וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: למנוע שיווקי דירות לפי מחיר למשתכן

רנית נחום-הלוי

18.3.2012 / 13:46

בעתירה שהגישו ארבעה אגונים חברתיים לבג"ץ מבקשים העותרים לעכב שיווקי דירות במסגרת מחיר למשתכן עד קביעה סופית של הקריטריונים והכנסת סעיף מיצוי כושר ההשתכרות

ארבעה ארגונים הגישו היום (א') עתירה לבג"ץ לביטול החלטת מועצת מקרקעי ישראל שקבעה קריטריונים לחלוקת דירות במכרזי מחיר למשתכן. בעתירה שהוגשה על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינת, תנועת התעוררות, ישראל חופשית ועמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון – מבקשים הארגונים כי בית המשפט יוציא צו ביניים לרשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון למניעת השיווקים לפי מחיר למשתכן, יימנע פרסום מכרזים, חתימת חוזים והעברת כספים - זאת עד להכרעה בדבר הקריטריונים לפי מחיר למשתכן.

עוד מבקשים הארגונים כי בית המשפט יתערב בקביעת הקריטריונים לפי מכרזים אלה ויורה למועצת מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון להכנסת סעיף של מיצוי כושר השתכרות במכרזים. בעתירה טוענים הארגונים כי הקריטריונים שקבעה מועצת מקרקעי ישראל ואושרו גם על ידי שר האוצר יובל שטייניץ, אינם שיוויוניים ונגועים בפגמים רבים.

העתירה מוגשת בעקבות הודעה שהוציא משרד הבינוי והשיכון לפני מספר ימים לפיה פורסמו מכרזים לבנייה של כ-1,400 דירות במתכונת של מחיר למשתכן. מדובר על שיווקן של 588 יחידות דיור בנשר, 350 יחידות בטירת הכרמל, ו-146 בקריית מלאכי.

מכרזים נוספים, הכוללים למעלה מ-1,000 יחידות דירות, ייצאו בימים הקרובים בין היתר באזור מודיעין, ירושלים וראש העין. הדרך לפרסום מכרזים אלה נסללה לאחר ששר האוצר חתם על הקריטריונים של המכרזים, קריטריונים הנשענים בין היתר על ותק בשנות הנישואין ובחלקם גם על שירות צבאי. אישור קריטריונים אלה זכה לביקורת ציבורית רחבה, לאחר שנטען בין היתר כי הם נקבעו בניגוד להמלצות דוח ועדת טרכטנברג שהמליץ בין היתר להתייחס לנושא מיצוי כושר ההשתכרות ומתן עדיפות לאוכלוסיה העובדת.

לפי מתכונת שיווקי הדירות של מחיר למשתכן, הקבלנים הניגשים למכרזים אלה מתחרים ביניהם על המחיר הזול ביותר שהם יכולים להציע על כל יחידת דיור שתשווק במסגרת הפרויקט והמדינה נותנת לקבלנים הנחה בשיעור של 50% במחיר הקרקע.

בעתירה מציינים הארגונים כי במשך 20 שנה בהם קיימת תכנית "מחיר למשתכן" רוב רובן של הדירות בתכנית נרכשו על ידי זוגות חרדים. רק מיעוט מבין עשרות אלפי הדירות בתכנית, המגלמת הטבה כלכלית נכבדת בשיעור של כ 20%-25%, הגיעו לידיהן של משפחות מעוטות יכולת מקרב הציבור הכללי.

עוד טוענים הארגונים כי התבחינים החדשים נקבעו כעת במכוון כדי להמשיך את ההטבות לאוכלוסיה החרדית, ונתפרו כך שזוגות חרדים לא יתקשו להשיג את הניקוד המירבי. גם התוספת של ניקוד עבור שירות צבאי לא מנטרל, את ההעדפה שקיימת לזוגות חרדים בצורת מתן משקל מספר שנות נישואין ומתן משקל למספר הילדים.

לדברי חברת מועצת העיר מסיעת התעוררות בירושלים, מירב כהן, "מתן הטבה בגובה של מאות אלפי שקלים מקופת המדינה למי שאינו מוכן לנסות ולהתפרנס בכבוד בזמן שמנגד משפחות עובדות רבות לא מצליחות לגמור את החודש, היא לא הוגנת, לא שוויונית וההפך המוחלט מעשיית צדק חברתי. אנחנו מקווים שהדיל הפוליטי שהשר אטיאס סגר עם ראש הממשלה בשביל להטיב עם המגזר שהוא מייצג על חשבון הציבור העובד ייפסל על ידי בית המשפט העליון כפי שבית המשפט מצא לנכון לפסול את חוק טל".

מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב עו"ד גלעד קריב מסר בתגובה, "ממשלת ישראל ממשיכה להמר על עתידה של החברה הישראלית ולהפנות את הגב אל הציבור העובד והמשרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully