וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי. די. בי בצניחה - הבנקים דורשים בטחונות

סיון איזסקו

13.3.2012 / 9:15

שווי מניית אי. די. בי. ירד מ-5.1 מיליארד שקל מתחילת 2011 ל-1.18 מיליארד שקל בתום המסחר אתמול. כעת, דורשים הבנקים שהעימדו אשראי לקבוצה לחזק את הבטחונות

מנייתה של חברת אי.די.בי אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר ירדה אתמול בעוד 5.8%, והשלימה בכך צניחה של 40% בתוך חודש ו-76% בשנה האחרונה. מתחילת 2011 איבדה אי.די.בי אחזקות 80%, ושוויה ירד מ-5.1 מיליארד שקל מתחילת 2011 ל-1.18 מיליארד שקל בתום המסחר אתמול.

מעבר להפסד הכבד שנגרם למשקיעים במניות אי.די.בי אחזקות, הצניחה המהירה בשווי משפיעה גם על הבנקים שהעמידו אשראי לגנדן, החברה שבאמצעותה מחזיק דנקנר בשליטה באי.די.בי. היא צורכת אשראי מהבנקים, וכבטוחה שיעבדה חלק ממניות אי.די.בי שבבעלותה.

ל-TheMarker נודע כי בעקבות צניחת מניית אי.די.בי בחודש האחרון דרש בנק לאומי כי גנדן תחזק את הביטחונות שלה, והיא בתגובה שיעבדה עוד מניות של אי.די.בי.

לאומי אינו הבנק היחיד המעמיד אשראי לגנדן - גם בנק מזרחי טפחות העמיד מימון לגנדן, וכנגדו שיעבדה החברה לבנק חלק מאחזקותיה באי.די.בי. במערכת הבנקאות מעריכים כי היקף האשראי של מזרחי טפחות לגנדן קטן באופן משמעותי מזה שלאומי העמיד לגנדן.

זו הסיבה שבשוק ההון חוששים בעיקר מההשלכות של ירידת הערך במניית אי.די.בי על בנק לאומי. לפי הדו"ח של רשם החברות, לאומי העמיד לגנדן אשראי, שכנגדו שיעבדה גנדן חלק מאחזקותיה באי.די.בי. מעת לעת בוצעו עדכונים בשטר המשכון של גנדן לטובת אי.די.בי. העדכון האחרון בשטר המשכון בוצע ב-7 באוגוסט 2011, אז שיעבדה גנדן מניות אי.די.בי נוספות לטובת לאומי - כך עולה מהדיווח של גנדן לרשם החברות. ואולם מאז השעבוד האחרון באוגוסט 2001, צנחה מניית אי.די.בי, ששימשה בטוחה ללאומי, ב-60%. הגדלת הבטוחות מהימים האחרונים מורידה את הסבירות למחיקות בספרים של לאומי, אולם זו עדיין קיימת ותלויה בהמשך המסחר במניית אי.די.בי אחזקות.

בעוד כשבועיים יפרסמו הבנקים את דו"חותיהם הכספיים ל-2011, אז יתברר אם הם נאלצו לבצע הפרשות בגין אי.די.בי, שהיא מקבוצות הלווים הגדולות במשק.

דובר בנק לאומי מסר אתמול בתגובה כי "לאומי מפריש תמיד מה שצריך ובמועד שצריך, ואיננו נוהגים או רשאים לפרט מתי הפרשנו או נפריש בגין לקוח ספציפי כזה או אחר".

לפי דו"ח רשם החברות, לאומי חשוף לא רק לגנדן אלא גם לחברת טומהוק השקעות, שבאמצעותה מחזיק דנקנר בחברת גנדן. חלק מאחזקותיה של טומהוק בגנדן משועבדות ללאומי. מניות נוספות של טומהוק בגנדן משועבדות לבנק דיסקונט. בשוק ההון מעריכים כי דיסקונט מגובה היטב בביטחונות כנגד אשראי שהעניק לגנדן. דוברת דיסקונט מסרה כי "איננו מגיבים בנוגע ללקוחות".

אשראי לרכישת שליטה בחברות נחשב בעיני המפקח על הבנקים בעל סיכון גדול במיוחד, ועל כן זוכה לפיקוח הדוק יותר. בדו"ח השנתי של המפקח על מערכת הבנקאות כתב המפקח על הבנקים, דודו זקן, כי "הסיכון הגלום באשראים מסוג זה גבוה מאוד, ונודעות לו השלכות משמעותיות על סיכון האשראי הכולל של התאגידים הבנקאיים".

דובר אי.די.בי בחר לא להתייחס לנתונים העולים מדו"חות רשם החברות בנוגע לגנדן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully