וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השביתה עולה לתנובה מיליון וחצי שקל ביום

עדי דברת-מזריץ, חיים ביאור

22.3.2012 / 8:17

גורמים בענף החלב מעריכים כי בכל יום בו תנובה לא מוכרת קוטג' ושוקו היא מאבדת הכנסות בשוו מיליון וחצי שקל. לפי ההערכות ההפסד הוא גם תדמיתי

בכל יום שתנובה לא מוכרת קוטג' ושוקו היא מאבדת הכנסות בסך של כמיליון וחצי שקל - כך מעריכים בכירים בענף החלב. ההערכות מגיעות בעקבות הודעת ועד עובדי תנובה בתחילת השבוע על הפסקת חלוקת הקוטג' לנקודות המכירה, במחאה על תנאי העסקתם.

אתמול הפסיקו העובדים לחלק גם שוקו לחנויות. מתוך הסכום המוערך שתנובה מפסידה, יותר ממיליון שקל מגיעים מאובדן מכירות הקוטג' - קטגוריה המגלגלת כ-613 מיליון שקל בשנה, ותנובה שולטת ב-71% ממנה. קטגוריית השוקו לשתייה קטנה יותר ומגלגלת כ-363 מיליון שקל בשנה, ונשלטת ב-62% על ידי יטבתה של שטראוס. תנובה מחזיקה רק בכ-35% מהקטגוריה, לפי נילסן.

עם זאת, לדברי בכיר בשוק החלב, "ההפסדים של תנובה הם בעיקר תדמיתיים, אנשים לא מוצאים את המוצרים שלהם ומתנסים במוצרים של המתחרים. תנובה מפסידה הרבה כסף במחזור אבל מעט בשורה התחתונה של הרווח. קוטג' נהפך למוצר מאוד לא רווחי עקב המחאה. השוקו רווחי יותר, אבל תנובה פחות חזקה בקטגוריה, וסביר שהבלאגן ייגמר בתוך ימים".

הסברה בענף החלב בכל הנוגע לאיום עובדי תנובה בשביתה כללית וכי לא יחלקו את כלל מוצרי תנובה החל ביום ראשון, היא שאם האיום ייצא לפועל - מחסור רציני במוצרי חלב יורגש כבר בתוך יום.

"אם תהיה שביתה כללית לא יהיה חלב לאף אחד במדינה. לא יהיה חלב ולא תהיה גבינה ולא יהיה קוטג' ולא יהיו מוצרים אחרים. לא טרה ולא שטראוס יוכלו לייצר בכמויות שיפצו על השליטה של תנובה ב-70% משוק החלב", אומר גורם בענף החלב. לדברי גורם אחר בענף, גם המתחרים של תנובה לא מעוניינים בשביתה כללית בתנובה: "הרפתנים ייפגעו - וכולם ייפגעו".

עם זאת, לדברי בכיר באחת החברות המתחרות, לא צריך לחשוש משביתה כללית בתנובה: "בית המשפט ייתן לוועד עובדי תנובה צו מניעה בתוך דקה, כי אפשר בלי שוקו וקוטג' - אבל לא בלי חלב".

ייצור מוגבר בשטראוס

ברשתות השיווק מדווחים כי לא ניתן להשיג קוטג' של תנובה, וכי גם את הקוטג' של שטראוס כבר לא ניתן להשיג בנקודות מכירה רבות. כך, ברשת שופרסל לא ניתן היה למצוא אתמול קוטג' של תנובה ושל שטראוס, אלא רק כמות מוגבלת של קוטג' טרה. גם בנוגע לשוקו תנובה, תחת המותג שוק, התגלו מחסורים.

שטראוס החלה בייצור מוגבר של קוטג' ושל שוקו, אך לא מצליחה לעמוד בביקוש. טרה מייצרת את המקסימום האפשרי מבחינתה, ואין לה את היכולת לכסות על הכמויות שתנובה מייצרת עד שייפתח המפעל החדש שלה בעוד כמה חודשים. לכן, ככל שהשביתה תימשך - כך צפויים החוסרים להחמיר.

"אתמול בצהריים כבר נגמר שוקו תנובה על המדפים ב-90% מהחנויות שלנו", אמר רמי לוי. "בתוך כמה ימים נראה חוסר בכלל של שוקו בחנויות - גם של המתחרים. זאת על אף שתנובה לא שולטת בקטגוריית השוקו. כבר כמה ימים אין להשיג אצלנו קוטג' של תנובה ואתמול כבר אזל גם הקוטג' של שטראוס וטרה בחלק מהחנויות".

מרשת מגה נמסר כי בעוד מכירות קוטג' תנובה ירדו ב-57%, שטראוס חוותה עלייה של 95% במכירות הקוטג' וטרה נהנית מעלייה של 42%.

המו"מ עדיין תקוע

במו"מ בין ועד עובדי תנובה לבין הנהלת החברה בעניין דרישות העובדים לא חלה התקדמות. אתמול הודיע סמנכ"ל משאבי האנוש של תנובה, עצמון ליפשיץ, לבא כוח העובדים, עו"ד בני כהן, שההנהלה החליטה להפסיק את המו"מ מאחר שדרישות העובדים הן תכתיב ולא דיון הוגן. לטענת הוועד, ההנהלה החליטה לפטר 32 עובדים במחלבת רחובות, שבה נמצא קו הייצור של מוצרי השוקו. בתגובה נמסר מההנהלה כי 10 עובדים נשלחו לבתיהם לחופשה יזומה, "לאחר שנותרו ללא עבודה עקב עצירת ההפצה של מוצרי השוקו".

לדברי יו"ר הוועד, אחיאב שמחי, "חרם השיווק" שנוקטים עובדי תנובה הוא מידתי ואינו פוגע בצרכנים. "השוקו, כמו הקוטג', משווקים גם על ידי יצרנים המתחרים בתנובה", אמר.

עובדי תנובה דורשים תוספת שכר של 5% לשנה; העברת עובדי דור ב' למעמד של עובדי דור א' לאחר שבע שנות ותק בחברה; והכללת רכיבי שכר נוספים בחישוב לפנסיה. העובדים מתנגדים לתוכנית ההתייעלות של תנובה הכוללת פיטורי 220-300 עובדים, ולרפורמה בחלוקת המוצרים שיזם יו"ר הדירקטוריון, שלמה רודב.

מנכ"ל תנובה, אריק שור, שיגר אתמול מכתב לעובדים שבו טען כי ההנהלה עשתה מאמצים לחדש את המו"מ על הסכם שכר חדש, אך ללא הועיל. לדבריו, ההנהלה הציעה לעובדים חבילת הטבות: העלאה של 3% בשכר בשנה; צמצום הפערים בין עובדי דור א' לעובדי דור ב'; והרחבת בסיס ההפרשות לפנסיה בהדרגה.

עם זאת, שור אומר במכתבו שכנגד השיפורים בשכר ובתנאי העבודה, הנהלת החברה דורשת מהעובדים לתת יד בתהליכי שיפור פנים-ארגוניים.

  • עוד באותו נושא:
  • תנובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully