וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירקטוריון הרכבת אישר את פיצול החברה; העובדים התפרצו לישיבה

דניאל שמיל

21.3.2012 / 19:35

יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי: "צריך להביא את הציבור אלינו". ח"כ גילאון: "על רקע ההפרטה מרחפת עסקה אפלה בין ההנהלה לחברת בומברדיה". המפגינים שיבשו את הישיבה

על רקע הפגנה ומחאות, דירקטוריון הרכבת אישר הערב את התוכנית של שר התחבורה לשינוי מבני בחברה ולהקמת שלוש חברות בנות.

שלוש החברות יעסקו בתחזוקה, הובלת מטענים וכן נדל"ן ופיתוח מסחרי, ועובדי הרכבת ישולבו בהן תוך שמירה על זכויותיהם, כך טוענת החברה. החברה הבת למטענים תהיה בשליטת חברה פרטית (51%),וביתר תחזיק הרכבת, ובחברת התחזוקה תשלוט הרכבת ב-51%.

בית הדין לעבודה: הרכבת לא תושבת בשבועיים הקרובים. שי מכלוף
"הדרך צריכה להיות שקולה". אדרעי/שי מכלוף

הפעילויות שמוגדרות כעסקי ליבה, ובהן הסעת נוסעים, ניהול תנועת הרכבות, אחזקת המסילות וניהול מערכות התקשורת, יוותרו בידי חברת הרכבת. העובדים טוענים כי גם אחזקת הקרונות והקטרים הם מעסקי הליבה של הרכבת.

בישיבת הדירקטוריון הוצג מתווה של חברת הייעוץ TASC שכלל נתונים מניסיונן של חברות אחרות בעולם על הקמת חברות בנות בשיתוף המגזר הפרטי. לפי נתונים אלה, המהלך הוביל לעלייה באיכות התחזוקה, האיכות והשירות. בין היתר, הובאו דוגמאות מאוסטריה, הולנד, בריטניה, שוויץ ושבדיה, בהן פעילות הובלת המטענים הופרדה מהובלת הנוסעים. עוד הציגה חברת הייעוץ נתונים על ההכנסות ממסחר בתחנות, מול מדינות נוספות. לפי נתונים אלה, כל נוסע בישראל משלם רק 18 יורו-סנט בתחנה, לעומת 1.6 יורו בשוויץ, ו-1.7 אירו בהולנד. רכבת ישראל, אמרו בדירקטוריון, אינה מממשת את הפוטנציאל הקיים בקרקע התחנות ליצירת הכנסות נוספות ממסחר.

לדברי אורי יוגב, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל: "הרפורמה שאושרה היום מהווה צעד הכרחי על מנת שניתן יהיה לממש את הפוטנציאל החברתי והכלכלי של רכבת ישראל ולהפוך אותה לכלי התחבורה המוביל במדינה, לטובת הציבור כולו. חברות הבת תאפשרנה גמישות ניהולית, ניצול ממוקד של משאבים ושיפור ניכר בשירות לנוסעים ובהכנסות חברת רכבת ישראל".

עוד הוסיף כי: "בשונה מטענות ועד העובדים, הפעלת רשת הרכבות תישאר בשליטה ממשלתית, ואין כל כוונה להפריט אותה".

דברי יוגב לא שכנעו את המפגינים מחוץ לישיבת הדירקטוריון, וכמה מהם הצליחו לפרוץ פנימה ולשבש את הישיבה, עד שהוצאו בידי מאבטחים.

עשרות מעובדי הרכבת הפגינו מול משכן הכנסת, בקריאה לעצור את מיקור החוץ של אחזקת הקרונות והקטרים. חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ואילן גילאון נאמו בפני העובדים, וגם יו"ר הוועד, גילה אדרעי, נשאה דברים.

"הדרך צריכה להיות שקולה" אמרה אדרעי - "צריך להביא את הציבור אלינו" . בראשונה, אדרעי הודתה כי הגישה השתנתה והמאבק חייב את תמיכת הציבור כדי להצליח. לכן, בוועד נזהרים שלא לפגוע בו. ח"כ גילאון אמר כי "על רקע הפרטת הרכבת, מרחפת עסקה אפלה בין ההנהלה ומשרד התחבורה לחברת בומברדיה. הקורבן לקשר הרקוב והמושחת הוא לא אחר מהציבור ומעובדי הרכבת. ממשלת נתניהו מוכרת נכס לאומי לכל המרבה במחיר".

יחימוביץ' אמרה בהפגנה כי "ההפרטה פוגעת בעובדים ומייצרת כמות אדירה של עובדי קבלן. יש המון הטעיה ושקרים סביב המאבק שלכם, ושר התחבורה מנצל את חוסר הפופולאריות של המאבק הזה".

אדם נדרס על ידי רכבת בחדרה, אוקטובר 2011. שלומי גבאי
המאבק נגד מיקור החוץ ספג לאחרונה מכה, עם תחקיר בתכנית "המקור" בערוץ 10, שגילה אחזקה לקויה ועובדים ללא ידע טכני ברכבת/שלומי גבאי

מאוחר יותר, גם מטה המאבק נגד הפרטת הרכבת - גוף הכולל פעילים חברתיים וצעירים ממפלגות שונות - אירגן הפגנה מול הנהלת הרכבת בתחנת ארלוזורוב בתל אביב, שם התכנסה אתמול ישיבת דירקטוריון החברה. במהלך ההפגנה, הצליחו כמה מהמוחים לחדור לישיבת הדירקטוריון עצמה ולהפריע לה, עד שהוצאו בידי מאבטחים.

המאבק נגד מיקור החוץ ספג לאחרונה מכה, עם תחקיר בתכנית "המקור" בערוץ 10, שגילה אחזקה לקויה ועובדים ללא ידע טכני ברכבת. לפי התחקיר, המוסכים נסגרים מדי יום בשלוש, עובדים מבצעים בדיקות ללא ציוד טכני ובעיקר - ללא בקרת איכות מסודרת.

ספרי ההוראות הטכניות תורגו בתוכנת תרגום אוטומטי ולא מובנים לרוב העובדים. העובדים אומרים בתגובה כי הסיבות לתחזוקה הלקויה אינן חוסר רצון ונכונות מצד העובדים, אלא הזנחה ו"ייבוש" של מערך התחזוקה במשך שנים, שנועד להכשיר את הקרקע להפרטה, ולהוצאת תחזוקת הקרונות מידי העובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully