וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגמשת דרישות הלימות ההון הזניקה את הבורסה

שלי אפלברג

14.3.2012 / 16:50

המדדים המובילים בבורסה התל אביבית זינקו החל משעות הצהריים על רקע הראלי בארה"ב והודעת פישר על הגמשת דרישות הלימות ההון. ת"א 25 עלה ב-2.9%. ת"א 100 עלה ב-2.9%

יום המסחר בבורסת תל אביב החל בעליות שערים של כ-0.7%, על רקע הראלי והאופטימיות בוול סטריט שסחפו את המדדים בארה"ב לשיאים. בסביבות השעה 12:20 עברו המדדים בת"א לזינוקים חדים על רקע הידיעה כי פישר מגמיש את דרישות הלימות ההון של הבנקים.

מדד ת"א 25 סגר את היום בעליה של -2.9% על רמת 1111.8 הנקודות, מדד ת"א 100 רשם עלייה של 2.6% וסגר על 1,019.17 נקודות, מדד הנדל"ן הוסיף לערכו כ-1.6% ומדד הבנקים זינק ב-6.5%. מדד הנפט והגז הוסיף כ-1.6%, ומדד התקשורת זינק אף הוא ב-5.4%. מדד הביטוח הוסיף לערכו 1.8%, מדד הטכנולוגיה סגר בעלייה של כ-3.9% ומדדי התל בונד נסחרו בעליות חדות של עד 0.5%. מחזור המסחר נסגר על 2.137 מיליארד שקל - מחזור גדול ביחס למחזורים הדלילים שנרשמו בתקופה האחרונה.

הזינוק החד במניות הבנקים התרחש על רקע דרישות הון שפירסם היום המפקח על הבנקים. בשוק ההון צפו דרישות מחמירות מהבנקים הישראלים.

כחלק מתהליך הדרגתי של אימוץ באזל III בישראל, פירסם היום המפקח על הבנקים, דודו זקן, טיוטת הנחיה הדורשת מבנקים ומחברות כרטיסי אשראי לעמוד ביחס הון ליבה בשיעור מינימלי של 9% החל מ-1 בינואר 2015. בהתייחס לבנקים הגדולים ביותר, ששיעור נכסיהם עולה על 20% מנכסי המערכת הבנקאית, נקבע בנוסף יחס הון ליבה גבוה יותר, בשיעור של 10% החל מ-1 בינואר 2017. יעד הון הליבה הגבוה יותר יחול למעשה על שתי הקבוצות הבנקאיות הגדולות - לאומי ופועלים .

על פי הערכות ראשוניות, בנק הפועלים יידרש לחזק את ההון ב-6.8 מיליארד שקל ובנק לאומי יידרש לחזק את הונו ב-4.7 מיליארד שקל. אם לאומי והפועלים ישמרו על רווחיות ממוצעת בשנים הקרובות, ללא השפעות חריגות, ולא יחלקו דיווידנדים - הם יוכלו להגיע ליעד הסופי כבר בסוף 2015.

לדברי אלון גלזר סמנכ"ל המחקר של לידר שוקי הון, "הדבר יקטין את לחץ האשראי במשק ויאפשר לבנקים לבצע גידול באשראי ללווים". עוד הוסיף כי ההנחיה תגדיל את שווי מניות הבנקים.

מחזורי המסחר הדלילים, בריחת הזרים מהבורסה הישראלי , ויציאת המוסדיים להשקעות בחו"ל על חשבון ההשקעה המקומית לצד משבר החובות באירופה גרמו למניות הבנקים לצנוח מאז תחילת שנת 2011. המניות המשיכו להתכווץ עוד לאחר שנודע כי הבנקים יזדקקו להלימות הון יותר גדולה בשביל להתמודד עם משבר האשראי. כך למשל, עד היום השילה מערכה מניית בנק הפועלים כ-32% ומתחילת ינואר השילה מערכה כ-7%, מניית לאומי נפלה בכ-40% מתחילת 2011 ומתחילת השנה השילה מערכה כ-14%. מניית בנק מזרחי טפחות איבדה מאז תחילת 2011 כ-21% מערכה. מניית בנק הפועלים מזנקת עתה ב-6.5% ומניית בנק לאומי קופצת ב- 5.6%, דיסקונט רושמת זינוק של 7%, ומזרחי טפחות עולה ב-8.2%

זיו פניני מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון מספר כי " יחסית יש המון עבודה היום, אנחנו נמצאים במצב שהשווקים אצלנו מאוד לא סחירים השוק נמצא בפיגור של תשואות מול הממוצע בעולם הרבה שחקנים פתחו פוזיציות שורט סביב CALL 1100 לכן מתוך אמונה שהשוק צריך להמשיך ולרדת למטה . את כל הפרמטרים הללו , פגשה ההודעה של בנק ישראל על יחס הלימון ההון החדש לבנקים, פרמטר זה הינו פרמטר שמהווה מעין פשרה מול הדרישה הקודמת של בנק ישראל. הדרישה החדשה הטיסה את מניות הבנקים ב7% מעלה וכן חלק מהגופים רצו לקנות בנקים ותעודות סל או מדדים בכלל וחלק משחקני הנגזרים רצו להתכסות על פוזיציות השורט או לגלגל אותם מעלה. התהליך הקפיץ את השוק מעליה של 1% לעליה של 3.5% בפרק זמן מאוד קצר, תוך שהמחזורים משלשים את הממוצע של מחזור המסחר בימים האחרונים.

מאיר סלייטר אנליסט בכיר בדש ברוקראז' הבורסה קיבלה דחיפה משמעותית מהודעת המפקח על הבנקים, דווקא אג"ח של הבנקים לא נהנו מאותם עליות של המניות בשל היציבות הנמוכה יותר שיגיעו הבנקים בסוף התהליך. ההשפעה הינה רחבה על המשק כולו החששות ממחנק האשראי יורדת יכולת המשק לצמוח תהיה יותר טובה מהצפייה שהייתה עד כה. מדובר בחג לכל המשק והרבה מניות הצטרפו למגמה.

ראלי שובר שיאים במסחר אתמול בוול סטריט הוביל את המדדים לגבהים שלא נצפו שנים. המסחר במדד הדאו ג'ונס הסתיים בעלייה של כ-1.7%, מעל לרמת 13 אלף הנקודות; S&P 500 התחזק ב-1.8%, ונאסד"ק זינק ב-1.9% ונסחר מעל לרמת 3,000 הנקודות לראשונה מזה 11 שנה. אג"ח הארוכות ל-10 שנים של ארה"ב חווה ירידות תשואה חדות ל 2.1% כאשר מחיר אג"ח זינק ב 4.47%.

מניות במרכז המסחר

השותפות בתמר - דלק קידוחים (15.6%), אבנר (15.6%), ישראמקו (28.9%), ואלון חיפושים (4.1%) הודיעו על הפסקת מסחר, לקראת חתימה על הסכם העוגן שלהם למכירת גז לחברת החשמל.

הערב נקבעה ישיבה בין הצדדים, לאחר שדירקטוריון חח"י אישר לפני מכחודש את ההסכם, לפיו תמכור תמר גז טבעי לחברה ב-15 השנים הבאות (החל מ-2013, מועד תחילת זרימת הגז).מתווה ההסכם אושר על ידי דירקטוריון החברה באמצע דצמבר, ובו נקבע כי החוזה ייחתם ל-15 שנה, וירכשו בו BCM 5–3 גז בשנה במחיר של כ-5.2 דולרים למיליון BTU (יחידת מידה תרמית). עלותו המוערכת של ההסכם נעה בין 16-8 מיליארד דולר.

מניות קבוצת פישמן , ובהן כלכלית ירושלים ומבני תעשייה , ייסחרו על רקע הידיעה כי בעל השליטה מימש נכסים ב 1.2 מיליארד שקל.

מניית רדוויז'ן מזנקת ב-25% על רקע הידיעה כי החברה תימכר לחברת אוואיה האמריקאית. מניית החברה קפצה אתמול ב-14%.

וואן תוכנה מזנקת ב-12% על רקע תוצאות הדו"חות הכספיים של היום, והציגה עלייה של 43% במכירות ברבעון ל-281 מיליון שקל. כמו כן הציגה עלייה של 30% ברווח הנקי ל-138 מיליון שקל. החברה תחלק דיווידנד של 65.1 מיליון שקל לבעלי המניות.

מניית מודיעין תמשיך לרכז עניין על רקע זינוקה אתמול במסחר ב-16%, לאחר שנודע על פוטנציאל ל-128 חביות נפט במאגר גבריאלה. המשקיעים יבדקו האם מניית שמן תמשיך את הזינוקים של 9% מאתמול.

אג"ח של חברת איזי אנרגיה תסחר על רקע הדחייה בתשלום הקרן למחזיקי אג"ח מסוף פברואר לסוף החודש.

מניית חברת האחזקות אי.די.בי תמשיך להיסחר על רקע הירידות החדות שחלו במניה מאז תחילת השנה . בתוך חודש איבדה המניה יותר מ-40% מערכה, ובשנה האחרונה הצטמקה בכ-77%.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully