וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו: בית המשפט יבחן הצעות "תספורת"

צבי זרחיה

18.3.2012 / 15:54

בהמשך ל-"חוק התספורות" של זהבה גלאון הגיש שר המשפטים הצעה לפיה כל הצעה להסדר חוב תלווה על ידי מומחה שיימנה בית המשפט

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בצהרים הצעת חוק ממשלתית שנועדה להגן על משקיעי אג"ח מפני תספורת, שמבקש מגייס האג"ח לבצע. הצעת החוק נועדה להוות השלמה ל"חוק התספורות" שהגישה ח"כ זהבה גלאון (מרצ) ואושר בקריאה הטרומית במליאת הכנסת הקובע בין היתר מינוי נאמן מטעם בית המשפט על הסדר חוב שבו גלומה "תספורת" בשיעור העולה על 10%. הממשלה תמכה בהצעת גלאון בתמורה לכך שהמשך הליכי החקיקה יבוצע בתיאום עימה.

לפי הצעת החוק הממשלתית שהוגשה על ידי שר המשפטים יעקב נאמן והיא תוגש לאישור הכנסת בתחילת מושב הקיץ בעוד חודש. גיבוש הסדר חוב לחברה שגייסה אג"ח ומבקשת לבצע תספורת ילווה על ידי מומחה מטעם בית המשפט. המומחה יוכל לסייע לצדדים לכל אורך המשא ומתן, ובסופו יכין חוות דעת לעניין כדאיותו של הסדר החוב המוצע לבעלי אגרות החוב. על פי ההצעה מינוי המומחה וקבלת חוות דעת מטעמו יהוו תנאי לאישור הסדר חוב אלא, אם בית המשפט יקבע אחרת.

עוד קובעת הצעת החוק שמינוי המומחה יעשה כבר בשלב המשא ומתן לגיבוש הסדר החוב כדי שהמומחה יוכל לסייע בגיבושו של הסדר חוב ולא לקבל לידיו הסדר מוגמר שכבר אושר על ידי בעלי האג"ח במסגרת המשא ומתן.

עם זאת, במידה שכבר החל מו"מ בין החברה לבין מחזיקי האג"ח לגיבושו של הסדר, שהנאמן סבור שהוא עשוי להיות בגדר "הסדר חוב" עליו לפנות מייד לבית המשפט בבקשה למינוי מומחה מטעמו. במקרים שבהם לא מונה נאמן, החברה היא שתפנה לבית המשפט.

הצעת חוק מוסיפה כי מינויו של המומחה היא בגדר חובה כדי להגן על בעלי אגרות החוב. המומחה יכין חוות דעת למחזיקי אגרות החוב או לנציגות מטעמם על כדאיות הסדר החוב לבעלי אגרות החוב. חוות הדעת הזו תיתן תמונה בהירה על הסדר החוב ותעניק לבית המשפט אמצעי ביקורת על הסדר החוב ועל ההליך לגיבושו. על חוות הדעת להימסר לבעלי האג"ח זמן סביר לפני מועד הישיבות של האסיפות הכלליות שנועדו לדון בהסדר החוב. המומחה גם יבחן חלוקת כספים של החברה קודם להצעתו של הסדר החוב במגמה לבדוק אם מדובר בחלוקה אסורה.

המומחה גם יתייחס בחוות הדעת גם לחלופות אחרות להסדר החוב המוצע על מנת להגדיל את הערך לבעלי אגרות החוב, ובכלל זה, לפירוק החברה ולמכירתה לגורם שלישי. במקרים שבהם נותרות מניות החברה בידי בעלי המניות, יתבקש המומחה לכלול בחוות הדעת התייחסות לערך הכלכלי של אותן המניות ולתמורה שנתנו בעלי המניות עבורם."ככל שהחברה אינה יכולה לפרוע את מלוא החוב לבעלי החוב על מלוא ערך החברה לעבור לידי מחזיקי האג"ח כי בעלי המניות הם האחרונים להיפרע".

בהצעת החוק מצויין עוד כי היא לא נועדה לעודד הסדרי חוב כי נקודת המוצא שהחברה צריכה לשלם את החוב במלואו בהגיע מועד הפרעון, אולם, לעיתים הסדרי חוב הכרחיים ומשרתים את כלל האינטרסים המעורבים בתהליך. הצעת החוק מבקשת לגיבוש הסדרי חוב יעילים באותם מקרים שבהם הם נדרשים.

אגב, בטיוטת תזכיר הצעת החוק בעניין שנבחנה במשרד המשפטים הוצע למנות לחברות הנקלעות בקשיים גם "בודק" שיבחן עסקאות שערכה החברה בטרם כניסתה לקשיים, וכי הבודק יוכל לבקש מבית המשפט לעצור אותן רטרואקטיבית אבל מינוי ה"בודק" לא נכלל בנוסח הסופי.

ח"כ זהבה גלאון, יוזמת חוק התספורות: "אני מברכת על הכוונה לאשר בממשלה את חוק התספורות המורחב בהכנה לקריאה ראשונה. זהו פתרון מערכתי וכולל לבעיית הסדרי החוב במשק, ובעיקר לתספורות שהן הרעה החולה של שוק ההון בישראל. הצעת החוק הממשלתית מהווה הרחבה ופירוט של ההסדר התקדימי אותו הצעתי יחד

עם ח"כ יצחק וקנין ב"חוק התספורות" שלנו, שעבר בקריאה טרומית בכנסת לאחרונה. אנו משתפים פעולה עם הרשות לניירות ערך ועם משרד המשפטים, ונמשיך לקדם בצוותא ובמהירות את ההצעה הרחבה עד שתאושר בקריאה שנייה ושלישית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully