וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אנחנו אוהבים להבריח? אייפון, ויאגרה וזיופים

זוהר בלומנקרנץ

14.3.2012 / 21:33

10,082 ניסיונות הברחה סוכלו בנתב"ג בשנה שעברה. להיטי ההברחות היו אייפון 4S וסמסונג גלקסי S2. הערך הכספי של המסים שהמבריחים ניסו להתחמק מלשלם: 80 מיליון שקל

טלפונים סלולריים, כדורי ויאגרה ומותגים מזויפים של בגדים - אלה היו להיטי ההברחות שנתפסו על ידי המכס באולם הנוסעים הנכנסים בנתב"ג ב-2011. "היו לנו 10,082 תפיסות ב-2011 לעומת 9,850 תפיסות ב-2010", אומר רפי גבאי, מנהל מכס נתב"ג.

דגמי הסלולריים שהיו פופולריים ביותר בקרב המבריחים היו אייפון 4S וסמסונג גלקסי S2. "מדובר באלפי מכשירי טלפון סלוריים", מספר גבאי. "מרבית הניסיונות היו באמצעות משלוח מטענים, אך היו גם שניסו לעשות זאת עם גופם".

לדוגמה, נוסעת בשנות ה–60 לחייה שהגיע מלונדון. האשה, שהיתה לבושה בתלבושת מסורתית של יוצאי גרוזיה, התנהלה בכבדות. כשניגשו אליה בלשי המכס התלוננה כי אינה חשה בטוב. הבלשים ביקשו שתיבדק במכונת שיקוף גוף אדם ‏(גמ"מ‏). בבדיקה התגלה שהאשה הסתירה בתוך הגרביונים שלבשה על שתי רגליה לא פחות מ–44 מכשירי אייפון 4.

גם ראש צוות שימור לקוחות בפלאפון נלכד כשניסה להבריח מכשירי אייפון. האיש, תושב ירושלים בן 22, שב מחופשת סקי בשווייץ, ועורר את חשדם של בלשי המכס. בבדיקת שיקוף נחשף כי הוא מסתיר שמונה מכשירי אייפון 4 מתחת לבגדיו. האייפונים היו כרוכים סביב גופו, שכבות שכבות, באמצעות סרט מדבק. בחקירה סיפר כי הביא את המכשירים כדי למכור אותם לחבריו.

מכשיר השיקוף, הגמ"מ, הופעל לראשונה באוקטובר 2010. גבאי אומר כי "ב-2001 נחשפו באמצעות המכשיר 132 מקרים של ניסיונות להבריח מתחת לבגדים לא רק סמארטפונים אלא גם תרופות מזויפות, תכשיטי זהב, יהלומים סמים וכסף מזומן על ידי אנשים שלא הצהירו עליהם כחוק וניסו להתחמק מתשלום מסים".

חלק מהמקרים אקזוטיים קצת יותר. נוסע שהגיע מבריסל ניסה להבריח שמונה ציפורים נדירות מסוג רד סיסקין. מדובר בציפור נדירה המוגדרת ציפור מוגנת, ואסורה בסחר על פי אמנות בינלאומיות להגנה על בעלי חיים נדירים. אנשי המכס, בשיתוף פקחי רשות שמורות הטבע, עיכבו את הנוסע ובשיקוף התגלו על גופו ארבע קופסאות שבכל אחת מהן שתי ציפורים. נגד האיש נפתחה חקירה פלילית, והצפורים הועברו לשמורות הטבע.

בניסיונות להברחה באמצעות משלוח מטענים בלטו מותגים מזויפים של בגדים, אך גם אביזרים משלימים לטלפונים סלולריים, כמו מגיני מסך. נתפסה גם ערכת פריצה מושלמת לכלי רכב, שאדם ניסה לייבא מחו"ל.

בתחום הסמים היתה 2011 שנת שיא בתפיסת כדורי אקסטזי. נתפסו 140 משלוחים, בעיקר במטענים אך גם על נוסעים. מקורי במיוחד היה נוסע שהביא עמו מבנקוק במזוודה סדרת תמונות של מלך תאילנד. כשפורקו המסגרות נמצאה בהן כמות גדולה של כדורי אקסטזי. כמו כן נעשו בשנה שעברה ניסיונות רבים להבריח קוקאין.

ב-2011 התמודד המכס בנתב"ג עם 12.2 מיליון נוסעים שיצאו ונכנסו לישראל ב-90 אלף טיסות, לעומת 11.4 מיליון נוסעים ב-86 אלף טיסות ב-2010. לכ-200 אלף נוסעים אשר עברו במסלולים האדום והירוק של המכס בוצע שיקוף הכבודה - 98% מהם נוסעים נכנסים בטרמינל 3 וטרקלין האח"מים מצדה. אנשי המכס פועלים 24 שעות ביממה כל ימות השנה - למעט יום הכיפורים. במשימה משתתפים עובדי מכס, בלשים וחוקרי סמים של המכס. כמו כן מופעלים כלבים המאומנים לאיתור סמים.

"מרבית התפיסות ב–2011 היו של מוצרים עתירי מס - מעל 200%, כמו אלכוהול וסיגריות", אומר גבאי. "בשנה החולפת השקענו מאמץ מיוחד בנסיון להדביר את הניסיונות להבריח סיגריות. במשך ארבעה חודשים, מספטמבר עד דצמבר 2011, ערכנו את מבצע שמש אדומה, שבמהלכו נבדקו אלפי נוסעים שהגיעו בעיקר מרוסיה וממדינות חבר העמים. חשפנו 120 ניסיונות הברחה ובכל אחד מהם מאות קרטונים של סיגריות".

גבאי הוסיף: "מכס נתב"ג ביצע 76 אלף בדיקות ממוקדות ב-2011, יותר מ-1,000 לעומת 2011. באותם משלוחים שבדקנו מצאנו שנגרעו מסים בערך כספי של כ-80 מיליון שקל ב-2011, לעומת 58 מיליון שקל ב-2010. מכס נתב"ג גבה בשנה שעברה 9.5 מיליארד שקל על מטעני היבוא, לעומת 7.8 מיליארד שקל ב-2010 - גידול 22% בהכנסות".

1 מתוך 5 פגיעה

ב-22% מכלל המטענים שנבדקו על ידי מכס נתב"ג ב-2011 היה ממצא משמעותי. "אחד מכל חמישה משלוחים שניתבנו לתהליך של בדיקה פיסית על ידי המכס, במסגרת מערכות הערכת סיכונים, נמצא בהם ממצא חמור", אומר גבאי. "אנו עובדים בקצב מאוד אגרסיווי כדי לסיים את הטיפול במשלוחי המכס תוך ארבע שעות מרגע שהבדיקה החלה. 60% מהמשלוחים שבדקנו ב-2011 הסתיים הטיפול בהם, תוך פרק זמן זה. בכל היתר הטיפול שלנו היה ארוך יותר".

מכס נתב"ג הוא הגוף שמבצע פעולות אכיפה עבור כל משרדי הממשלה. כך לדוגמה, במכס נתב"ג בודקים אם מוצר חשמלי שצריך תו תקן אכן קיים; אם יש אישור תקשורת למכשירים סלולריים; שהתרופות אשר מגיעות מצוידות בכל המסמכים הנדרשים. "במסגרת פעילות אכפתית זו נמצאו 12,105 ליקויים", מציין גבאי. "למשל, ניסיונות לשחרר טובין ללא אישור כנדרש ממכון התקנים; תרופות שנמצאו מזויפות; ציוד תקשורת שניסו להכניס לישראל בלי אישור הולם; אמצעי לחימה שלא קיבלו את האישור של הממונה על כלי ירייה במשרד הפנים; מזון שלא קיבל את אישור משרד הבריאות; בעלי חיים שלא קיבלו את אישור השירותים הווטרינרים; וחלקי רכב לא תקינים".

מכס נתב"ג אף השתתף במבצעי גבייה מיוחדים של רשות המסים ב-2011. כך למשל התקיימה פעילות בשם הקוד כנפי הכסף: גבייה מ-1,200 חייבים שלא שילמו את הקנסות המינהליים שקיבלו עבור ניסיונות הברחה מאולם הנוסעים. "הצלחנו לגבות מ-750 נוסעים, בהיקף כספי של 1.5 מיליון שקל".

בד בבד מכס נתב"ג חשוף לבקורת ולא פטור מתלונות הציבור. לדברי גבאי, ב-2011 התקבלו 44 תלונות מאזרחים, שמהן נמצאו מוצדקות רק ארבע. "מדובר בשיפור מגמה ובהפקת לקחים - מכיוון שב-2005 היו מאות תלונות בשנה. התמודדנו עם התופעה בין היתר באמצעות סדנאות לשיפור התנהגות המוכסים מול קהל הנוסעים. כך למשל, כל עובד שמקבל קהל, עבר ב-2011 סדנא של כמה ימים, שמומנה על ידי משרד התיירות, לצורך הגברת תודעת השירות והתמודדות עם קונפליקטים מול נוסעים, שמבוצעת לגביהם פעולות אכיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully