וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להרים ארבע כוסות: לקנות יין איכותי בזול

גבריאלה דוידוביץ'-ויסברג

26.3.2012 / 9:24

חג הפסח מהווה את אחד משיאי השנה בשוק היין שפורח בארץ בשנים האחרונות. האם מחיר תמיד מעיד על איכות? איפה מיוצר היין הטוב ביותר? מדריך

רוב הישראלים כבר לא צריכים תירוץ בשביל לפתוח בקבוק יין טוב עם הארוחה - אבל לקראת פסח צריכת היין מתגברת עוד יותר, כשאחד המוצרים הבסיסיים בסל הקניות לחג הוא יין. בבתים רבים קונים לקראת החג כמה בקבוקי יין - לליל הסדר עצמו או כמתנה למארחים.

"עיקר הפעילות בענף מתרכזת בשתי תקופות שיא - מארס-אפריל (לפני חג הפסח) ואוגוסט-ספטמבר (לקראת חגי תשרי)", אומרת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת המידע העסקי BDI. "בתקופות אלה המכירות בענף גדלות בצורה משמעותית, ומהוות כ-50% מסך ההכנסות השנתיות בענף".

מנתוני חברת המחקר D&B עולה כי בשנים האחרונות נהפכה ישראל למעצמת יין, עם מכירות של כמיליארד שקל בשנה. ב-2011 לבדה נמכרו בישראל כ-30 מיליון בקבוקי יין (לא כולל מיצי ענבים ותירוש), כאשר כ-20% מהצריכה המקומית מקורה ביבוא.

השוק הישראלי מורכב מ-30 יקבים מסחריים וכ-200 יקבי בוטיק. חמשת היקבים הגדולים - יקבי כרמל, יקבי ברקן, יקבי רמת הגולן, יקב טפרברג ובנימינה - חולשים על כ-75% מהשוק, כאשר יקבי כרמל מחזיקים בכ-30% מהשוק עם מכירות שנתיות של 300 מיליון שקל. שאר 200 יקבי הבוטיק הקיימים בישראל חולשים על כ-25% מהשוק.

אף שתרבות היין בישראל נמצאת במגמת פריחה, מבחינת ההיצע והמחירים המצב עדיין רחוק מלהיות דומה לאירופה. לפי BDI, הקטגוריה המרכזית (60% מהמכירות) היא של יינות במחירי ביינים - 30-80 שקל. באירופה, לעומת זאת, היין הרבה יותר נגיש. "יין באירופה הוא חלק מהתרבות, וצורכים אותו כמו שישראלים צורכים קולה", אומר צחי רוזנבלום, בעל הבלוג wineblog.co.il. "באירופה יש שטחי גידול אדירים, יקבים עצומים, איכות היינות טובה יותר והמחירים נוחים יותר".

אבי בן עמי, בעלי אתר היין sommelier.co.il, מספר שבסופרמרקטים באירופה ניתן למצוא יינות איכותיים ב-20-30 שקל. "באירופה המדינה יותר מעורבת בסובסידיות לחקלאות ובעזרה לכורמים וליקבים בשנים קשות", הוא מסביר. "גם התחרות שם גדולה יותר, וכמות היקבים החזקים משמעותית".

בן עמי מאמין שבעתיד הקרוב ישראל תהיה חייבת להדביק את הפער ולהציע יותר יינות במחירים נמוכים, אך הוא מזהיר שאין להתבלבל ולחשוב שהיין הזול המיובא לישראל מייצג את היין הזול שנמכר באירופה. "בין היינות המיובאים אפשר למצוא בקבוקים ב-20-30 שקל, אך את רובם לא היינו רוצים אפילו לטעום".

רוזנבלום טוען עוד שגם היינות הישראלים שמתומחרים במחירים גבוהים הם לא בהכרח איכותיים. "כשרוכשים יין שמחירו יותר מ-70 שקל, הישראלים חושבים שזה יין איכותי, מה שבפועל לא תמיד נכון. פשוט התרגלנו לשלם יותר ולחשוב שהמחיר תמיד מעיד על איכות".

עם זאת, לדברי הלמוט קנאל, עיתונאי יין אוסטרי ועורך אתר wine-times.com, המצב באירופה אינו דומה למה שהיה בעבר. לדבריו, יין בפחות מ-5 יורו לא יהיה איכותי מספיק כדי "להחליק בגרון".

צריכת היין באירופה אמנם ממשיכה לגדול - אך יותר ויותר צרכנים מחפשים איכות. "אנשים לא קונים יותר בקבוקים של 2 ליטרים, אלא מעדיפים את הבקבוקים הקטנים והאיכותיים יותר", טוען קנאל. "מחירם של יינות כאלה מגיעים ל-15-30 יורו. מי שיוציא סכום כזה יוכל להיות בטוח שהוא קנה יין בוטיק איכותי ברמה גבוהה, אפילו בסטנדרטים אירופיים".

לגבי השוק הישראלי טוען קנאל כי "אחת הבעיות היא שהיקבים המקומיים לא מפתחים זני ענבים ייחודיים לישראל, ולכן התחרות מול העולם, ובייחוד באירופה, נהפכת לקשה יותר. לכן גם קשה לו לבסס את מעמדו. כפועל יוצא, כדי להגדיל רווחים, היקבים חייבים לתמחר את היינות לשוק המקומי במחירים גבוהים", אומר קנאל.

רענן רוגל, עורך אתר הקולינריה אכול ושאטו, צופה שבשנתיים הקרובות לא תהיה לענף המקומי ברירה אלא להוריד את המחירים. "היקבים הגדולים בישראל נטעו בשנתיים האחרונות הרבה גפנים חדשים. השילוב של עודף ייצור וקושי לייצא יין ישראלי ולהפכו למותג נחשק בגלל חוסר שיתוף פעולה בין היקבים הגדולים, ייאלץ אותם להוריד מחירים והתחרות רק אמורה להתרחב".

יין איכותי במחיר סביר

איך בכל זאת אפשר לבחור יין לחג שיהיה גם איכותי וגם במחיר סביר?

אתר sommelier ערך זו השנה הרביעית ברציפות את תחרות ה-Best Value, שנערכת לפני חג הפסח, ומטרתה לבחור את היינות הטובים ביותר לקטגוריות מחיר של עד 50 שקל ועד 79 שקל. השנה השתתפו בתחרות 169 יינות שנשלחו מ-25 יקבים. השופטים היו ייננים מוכרים מהיקבים הגדולים ויקבי הבוטיק בישראל, אנשי יין ממסעדות יוקרה ישראליות וכתבי יין מגופים שונים.

יינות זולים. TheMarker
יינות זולים/TheMarker

השופטים התבקשו לטעום את היינות באופן עיוור כשהם מודעים לנושא הקטגוריה בלבד. התחרות פוקחה בהתנדבות על ידי עו"ד נחמן כהן צדק, שותף בכיר במשרד פרל כהן צדק לצר וחיים שפיגל, מנהל אגף מזון ומשקאות של רשת מלונות דן. בן עמי, שיזם ואירגן את התחרות מספר שהיא נערכה במשך שלושה ימים. "הזמנו את השופטים לכמה סבבים, ובמקרים שבהם אחד השופטים ייצג יקב מסוים, הוא מראש לא השתתף באותה טעימה. לאחר מכן היינות שנבחרו עלו לסבב חצי גמר ומשם לגמר".

ההשתתפות בתחרות אינה עולה כסף, אך אם היין המוצע זוכה באחת מהמדליות - זהב, כסף או ארד - מתחייבים היקבים לשלם על הזכייה, בהתאמה, 1,150-3,350 שקל. מאחר שלתחרות מתקבלים אך ורק יינות שמחירם הוא עד 79 שקל, יקבי בוטיק רבים לא יכולים לקחת בה חלק.

"לא קל לייצר יין זול טוב", אומר בן עמי. "מספר היקבים שמסוגלים לעשות זאת בישראל קטן - וכך גם מספר היקבים שיכולים להשתתף בתחרות שמנסה לייצג את היין הטוב ביותר במחירים נמוכים. לרוב, מי שיצליח לעמוד בייצור כזה יהיו היקבים הגדולים והמסחריים".

התחרות פתוחה ליקבים ישראליים בלבד, למעט בקטגוריית היינות המבעבעים, שפתוחה גם ליינות מיובאים. לדברי בן עמי, בתחום זה יש פריחה אדירה של מאות אחוזים בשנתיים האחרונות, ויש יותר יבוא מייצור - לכן יש לתת לקטגוריה את הבמה הראויה. "המסים על המבעבעים ירדו משמעותית לפני כשנה, ובהתאם ירדו גם המחירים שלהם. חשוב שהצרכנים הישראלים יוכלו לעשות בחירה נכונה".

בתחרות נבדקו שבע קטגוריות של יין אדום ושש של יין לבן, שתי קטגוריות של מבעבעים, וקטגוריה נוספת של יינות מתוקים. לתחרות אפשר היה לשלוח רק יינות שיצאו באחרונה ולא התקבלו יינות מתיישנים, מאחר שבטווח מחירים זה אין משמעות להתיישנותו של היין (להפך, אלה יינות שיש לצרוך עד שנתיים-שלוש משנת הבציר, ובמקרה של יין לבן עוד פחות מכך).

מי שרוצה לטעום מהיינות הזוכים, יוכל לעשות זאת ב-31 במארס - אז יוצגו היינות שזכו במקום הראשון בבר שישקו בתל אביב. היינות יימכרו במחירי מבצע. מחיר הכניסה לאירוע הוא 50 שקל, וכולל טעימה של כל היינות והחזר כספי של 30 שקל בקניית בקבוק יין.

לדברי אלדד לוי, עורך היין במגזין "על השולחן", למי שרוצה לחסוך מומלץ למלא את המחסן בחג, שכן בדרך כלל בתקופה זו חלק גדול מהיינות נמכרים בהנחה. "אין בעיה לשמור חצי שנה, ואפילו שנה, יינות שנמכרים במבצעים של שלוש או ארבע ב-100 שקל", הוא אומר. "לכן זו קנייה כדאית בהשוואה למחירי היין המוצעים בישראל בשאר ימות השנה".

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully