וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקר מהצפוי: חשבון החשמל יזנק בקרוב ב-9%

איתי טרילניק

14.3.2012 / 8:23

חשבון החשמל אמור היה להתייקר ב-6.6% אך הידלדלות מאגר ים-תטיס גרמה לכך שמחיר יעלה בשיעור חד יותר. בשנים הקרובות צפוי המחיר לעלות אף יותר

החשמל צפוי להתייקר בכ-9% בשבועות הקרובים - על אף שרשות החשמל פירסמה כי התעריף יעלה רק ב-6.6%. ההתייקרות הנוספת נובעת מכך שהנחות היסוד במתווה ההתייקרות שפורסם בעבר לא כללו את ההידלדלות המהירה מן הצפוי של מאגר ים-תטיס, המזרים כיום כ-30% מכמות הגז החוזית ללקוחות, ובהם חברת החשמל.

לפני כחודש וחצי פירסמה רשות החשמל את מתווה ההתייקרות הצפוי, הנדרש בשל עלויות הדלקים הגבוהות של חברת החשמל, בשל מצוקת הגז אליה נקלע המשק בעקבות הידלדלות מאגר ים-תטיס ואספקת הגז המצרי. כתוצאה מכך, נאלצה חברת החשמל לשרוף דלקים חלופיים ויקרים יותר - סולר ומזוט. במסגרת ההבנות שיצאו לשימוע, היה אמור התעריף לעלות בכ-13.4% שיפרשו על פני שלוש שנים. זאת, בעקבות הנחיית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, לא להגיע לשיעור ייקור דו-ספרתי. כעת מסתבר כי יידרש ייקור נוסף של 10%, שייפרש על פני השנים הקרובות. בסך הכל, צפוי ייקור של עוד כ-14%, בנוסף לייקור הקרוב של 9%.

במסגרת הייקור העומד כעת לשימוע, הסכים משרד האוצר לתמוך בחברה באמצעים שונים. בין היתר, הסכים האוצר להמשיך את הפטור בשיעור 88% מהבלו המוטל על הסולר שצורכת החברה; לערוב לגיוסים בסך 3 מיליארד שקל בישראל (בכפוף לפרסום תשקיף של חברת החשמל); לדחות תשלומי מע"מ; לדחות פירעון חובות של חברת החשמל לחברת הפחם הרוכשת עבורה את הפחם לתחנות הכוח; וכן לדחות את יישום תקינת IFRS ל-2015. בנוסף, נדרשת החברה למשוך באופן מיידי 550 מיליון שקל מקרן חיצונית, שבה נצברות הטבות עובדים כמו חשמל חינם.

ועדת הכלכלה התכנסה אתמול לדיון בנושא תעריפי החשמל, לאור העלייה הצפויה בתעריפי החשמל, וכן הפרסומים על חשבונות חשמל גבוהים מן הרגיל שהתקבלו בשבועות האחרונים. בפתיחת הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, כי "גם חברת החשמל וגם עם ישראל נמצאים במצב דומה - חברת החשמל בקצה גבול יכולת האספקה, והציבור בקצה גבול היכולת הכלכלית לשלם את המחיר".

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, אמר בדיון כי צריכת החשמל בינואר-פברואר האחרונים היתה גבוהה בכ-25% לעומת הצריכה בתקופה המקבילה אשתקד. לדבריו, זהו ההסבר לחשבונות החשמל הגבוהים שפורסמו לאחרונה בתקשורת. רון-טל קרא לממשלה להפעיל את סמכותה לפי חוק משק החשמל ולהכריז על מצב חירום במשק החשמל בקיץ הקרוב.

לטענת רון-טל, הבעיות המבניות בחברה אינן קשורות למשבר הנוכחי, שנוצר לדבריו משתי סיבות. הראשונה היא רזרבת חשמל נמוכה, כתוצאה מאי בניית תחנות כוח בהתאם להחלטות שהתקבלו בעבר, בשל סברת משרד האוצר כי רזרבת החשמל מספיקה. הסיבה השניה לפי רון-טל היא המחסור בגז, בשל הפסקת אספקת הגז המצרי והידלדלות מאגר ים-תטיס, המספק כיום רק כ-30% מהכמות החוזית. כתוצאה מכך, משתמשת החברה בסולר ומזוט, היקרים יותר.

"החברה היציבה ביותר בעולם לא היתה שורדת את זה", אמר רון-טל. לדבריו, ב-2010 היו עלויות הדלקים בחברה 9.5 מיליארד שקל, והן תוכננו לרדת בשל העלאת שיעור הגז הטבעי בסל הדלקים, אך בשל המחסור בגז הגיעו ההוצאות על הדלקים ב-2011 ל-14 מיליארד שקל. רון-טל אמר כי "עם זה חברה לא יכולה להתמודד לבד, בטח לא שחברה שהיא ספק שירות חיוני. חברה פרטית פשוט לא היתה מספקת חשמל, או היתה מעלה את המחירים באופן משמעותי. אנחנו לא חברה פרטית, ולכן יש חשמל במדינת ישראל".

בתגובה לטענה כי אזרחים רבים מתקשים לשלם את חשבון החשמל, ציינה יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן, כי עבור אוכלוסיות מסויימות ניתנת הנחה. עם זאת, מסתבר כי יש תת ניצול בתעריף הסוציאלי, המהווה כיום כ-0.6% מהצריכה ומסובסד על ידי שאר הצרכנים. בנוסף, פירטה פרקש-הכהן את ההסדרים השונים לעידוד החיסכון בחשמל שפרסמה הרשות לאחרונה.

שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי "בפני ועדת כלכלה נפרשה תמונה קשה. הוועדה תובעת ממשרד האנרגיה לפעול ביחד עם משרדי האוצר והגנת הסביבה, ולהציע תוכנית פעולה ממשלתית לפתרון המשבר הזה. מחירי החשמל במגמת התייקרות. אמנם מדובר במגמה זמנית, שכן בטווח הארוך מחירי החשמל יציבים. עם זאת, הנושא עדיין מכביד על הצרכן הישראלי, ונכון עשתה רשות החשמל, המציעה תוכניות לצריכה חכמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully