של האיון היא רק 1,350 שקל לחודש, כולל דמי חכירת המצבר - פחות מ-1,586 שקל בחודש בפלואנס של בטר פלייס ו-1,599 שקל בקורולה.

כך, באופן אירוני, דווקא המכונית החשמלית שטווח הנסיעה שלה מוגבל, משתלמת יותר ככל שהנסועה עולה. את המסקנות יש לסייג ולהדגיש כי האיון היא מכונית עירונית וקטנה, ואילו הקורולה והפלואנס הן משפחתיות.

בנוסף, לרנו שמשווקת בטר פלייס יש יתרונות בתמחיר כמו מחיר ביטוח זול יותר - 3,700 שקל בשנה לעומת כ-4,700 שקל במשפחתית מקבילה - ואחזקה זולה יותר בשל היעדרו של מנוע בנזין. בנוסף, בטר פלייס מציעה שירות החלפת מצברים המאפשר להאיך במהירות את טווח הנסיעה של המכונית. יתרון נוסף, קשה לחזות מה תהיה ירידת הערך העתידית של המכוניות החשמליות. בעתיד, ייתכן כי רשות החשמל תעלה את מחירי החשמל לרכב אם ייווצר עומס על המערכת, אך היא אולי גם תעודד ללקוחות להתחבר לחשמל בלילה, במחירי תעו"ז (תעריף לפי עומס המערכת וזמן) באמצעות מערכות ניהול טעינה.

עמדות טעינה ברחוב

אתמול חתם שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, על תיקון לתקנות משק החשמל, שמהוות את המסגרת החוקית לטעינת מכוניות חשמליות. לפי התקנות, אסור יהיה לטעון מכוניות משקע ביתי אלא רק ממערכת טעינה מנוהלת (3 Mode). בשטחים הנמצאים בבעלות פרטית ייפרשו את התשתית חברות פרטיות, כמו בטר פלייס וג'ינרג'י, ובשטחים ציבוריים, כמו ברחוב - חברת החשמל תתקין עמדות טעינה.

התקנות קובעות כי לקוח יוכל להפסיק את הסכם ההתקשרות שלו עם ספק הטעינה בכל זמן. בנוסף, ההסכם לא יכלול הוראות המגבילות את אפשרות הלקוח להטעין את רכבו באמצעות ספקי טעינה אחרים. כל ספק טעינה חייב להעניק שירותים גם ללקוחות מזדמנים, ללא מתן עדיפות ללקוחות הקבועים, המנויים לשירותי הטעינה. עם זאת, התעריפים ללקוחות מזדמנים יהיו גבוהים יותר, ולכן יש יתרון לחברת הטעינה שתציב עמדות בחניון, לדוגמה.

החברה הראשונה שפעילה כיום בתחום טעינת הרכב היא בטר פלייס, אך בקרוב תצטרף אליה מתחרה. ג'ינרג'י, סטארט-אפ העוסק במערכות ניהול טעינה, הקים חברה משותפת עם פנגו, מקבוצת קרדן, שתיקרא Pango Charging. לחברה הסכמים עם כמה יבואני רכב, ובהם דוד לובינסקי (יבואנית פיז'ו וסיטרואן), כלמוביל (מיצובישי) ויוניון מוטורס (טויוטה) והיא תספק ללקוחות המכוניות הנטענות של חברות אלה עמדות טעינה ומערכת לניהול החשמל. מחיר העמדות עדיין לא נקבע.

  • עוד באותו נושא:
  • בטר פלייס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully