וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמחון: להוריד את המע"מ על מוצרי מזון ל-8%

אורה קורן

15.3.2012 / 11:02

בכנס שנתי של הרשות לסחר הוגן במשרד התמ"ת שנערך במעלה החמישה אמר שר התמ"ת כי לממשלה יש חלק באחריות למחירי המזון הגבוהים וכי המע"מ המוטל עליהם גדול מדי

שר התמ"ת, שלום שמחון אמר היום, כי הממשלה לא יכולה להתחמק מחלקה במחירי המזון הגבוהים הנובעים מהמע"מ של 16% עליהם. בכנס שנתי של הרשות לסחר הוגן במשרד התמ"ת שנערך במעלה החמישה אמר שמחון כי "לא רק החקלאים התעשיינים ורשתות השיווק אשמים. הממשלה צריכה לשנות מדיניות. לא יקרה דבר אם המע"מ על מזון יעמוד על 8% או פחות. ממילא אחת התכניות של הממשלה היא להפחית את המע"מ הכולל ב-1%. אין שום סיבה שבעולם שהמע"מ על המזון יהיה כל כך גבוה".

לדבריו, אין שום סיבה שאמא שקונה לילדיה נקניק לבית הספר, תקנה 400 גר ב-35 שקל והממשלה תגבה מזה כ-12 שקלים. "זה לא סביר ולא הגיוני ואנחנו צריכים לתת על זה את הדעת", אמר.

שמחון הבהיר, שכל הגורמים ברשרת הערך של המזון יצטרכו לתת את חלקם, כולל חקלאים, יצרנים ורשתות. עם זאת, הממשלה צריכה לתת דוגמה אישית. עוד אמר, כי ועדת המזון תדון באפשרות לפקח על פתיחת סניפים חדשים של רשתות שיווק ואולי אפילו איסור פתיחה לכמה שנים. לדבריו, מסתמן ששטחי המדף ברשתות המזון בישראל גדולים יחסית לאוכלוסיה. "אין סיבה שהמדינה תחזיק שטחי מדף בהיקפים של 30%-40% (לא פירט ממה, א"ק). ואם צריכים ועדה שתקבע מי יקים רשת שיווק ואולי לא להקים - צריך לעשות את זה".

אמי חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים אמר, כי המחאה לגיטימית, אולם לא צריך לשנות חקיקה עם כל צעקה. ממשלה צריכה להיות מבוגר אחראי שינהל את המהומה מסביב.
"מה קרה אם גילו בחנות בבוסטון פסק זמן זול יותר מזה שנמכר בתל אביב"? שאל חייק. לדבריו, יש שיטות לחדירה למדינות. יכול להיות שבמדינה מסוימת שטראוס תמכור יותר בזול כדי לחדור לשם.

הדברים עוררו סערה בקהל. אחת הנוכ עוד דליה שמילוביץ, מייצגת את תנועת ישראל יקרה לנו אמרה, שהנתונים שבידי חייק אינם נכונים. "שבע שנים של אותם נתונים זה לא חדירה לשוק", אמרה.

קדמי: מיזוגים יצרו אוליגופולים

מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי אמר כי ועדת המזון תמליץ על נקיטת צעדים מאוד אגרסיבים, שיפגעו ברווחי חברות בענף המזון.

"היום צריכים לראות איך לוקחים אחורה את המיזוגים האנכיים בענף המזון, שאיפשרו, לדוגמה לחברת משקאות קלים לרכוש מחלבה. מהלכים אלה יצרו אוליגופולים", אמר קדמי.

לדבריו, מ-2008 הצמיחה הכלכלית העלתה את כח הקניה. "הצרכנים לא מבינים, שהם מתחילים לשלם יותר כי יש צמיחה. אני מרוויח יותר ולא שם לב אם זה עולה לי חצי שקל יותר. זה מתפוצץ בקיץ האחרון", אמר.

עוד אמר קדמי כי החברות העסקיות ניצלו את המטב להשאת רווחים, בצורה חוקית. "שילוב קטלני של רגולציה נקודתית שלא הסתכלה קדימה, עודף רגולציה, עם פעילות עסקית חוקית מאוד מתוחכמת של כל השחקנים בשוק יצרו מצב שבאמצע השרשרת מבצעים מהלכים מאוד מתאימים לעסק, בניגוד לקצוות". בהתייחסו לטענת הרשתות לגבי רווחיותן הנמוכה אמר כי "במחזורים כאלה גבוהים, גם שיעורי רווח נמוכים זה הרבה מאוד כסף".

קדמי הוסיף, כי ועדת המזון בוחנת שורת פתרונות במטריצה. לדבריו, אם ציר האיקס זה שרשרת הערך, חקלאים יבואנים יצרנים ורשתות, ציר ווי זה כשלים: מבנה שוק, רגולציה, יתרון לגודל וצרכנים. "במטריצה זו צריך לגעת בכל נקודה כמו שטחי מדף, שטחי מסחר ופתיחה וסגירה של סניפים".

"אין לי ספק שאם הכנסת לא תהיה מאחורינו זה לא יקרה. כי כוחות השוק שיפעלו נגד ישום ההמלצות יהיו מאוד חזקיםח ואגרסיבים כי נפגע להם בכיס. הצעדים יהיו מאוד אגרסיבים, אם כי לא בולשביקים, כי כשיש כשל שוק אין ברירה. צריך ליצר סיטואציה חדשה ממנה אפשר יהיה להתקדם אולי למקום אחר", סיכם קדמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully