וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיעי מנדלוביץ' המומים: "הפסדנו מיליונים"

שלי אפלברג

28.3.2012 / 8:58

לפני כחודש נמצאה גופתו של מייסד מכללת מגמות נפתלי מנדלוביץ'. משקיעים במועדון יו טרנד שהקים, ביניהם תלמידים רבים שלו, מנסים לברר כעת מה עלה בגורל כספם

"להערכתי, ברבעון הראשון של 2010 נראה שמחנק האשראי מתחיל להשתחרר. אז הסיכון באג"חים יירד והם יניבו רווחי הון. במקביל, המניות בחברות הנדל"ן הממונפות ייכנסו לכסף ויכפילו את הונן. זו חגיגה שאסור להחמיץ. אנחנו מדברים על מינוף הון למאזן של פי 10 ומעלה!!!". את הדברים האלה כתב נפתלי מנדלוביץ' המנוח בתחילת 2010 לתלמידיו במכללת מגמות לשוק ההון שאותה ייסד - והם האמינו לו.

אתמול נחשף ב-TheMarker כי מאות מתלמידיו איבדו כ-100 מיליון שקל בהשקעות במסגרת מועדון יו טרנד, שגם אותו ייסד מנדלוביץ'. בין משקיעי יו טרנד נכללו גם תלמידים רבים של מנדלוביץ' שראו בו כמעין גורו. מנדלוביץ' נמצא כשהוא ללא רוח חיים לפני כחודש. ההערכות הן כי שם קץ לחייו.

ההערכות בדבר ההפסדים של משקיעי יו טרנד, נכללו בבקשות למנות מפרק זמני לחברה ולמכללת מגמות - שהוגשו שלשום על ידי מנהל העיזבון הזמני של נכסי מנדלוביץ', עו"ד אמיר ברטוב.

"התזה של מנדלוביץ' לא עבדה"

מאז מותו של מנדלוביץ' נמצאים מאות התלמידים-משקיעים במצב של חוסר אונים ואי ודאות לגורל השקעותיהם. הנתונים החדשים על ההפסדים המוערכים שהוגשו לבית המשפט, הותירו אותם מופתעים.

לאחר מותו החלו התלמידים לפרסם הודעות בפורומים באינטרנט במטרה להתאגד. שרית שובל, אחת המשקיעות שפתחה פורום למטרה, מספרת שעד כה מצאה רק 310 משקיעים ששכרו את שירותיו של עו"ד אמנון יצחק כדי לפזר את הערפל אשר אופף את הפרשה, יסביר למשקיעים מהם זכויותיהם ויגן עליהם.

ההפסדים של נפתלי מנדלוביץ. TheMarker
ההפסדים של נפתלי מנדלוביץ/TheMarker

על אף שמהמסמכים אותם הגיש מנהל העיזבון של מנדלוביץ' עולה כי הוא מעריך את כלל ההשקעות שביצעה יו טרנד במחיר נוכחי אפסי, שובל מסרבת לקבל זאת כעובדה מוגמרת ומסבירה: "אנחנו לא מאמינים ש-100 מיליון שקל ירדו לטמיון. אנחנו לא מרימים ידיים ולא מכירים בכך שמדובר בנזק בלתי הפיך. אנחנו מאמינים שמחלק מההשקעות אפשר להוציא משהו ואולי אף לראות ביום מן הימים רווחים - והכל בתנאי שהן ינוהלו נכון. ואם לא - לפחות נוכל להכיר באופן חוקי בהפסדים ולקבל קיזוז מס".

מועדון המשקיעים יו טרנד נוהל על ידי מנדלוביץ' לבדו מאז שהוקם ב-2009 - מתחת לאפה של הרשות לניירות ערך וללא התערבותה. זאת, על אף שהורשע ב-2004 במסגרת עסקת טיעון בניהול השקעות וייעוץ השקעות ללא רישיון. המשקיעים ביו טרנד שילמו דמי חבר שנתיים של 2,500 שקל, ונדרשו להשקעה במינימום של 50 אלף שקל.

פנסיונר שהשקיע דרך יו טרנד 50 אלף שקל מחסכונותיו, אמר אתמול ל-TheMarker כי הצטרף ליו טרנד לאחר שראה כי המלצותיו של מנדלוביץ' הניבו רווחים רבים למשקיעים. "אחת לתקופה מנדי היה שולח לנו מייל עם רשימה מפורטת לגבי סכום ההשקעה ומספר המניות או אג"ח שכל אחד מאיתנו מחזיק. מעולם לא החתמתי את הרשימה ואני מקווה כי יכירו בהשקעתי היום. מנדי הסביר לנו להשקיע רק כסף שאותו אנחנו מוכנים להפסיד ושלא יהווה יותר מ-20% מההון האישי שלי. הבנתי שאנחנו משקיעים בסטארט-אפים ויכול להיות שלא אראה את הכספים חזרה, ולכן האחריות היא שלי".

משקיע אחר, גם הוא פנסיונר שאיבד כ-200 אלף שקל מהשקעותיו באמצעות יו טרנד, אמר: "מנדי ניצל את העובדה שאנשים הלכו אחריו בעינים עצומות. הבעיה היתה שהוא האמין בפרויקטים יותר מדי והתזה שלו שאם חלק מהפרויקטים יפלו עדיין נראה רווחים - לא עבדה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"מה זאת אומרת לקנות בזהירות?"

מנדלוביץ' התהדר בפני תלמידיו במכללת מגמות ב-30 שנות ניסיון. "מישהו נמצא כאן במגמות בפעם הראשונה? אם כן מדובר בתקלה חמורה, יש כאן אנשים שבאים להרצאה קבוע במשך כמה שנים, ולמה לא? יש קפה ועוגות על חשבוני וכל פעם מרוויחים עוד 40-50 אלף שקל" - כך פתח מנדלוביץ' את אחד מהשיעורים שבהם השתתפה כותבת שורות אלה ב-2009.

מנדלוביץ' הכריזמטי שילב בשיעוריו שלל בדיחות והסביר בדרך ציורית כי "אי אפשר לתזמן את השוק, אך הכלל הראשון בהשקעות הוא לטעות בכיוון הנכון".

עוד הסביר לנוכחים, שרובם לא ידעו כלל מה היא מניה ומה ההבדל בינה לבין אג"ח, שהוא כמשקיע מעדיף שהנכסים יופיעו על תדפיס במקום שיושקעו ב"קירות וסתימות של שירותים. כשאשתי נותנת לי מרפק בבוקר לקום לעבוד - אני נותן מרפק שמאלי לכסף שילך גם הוא לעבוד כי הוא יכול לעבוד רצוף במשך 365 יום בשנה", תיאר מנדלוביץ' את בחירתו לעבוד שעות נוספות בשוק ההון.

מעניין לראות שדרך הפעולה אשר הובילה להרשעתו של מנדלוביץ' ב-2004 - ייעוץ השקעות לחברי מועדון משקיעים שאותו הקים ב-1991 במסגרתו נהג לשלוח מבזקים שבועיים, ובהם מיילים אישיים עם עצות לגבי השקעה בניירות ערך - לא השתנתה במקרה של יו טרנד. גם עונש של שלושה חודשי מאסר בפועל לצד שבעה חודשי מאסר על תנאי וקנס של 40 אלף שקל שגזר עליו השופט גלעד נויטל - שכתב בפסק הדין כי מנדלוביץ' כירסם באמון הציבור והפר את חובת האמון ללקוחותיו - לא מנעו ממנדלוביץ' להמשיך לפעול ולהמליץ לאלפי אנשים איך להשקיע את כספם.

אחת התלמידות שהצליחה לנהל שיחה עם מנדלוביץ' כמה ימים לפני מותו כתבה בדף הקומונה של מועדון יו טרנד באתר תפוז, כי הוא אמר לה: "כואב לי לראות את מה שקורה לאנשים, זה לא קל. את יודעת, אני רוצה שיצליח להם".

לא כל השנים תלמידיו של מנדלוביץ נחלו הפסדים: ב-2008, לאחר המשבר הכלכלי וכשהבורסה היתה בשפל, החלו תלמידיו שנכנסו בעקבות הצעותיו לשוק לגרוף לכיסם רווחים. ההרשעה מ-2004 נדחקה לצד על רקע התוצאות שבהן נופפו התלמידים שהשקיעו באג"ח זבל שנסחרו ב-20-30 אגורות ומחירן בשוק העיד על כך כי הן נמצאות בקשיים. כשהשווקים החלו להתאושש - מחירי אותן אג"ח החלו לעלות והשמועות על ההצלחה והרווחים העצומים נפוצו לכל עבר במכללה ומחוצה לה.

למגמות החלו לנהור רבבות של תלמידים שהיו מוכנים לשלם 4,000 שקל בשביל לשמוע את דברי הנביא. מנדלוביץ' ניצל את ההזדמנות ופתח עוד קורסים, שיפץ את המכללה ושכר מרצים מנוסים משוק ההון - חלקם ממגדל שוקי הון, אקסלנס נשואה ומכלל פיננסים בטוחה. לתלמידים החדשים התפאר בכך שבין תלמידיו נמנו גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומנכ"ל פסגות לשעבר, רועי ורמוס.

בקורס שוק ההון למתחילים פרס מנדלוביץ' את משנתו כאשר בסוף כל שיעור ולפעמים אף במהלכו היה ממליץ על אג"ח ומניות של חברות בקשיים, ובהן אפריקה ישראל שבשעתו היתה בתהליכי הסדר, טאואר - שבה ראה מנדלוביץ' "אוצר", אלביט הדמיה, כלכלית ירושלים, אאורה, דלק נדל"ן, אולימפיה, ארזים ודוראה.

חלק מהחברות הללו נהפכו לסחורה החמה שבה רצו להשקיע מרבית התלמידים. בשיעור על השקעות באמצעות קרנות נאמנות המליץ מנדלוביץ', בין היתר, לרכוש יחידות מקרן הנאמנות של בית השקעות כיוון, שבו הבהיר לכולם כי הוא שותף, ולכן אינו נקי מכל אינטרס.

בהרצאותיו נהג להבהיר כי חשוב לבחור בחברות שבהן יודעים מי הוא בעל הבית, שיעמוד מאחורי החברה ויזרים לה כסף. "תשובה לא יעז לא לשלם", אמר לתלמידים-משקיעים עוד לפני שנודע על גובה התספורת של כ-50% אותה הציעה דלק נדל"ן למחזיקי האג"ח שלה לפני כמה חודשים.

קורס ציידי אג"ח זבל

לאחר שבתי השקעות רבים בשוק המליצו למשקיעים להפנות את השקעותיהם לאפיק האג"ח של חברות, פתח מנדלוביץ' ב-2009 קורס מיוחד להשקעה באג"ח זבל, שאותו כינה "ציידי מציאות". הוא החל לאסוף אנשים במטרה להשקיע בחברות שהיו נתונות בקשיים. המטרה, כפי שתיאר אותה מנדלוביץ' לתלמידיו, היתה שבשלב שבו חברה תיכנס להסדר - הוא כמוביל הקבוצה יוכל בשם תלמידיו להוביל את ההסדר ולהמיר חלק מהחוב להון מניות, ובכך להשפיע על ניהול החברה.

ואכן, מנדלוביץ' ניסה בכמה מקרים להתערב בהסדרי חוב ולהציע הצעות. כך קרה בקיץ 2011, כשכונסה אסיפת בעלי אג"ח של דלק נדל"ן, שבה הציגה החברה למחזיקים את תוכניותיה להשגת הנזילות הנדרשת להשבת חובותיה. מנדלוביץ' כאחד המחזיקים הפרטיים הרים את ידו ולהפתעת הנוכחים באולם קם ממקומו והציג מצגת משלו על מצב החברה.

גם את פירוק חברת הנדל"ן דוראה שבה החזיק 35%, הוא ניסה בכל כוחו למנוע. ב-16 בפברואר הגיש מנדלוביץ' הצעה לכנס דיון בקרב מחזיקי האג"ח כדי לנסות להגיע בכל זאת להסדר ולא לפירוק. הוא היה זקוק לכך ש-10% מהמחזיקים יבקשו את כינוס האסיפה, אך בית המשפט סתם את הגולל על החברה ויום לפני מותו הכריז על פירוקה.

ומה הלאה?

מנהל העיזבון של מנדלוביץ', עו"ד ברטוב, הבהיר לבית המשפט כי ניתנה הצעה לרכישת מכללת מגמות ב-350 אלף שקל, אך הצעה זאת לא תעזור למכללה לעמוד בחובות של 2 מיליון שקל. ובנוגע למשקיעים - כדי לממש את השקעותיהם או לפחות לקבע את ההפסדים לצורך קיזוזם בעתיד הם יצטרכו להמתין עד שהמפרק יעבור על כל המסמכים ויתחיל לשייך השקעה למשקיע הספציפי. מקורבים לפרשה טוענים כי ככל הנראה כיום לא ניתן יהיה להציל את ההשקעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully