וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישי: חוק התכנון והבנייה דורש מיליארד שקל

רנית נחום-הלוי

14.3.2012 / 16:32

"ללא תקציב של מיליארד שקל, לא תהייה רפורמה", כך מזהיר שר הפנים אלי ישי. לטענתו הכסף נדרש כדי להכשיר את הוועדות השונות והעסקת כוח אדם מקצועי

שר הפנים אלי ישי הודיע היום, כי לאחר ששמע חלקים נרחבים מהציבור, ראשי רשויות מקומיות ואנשי מקצוע, הוא דורש שלושה שינויים מהותיים להצעת החוק בנושא הרפורמה בחוק התכנון והבנייה (רפורמת המרפסות) - ועיקרם העלאת התקציב.

"ללא תקציב של מיליארד שקל, לא תהייה רפורמה", אמר ישי, "התקציב נדרש לצורך יישום הרפורמה: הכשרת הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, מערכות מחשוב, העסקת כוח אדם מקצועי, הכנת תכניות מתאר ועוד".

על רקע הדיונים המרתוניים שהחלו בתחילת השבוע על הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, טוען ישי כי מהות הרפורמה היא להקל על ההליכים הבירוקרטים באמצעות הרחבת סמכותן של הוועדות המקומיות, מה שכנראה שלא יתבצע עם אישורה.

"לפי הרפורמה, הסמכות תינתן לוועדות מקומיות שעברו תהליכי הסמכה, וכיום רק ל-7 מתוך 120 מוסמכות לאשר תכניות נקודתיות. ללא שינוי זה, למעשה הרפורמה לא תקל על האזרחים, שכן הליכי התכנון והאישור לא יקוצרו. פעלנו להרחיב את סמכותן של הוועדות המקומיות, אך בגרסה המתוקנת לחוק לא התקבלו הצעותינו במלואן וכתוצאה מכך צפוי קושי בהעברת סמכויות לשלטון המקומי מיד עם אישור הרפורמה כמתבקש. הדבר צפוי להקשות עד מאוד על יישום הרפורמה בשל העומס הנוסף שהוטל על הוועדות המחוזיות ולהעמידה בספק", נכתב בדף עמדה המסביר את עמדת השר.

בנוסף להעלאת התקציב, דרש ישי כי הרפורמה תאפשר מסלול של הקלות ושימושים חורגים לצורך הקמת פעוטונים, הפעלת משרדים, עסקים קטנים באזורי מגורים ושינוי בקווי בניין וגובה מבנים - כפי שקיים היום.

הצעה זו מועלית בניגוד לסעיפי הרפורמה המוצעים, במסגרתם לא תתקיים אפשרות לקבלת הקלות ושימושים חורגים. "לשימושים חורגים והקלות תפקיד ממשי בחיים העירוניים", מוסבר בדף העמדה, "זהו כלי נפוץ המאפשר גמישות במקומות בהם התכנית לא עונה על הצרכים המקומיים העדכניים של התושבים. מדובר בגזירה שהציבור יתקשה לעמוד בה".

עוד מציע שר הפנים לאפשר אישור תכנית מצומצמת במסלול מקוצר. בדף העמדה שהוגש, מצוין כי בהתאם לרפורמה המוצעת עדיין יישאר הליך ארוך לצורך סגירת מרפסת או הוספת שטח חנייה תת קרקעי או מחסן.

השינוי המוצע מאפשר קיצור הליכי האישור של תכניות מצומצמות אלה כך שלא ידרשו דיונים רבים בתכנית במוסדות התכנון וישמעו התנגדויות הציבור. "מדובר בתכניות קטנות שאין בעלות השלכות משמעותיות. המסלול חיוני מאוד לקיצור ההליכים, בעיקר לאור העובדה ש-76% מהתכניות הנידונות במוסדות התכנון הינן תכניות קטנות שמוגשות על ידי אזרחים ולא על ידי יזמים וגורמי ממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully