וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק מזרחי טפחות - השלישי בגודלו בישראל

סיון איזסקו

19.3.2012 / 8:20

במונחי היקף האשראי הכולל לציבור עקף לפי ההערכות את בנק דיסקונט והפך לבנק השלישי בגודלו במדינה. מזרחי טפחות יציג את דו"חותיו הכספיים ל-2011 ביום שני בשבוע הבא

בנק מזרחי טפחות עקף, לפי הערכות, ברבעון הרביעי של 2011 את בנק דיסקונט בהיקף האשראי הכולל - ובכך תפס את מקומו כבנק השלישי בגודלו במערכת במונחי היקף האשראי הכולל לציבור.

הנתונים הרשמיים יתקבלו בשבוע הבא עם פרסום דו"חותיהם של חמשת הבנקים הגדולים. דיסקונט צפוי, כאמור, לאבד את תואר הבנק השלישי בגודלו במערכת במונחי היקף האשראי, לאחר שבאוקטובר 2008, בשיאו של המשבר הכלכלי, כבר איבד דיסקונט את מקומו כבנק השלישי בגודלו במונחי שווי שוק לטובת מזרחי טפחות. ב-2009 כבר עקף מזרחי טפחות את דיסקונט בהיקף האשראי בישראל.

לכאורה מדובר בעניין של מה בכך, אך כשמסתכלים על הנתונים שלפיהם יחסי מערכת הבנקאות נותרה כמעט סטאטית בעשרות השנים האחרונות, המהלך שביצע מזרחי טפחות בהובלת המנכ"ל אלי יונס, המשמש בתפקיד זה שמונה שנים, הוא יוצא דופן.

לדיסקונט יש אמנם הון עצמי גבוה (10.5 מיליארד שקל) מזה של מזרחי טפחות (7.36 מיליארד שקל), אך בשל שיעורי היעילות והרווחיות הנמוכים של דיסקונט השוק מתמחר את הדיסקונט במכפיל הון של 0.51, בעוד מזרחי טפחות נסחר במכפיל 1.02. דיסקונט היה הבנק השלישי בגודלו במערכת הבנקאות הישראלית זה עשרות שנים, ונתחי השוק במערכת הבנקאות נותרו בעשורים האחרונים כמעט ללא הבדלים משמעותיים. זאת למעט מזרחי טפחות, שצמח בשבע השנים האחרונות בקצב ממוצע של 9.5% בהיקף האשראי לציבור, שעה שיתר הבנקים צמחו באותה התקופה בשיעור שנתי ממוצע של 5.2%.

במערכת הבנקאות מעריכים כי ברבעון הרביעי של 2011 המשיך דיסקונט בהקטנת נכסי הסיכון שלו במטרה לשפר את יחס הלימות ההון. לפי דו"חות דיסקונט ניו יורק (חברה בת בבעלות מלאה של בנק דיסקונט) ל-2011, הבנק צימצם את היקף האשראי לציבור ב-5.6% (ירידה של 223 מיליון דולר); והחברה הבת דיסקונט למשכנתאות צמחה ברבעון הרביעי ב-0.2% בלבד בהיקף האשראי שהעניקה.

לפי גורמים במערכת הבנקאות, החטיבה העסקית של דיסקונט מכרה גם ברבעון הרביעי הלוואות לבנקים זרים ולגופים מוסדיים במטרה להקטין נכסי סיכון ולשפר את יחס הלימות ההון של הבנק. בסוף הרבעון השלישי של 2011 יחס זה היה 7.6%, שהוא יחס הלימות הון ליבה הנמוך במערכת.

הירידה בהיקף האשראי של דיסקונט היא חלק ממתווה שיפור יחס הלימות ההון שעליה הצהיר הבנק לפני שנה. זאת במסגרת המתווה לחיזוק הונו ב-2 מיליארד שקל.

יחס הלימות ההון של מזרחי טפחות הסתכם ברבעון השלישי של 2011 ב-7.7%. כדי להגיע ליעד ההון שקבע המפקח על הבנקים (9%), נדרש מזרחי טפחות להגדיל את הונו בכמיליארד שקל - סכום השווה לרווח השנתי. על כן, למזרחי טפחות אין חשש כי כתוצאה מצמיחה בהיקף האשראי, הבנק לא יעמוד במועד בדרישות ההון החדשות. כך, בעוד דיסקונט מתכווץ מעט כדי לשפר את יחסי ההון, מזרחי טפחות יכול היה ב-2011 להמשיך לצמוח בהיקף האשראי שהוא מעניק, ובכך לעקוף את דיסקונט.

בסוף הרבעון השלישי של 2011 הסתכם היקף האשראי שדיסקונט העניק לציבור ב-118.5 מיליארד שקל, והיקף האשראי של מזרחי טפחות לציבור הסתכם ב-117.6 מיליארד שקל - פער של כ-900 מיליון שקל לטובת דיסקונט. תיק האשראי של מזרחי טפחות מורכב בעיקר (69%) מאשראי קמעוני, עובדה שמעניקה לבנק יתרון בחישוב הלימות ההון. כך, אף על פי שההון העצמי של דיסקונט גדול מזה של מזרחי ולשני הבנקים אשראי בהיקף דומה, יחס הלימות ההון של מזרחי גבוה מזה של דיסקונט בשל אופיו השמרני של תיק האשראי של מזרחי לעומת זה של דיסוקנט.

ואולם בדיסקונט מתייחסים לתקופה הנוכחית כתקופת ההתארגנות הן מבחינת תיק האשראי של הבנק, הן מבחינת פעילויות הליבה של הבנק. במסגרת התוכנית האסטרטגית שדיסקונט הציג ביולי 2011, הבהיר יו"ר הבנק, יוסי בכר, בשיחה עם TheMarker כי "האסטרטגיה של דיסקונט היא התמקדות ברווחיות ולא בהגדלת נתח השוק. כלומר, לא עוד צמיחה בכל מחיר, אלא דגש על רווחיות. נתמקד בעיקר בלקוחות הקיימים, ניתן להם שירות טוב יותר, ונרחיב את סל המוצרים שאנחנו נותנים להם בדגש על רווחיות".

מזרחי טפחות יציג את דו"חותיו הכספיים ל-2011 ביום שני בשבוע הבא, ביום רביעי יציגו דיסקונט והבינלאומי, וביום חמישי יפרסמו את דו"חותיהם בנק לאומי ובנק הפועלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully