וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק על כושר ההשתכרות - אטיאס מנצח

נחמיה שטרסלר

21.3.2012 / 9:22

במאבק המתנהל בזירה הפוליטית סביב סעיף מיצוי כושר ההשתכרות בקריטריוני דיור בר השגה - המנצחים הם אטיאס והחרדים. נחמיה שטרסלר על מאבק הדיור ועל כבודו של שר האוצר

הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הוא האיש שניהל בימים האחרונים את המשא ומתן מטעם ראש הממשלה למציאת פתרון למשבר הדיור. לוקר רץ בין שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס (ש"ס), לבין השר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), שנמצא בסין, כשהוא מנסה למצוא את הנוסחה הגואלת שתשאיר את העז בחיים, אך גם תשביע את הארי.

אבל הוא כשל. הכישלון אילץ אתמול את נתניהו להודיע שהוא מושך מהכנסת את "רפורמת המרפסות", כדי למצוא פתרון למשבר קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות, כאשר הוא מתכוון לבחון את בנושא במהלך הפגרה ולבוא עם פתרון מוסכם לאחריה.

לוקר עצמו מאמין שגם בלי הכנסת הקריטריון של מיצוי כושר ההשתכרות, החילונים יקבלו בשיטה הקיימת 90% מהדירות המסובסדות, בעוד שהחרדים יקבלו רק 10% מהן, לפי חלקם באוכלוסייה. אבל לוקר טועה בגדול. הוא חושב שהוא פיקח יותר מאטיאס, אך אטיאס כבר אכל עשרות כמוהו לארוחת בוקר.

אטיאס מצדו, בטוח שכל החילונים מטומטמים. לכן קבע קריטריונים שנותנים יתרון מובהק לחרדים: כל זוג צעיר יקבל שבע נקודות עבור כל שנת נישואין (עד מקסימום של 70 נקודות), בעוד ששירות מלא בצבא של שני בני הזוג, כולל מילואים של הבעל, יזכה במקסימום של 30 נקודות. מכאן ברור למי היתרון ומי יקבל את רוב הדירות המסובסדות בשיטת "מחיר למשתכן".

אטיאס אומר שהוא מתנגד לקריטריון של מיצוי כושר ההשתכרות, כי "אנשים לא צריכים להיענש על כך שלא מצאו עבודה במשרה מלאה". איזו אחיזת עיניים לתפארת.

הוא יוצר בכוונה את התדמית שמיצוי כושר העבודה פירושו עבודה בפועל במשרה מלאה של שני בני הזוג, אבל זה לא כך. ראשית, מדובר בעבודה בשיעור של 125% בלבד, כלומר אחד מבני הזוג יכול לעבוד במשרה מלאה והשני ברבע משרה בלבד. אבל חשוב מכך - הקריטריון של מיצוי כושר ההשתכרות כולל גם את מי שמחפשים עבודה אך לא מוצאים, וגם את מקבלי הבטחת הכנסה שלא מצאו עבודה, חולים ונכים.

הוא לא כולל את מי שבחר בדעה צלולה לא לעבוד, אלא לחיות כטפיל על חשבון הציבור בישיבות ובכוללים, כלומר את החרדים.

כושר השתכרות 2

בשיחות עם ראש הממשלה אומר לוקר שנושא הקריטריונים אינו חשוב כל כך, ומה שחשוב זה היכן ייבנו הדירות. אם הן ייבנו ברמת אביב - החרדים לא יקנו אותן - ואם ייבנו בבית"ר עילית - החילונים לא יגיעו.

לשם כך הוקמה ועדה מיוחדת, שתקבע את מיקום הדירות המסובסדות. בוועדה הזו יש רוב לאוצר ולמשרד ראש הממשלה, אומר לוקר, לכן החרדים אינם במצב טוב כל כך.

אבל מה לעשות, גם בכך לוקר טועה. הנה, רק לפני שבוע החליט מינהל מקרקעי ישראל לשווק 1,400 דירות בשיטת "מחיר למשתכן". הוא משווק אותן לפי הקריטריונים שקבעו אטיאס ושר האוצר, יובל שטייניץ, ללא כל התייחסות למיצוי כושר ההשתכרות. בנוסף לכך, עיקר הדירות ייבנו בנשר, טירת הכרמל וקריית מלאכי - מקומות שלחרדים אין שום בעיה לקנות בהם. כך שבינתיים הזוגות הצעירים החרדים מנצחים, לידיעת מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

כושר השתכרות 3

בניגוד לרושם שנוצר בציבור, גם בתוך ועדת טרכטנברג התחולל מאבק קשה בנושא הדיור. היו כעסים וגם הרמות קול. זה קרה בישיבת מליאת הוועדה בנושא הקריטריונים לסבסוד הדיור.

למרבה הפלא, אגף התקציבים לא היה זה שנלחם בעד הכנסת מיצוי כושר ההשתכרות כתנאי סף. נציג האגף לא תבע זאת בוויכוח הגדול שהתחולל בוועדה. הוא ידע ששטייניץ, הסכים עם אטיאס שלא להכניס את הקריטריון החשוב הזה לנוסחה, תמורת ויתורים אחרים. למרבה הצער, אנשי האגף העדיפו שלא ללכת עם העקרונות המקצועיים והצדק הטבעי, אלא להיכנע לפוליטיקאים.

מי שכן לחץ על מנואל טרכטנברג להכניס את מיצוי כושר ההשתכרות כתנאי סף, היו פרופ' רפי מלניק מהמרכז הבינתחומי הרצליה; אבי שמחון, יועצו הכלכלי של שר האוצר; ואייל גבאי, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

אבל טרכטנברג התנגד. הוא לא רצה להכניס את הקריטריון הזה כתנאי סף, כי חשש שזה לא יעבור מבחינה פוליטית. הוא הסכים להכניס את הקריטריון כאחד משלושה קריטריונים שיקבעו את הניקוד של הזוג הצעיר שמחפש דירה מסובסדת. עכשיו גם המעט הזה מוטל בספק.

ברווז צולע

ראיתי כבר מאבקים על מינויים בכירים, אך סיפור כה מוזר וכה חסר תקדים, טרם היה בשירות המדינה. מתברר שכשכבודו של שר האוצר עומד בסכנה, כושר ההמצאה מתחדד מאוד.

מדובר בהסדר התמוה שעבר השבוע בממשלה למינוי המנהל הבא של רשות המסים. שטייניץ לא רצה למנות את משה אשר לתפקיד, למרות המלצת ועדת איתור. הוא רצה למנות את משה טרי, אבל בית המשפט העליון כפה עליו את המינוי. אז מה עושים כדי להציל את כבודו של שר האוצר?

ישב שטייניץ עם היועץ המשפטי לממשלה והשניים הגיעו לנוסחה מדהימה, שקובעת שדורון ארבלי, המכהן מזה חצי שנה כמנהל הרשות בפועל, ימונה למנהל קבוע לשנה אחת, וכעבור תקופה זו, ב-18 במארס 2013, יחליף אותו בתפקיד משה אשר.

כך ניסה שטייניץ להוכיח שהוא אינו ממלא מיד אחר הוראות בג"ץ. כך הוא גם ניסה להוכיח שהוא צדק כשטען שאשר אינו כשיר לתפקיד ולא מנוסה מספיק. הנה, עכשיו הוא ייאלץ לעבור תקופת הכשרה של שנה תחת ארבלי.

בכל מקרה, מדובר כאן בניהול ביזיוני ולא תקין. אף חברה עסקית לא היתה מסכימה למצב שהמנהל שלה יהיה ברווז צולע במשך שנה תמימה, כשלאחר מכן ימונה מנהל חדש שאינו מוערך כלל על ידי היו"ר.

במצב שנוצר, רשות המסים תסבול ולא תתפקד כראוי. אשר אמר באחרונה למקורביו שהוא אמנם מעריך את ארבלי, אבל יש לו תוכניות משלו, ובבוא הזמן הוא יקח את הניהול למקומות שמתאימים לטבע שלו ולניסיון שלו. כלומר, ארבלי יכול להחליט היום מה שהוא רוצה, אבל אשר יוכל להפוך הכל בעוד שנה. אז איך אפשר לנהל כך ארגון שצריך לגבות מאות מיליארדי שקלים וגם להילחם בהון השחור?

צא ולמד כמה כבודו של שטייניץ עולה לנו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

הערה לסיום

לרצח המזעזע בטולוז של שלושה ילדים ומבוגר אחד, יש עוד זווית קטנה אחת. מדובר בבית ספר הדתי-חרדי "אוצר התורה", שהוא בית ספר תיכוני שבו לומדים גם מתמטיקה, היסטוריה, ספרות וכימיה וגם תנ"ך משנה וגמרא.

הלימודים הכלליים מכשירים את הבוגרים לצאת לעבודה המכבדת את בעליה בתום הלימודים, והם אמנם עובדים. ולמרות זאת, נראה שהם יהודים לא פחות טובים מהיהודים של ש"ס ויהדות התורה, שמסרבים ללמד את בניהם לימודים כלליים, וכך דנים אותם לחיי עוני ומחסור לכל ימי חייהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully