וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע בודקת: לאומי פירסם אזהרת רווח לאחר שהשלים הנפקת אג"ח

סיון איזסקו

26.3.2012 / 23:09

במרכז הבדיקה של רשות ני"ע נמצאת השאלה מדוע הבנק פירסם את אזהרת הרווח מבלי שחשף בפניו את המידע המהותי אודות הירידה החדשה הצפויה בתוצאות הבנק לרבעון השלישי של 2011

רשות ני"ע בודקת בימים אלו את התנהלותו של בנק לאומי בעניין אזהרת הרווח שהבנק פירסם בחודש נובמבר, ימים בודדים לאחר שהבנק השלים הנפקת כתבי התחייבויות בהיקף של 1.966 מיליארד שקל. במרכז הבדיקה של רשות ני"ע נמצאת השאלה מדוע הבנק פירסם את אזהרת הרווח, רק לאחר שסיים לגייס את החוב מהציבור וזאת מבלי שחשף בפניו את המידע המהותי אודות הירידה החדה הצפויה בתוצאות הבנק לרבעון השלישי של 2011.

הנפקת כתבי ההתחייבויות של בנק לאומי, המצויה כעת במרכזה של חקירת רשות ני"ע, הוגדרה על ידי בכיר בבנק כאחת ההנפקות המוצלחות ביותר של הבנק בשנים האחרונות, לנוכח העובדה כי "הרחבת סדרה י"ב (מח"מ 5.5 שנים צמודה למדד), שבה גייס הבנק 1.1 מיליארד שקל, בוצעה בתשואה שנתית לפדיון של 2.9%, המשקפת מרווח של 1.25% בלבד על אג"ח ממשלתיות".

בחודש נובמבר, מייד עם פרסום אזהרת הרווח על ידי הבנק, פנה TheMarker לבנק בשאלה בנושא ומהבנק נמסר כי במהלך ההנפקה לציבור הבנק טרם קיבל החלטה סופית בעניין אופן הטיפול החשבונאי של ירידת הערך במניות פרטנר , בהן מחזיק הבנק, וכי ההחלטה להכיר בירידת ערך ולפרסם אזהרת רווח התקבלה בעקבות דיונים שהבנק קיים עם יועציו לאחר שהליך הגיוס כבר יצא אל הדרך.

מבנק לאומי נמסר בתגובה כי "בשבועות האחרונים מקיימת רשות ניירות ערך בירור מינהלי, עפ"י חוק אכיפה מינהלית, בקשר עם פרסום אזהרת רווח על-ידי הבנק ביום 14 בנובמבר 2011 ובקשר עם הנפקת כתבי התחייבות נדחים על-ידי לאומי למימון, בנובמבר 2011. יש להדגיש כי מדובר בהליך מנהלי, ולא בחקירה פלילית כנגד הבנק. הבנק משתף פעולה עם רשות ני"ע. לדעת יועציו המשפטיים, בכל הנוגע לנושא הנמצא בבירור מינהלי, נהג הבנק כשורה וכמתחייב עפ"י הדין".

מרשות ני"ע נמסר בתגובה כי "רשות ני"ע אינה נוהגת להגיב לנושאים הנוגעים לפעילותה בתחום זה".

"בתשקיף של לאומי בשבוע שעבר לא נאמרה מלה על אזהרת רווח"

ב-15 בנובמבר 2011 פורסם ב-TheMarker כי "אזהרת הרווח של לאומי הצליחה להפתיע, לא רק בגלל הפגיעה ברווחיות שהבנק צופה, אלא בגלל העיתוי. לאומי פירסם את הדיווח על אזהרת הרווח 4 ימים לאחר השלב הציבורי של הנפקת כתבי התחייבויות ב-2 מיליארד שקל. בדו"ח הצעת המדף שפירסם הבנק ביום רביעי בשבוע שעבר בשעות הערב, נכתב בסעיף 10 : "מיום פרסום תשקיף המדף ועד למועד פרסומו של דו"ח הצעת מדף זה לא חל שינוי או חידוש מהותי בעניינים שיש לתארם בתשקיף המדף", למעט כמה עדכונים על התפתחויות שונות במהלך העסקים של הבנק.

המידע על אזהרת הרווח הצפויה לא דווח לציבור, אלא רק לאחר שההנפקה הושלמה. עובדות אלה מעלות את השאלה, האם לא היה ראוי שהבנק יסיים לאסוף את כל האינדיקציות ביחס לתוצאות הרבעון השלישי לפני שהוא ניגש לשוק לגייס 2 מיליארד שקל, תוך כדי דיווח כי אין בידיו מידע מהותי חדש?

"בפועל, סדרות כתבי ההתחייבות של לאומי רשמו אתמול ירידות שערים מזעריות, בשיעור נמוך מהירידה במדדי התל בונד. כלומר, המשקיעים בכתבי ההתחייבות של לאומי סברו כי המידע החדש שאותו חשף אתמול לאומי באזהרת הרווח אינו משפיע על תמחור כתבי ההתחייבויות של הבנק. מכאן ניתן להסיק כי המידע שנחשף אתמול באזהרת הרווח גם לא היה אמור להשפיע על תמחור כתבי ההתחייבויות בהנפקה, שכן המידע שנחשף אינו מעיד על פגיעה כלשהי ביכולת הבנק לעמוד בהתחייבויותיו.

מבנק לאומי נמסר: "ראשית, אין, ולא אמור להיות, כל קשר בין שני האירועים (ההנפקה והדיווח המיידי). ללא כל קשר למידת הרלוונטיות, לוח הזמנים להוצאת הדיווח המיידי הבשיל רק בסוף השבוע האחרון ותחילת שבוע זה, לאחר קבלת מידע מוסמך, התייעצות עם הגורמים הרלוונטיים והחלטת האורגנים המוסמכים בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully