וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דו"ח בנק ישראל - כתב אישום חמור נגד הממשלה"

ערן אזרן, צבי זרחיה

28.3.2012 / 16:03

התגובות לדו"ח בנק ישראל שהצביע על הפערים הגוברים בחברה לא איחו להגיע. ישראל יקרה לנו: "הנגיד אינו יכול לרחוץ בניקיון כפיו"

סערה בעקבות דו"ח בנק ישראל על מצב המשק ב-2011. "הנגיד סטלי פישר אינו יכול לרחוץ בניקיון כפיו - בנק ישראל אחראי גם הוא להעמקת הפערים", כך טוענים היום בתנועת "ישראל יקרה לנו", בתגובה לדו"ח בנק שיראל שפורסם היום למצב המשק. "זוג צעיר ממוצע בישראל אינו יכול לרכוש דירה בגלל שבנק ישראל – והנגיד פישר בראשו – מתנגד לירידה הדרסטית הנחוצה בכלל מחירי הדיור בישראל", הוסיפו בתנועה.

לדברי חברי התנועה, שמובילה את המחאה החברתית נגד יוקר המחיה בחודשים האחרונים, "האינפלציה מאז 2006 היא המס הכבד ביותר המוטל על שכבות הביניים - ובנק ישראל שותף בכיר לכך שישראל הפכה יקרה מדי לאזרחיה הכורעים תחת הנטל. סטנלי פישר והבנק שהוא עומד בראשו אינם 'צופים מן הצד'.

"מדיניות הריבית הנמוכה לטייקונים שהוביל פישר עזרה להגברת המינוף. המינוף אפשר השתלטות על נכסים, הגביר את הריכוזיות, הוריד את התחרותיות ועזר למונופוליזציה של הכלכלה הישראלית. יוקר המחיה פוגע גם באזרחים, גם ברווחיות תעשיית היצוא ובפרט ביצרנים הקטנים שאליהם לא מגיע האשראי הבנקאי", הוסיפו בתנועה.

"מאז הגיע לכאן סטנלי פישר בשנת 2006 יוקר המחייה הפך לנושא המכביד על רוב רובה של החברה הישראלית - אולם פישר לא הרפה והמשיך בעזרת הורדת ריבית לפמפם את בועת הנדל"ן. פישר אף מסרב באופן קבוע להטלת מס רכוש שנתי על נכסי המאיון העליון ובמקום זאת ממשיך לייעץ לממשלה על הטלת מס עקיף על שכבות הביניים. כיועצה הכלכלי של הממשלה ראוי שהוא יהיה קשוב לעם במקום לבנקאים אשר נוטלים לעצמם משכורות מפליגות ולטייקונים הנהנים מאשראי זול.

"המחאה תפרוץ שוב בחודשים הקרובים"

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', אומרת כי "דו"ח בנק ישראל הוא כתב אישום חמור נגד מדיניות נתניהו. הניתוח של פישר עולה בקנה אחד עם הניתוח שלה ושל מפלגת העבודה: הרפורמה במס העשירה את העשירים ופגעה קשות בעניים ובמעמד הביניים, המדינה נסוגה מתפקידה כמספקת תשתית לאומית אוניברסאלית של חינוך, בריאות ושאר תנאי יסוד לקיום במדינות המערב, ומי שמוסיפים להיפגע יותר מכל הם אנשים עובדים. המינוף הפרוע של הטייקונים אינו תורם לכלכלה והפערים מתרחבים.

יחימוביץ' הוסיפה כי "הדבקות של נתניהו במתווה זה מרסקת את החברה הישראלית. רק דרך לאומית סוציאל דמוקרטית תתקן את הנזקים הקשים".

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אמר כי "נגיד בנק ישראל אישר היום באופן רשמי את מה שהסטודנטים טענו כבר מזמן - המדיניות הכלכלית של הממשלה רק הרחיבה את הפערים החברתיים והקפיצה את יוקר המחיה ואת מחירי הדיור למצב בלתי אפשרי שמאיים לרסק את מעמד הביניים בישראל. לאור המענה הדל והקוסמטי שנתנה הממשלה לבעיות שהציפה המחאה החברתית דו"ח הנגיד אינו רק ניתוח של מדיניות העבר אלא גם צופה פני עתיד ואת המחאה החברתית שעתידה לפרוץ פעם נוספת בחודשים הקרובים".

מהפורום לצדק חברתי נמסר בתגובה: "בנק ישראל חשף היום נתונים מדאיגים ואישר לראשונה בפיו את מה שאזרחי ישראל מבינים היטב זה זמן לא מועט. הממשלה אשמה בפערים החברתיים הגדולים במדינת ישראל. נתוניו של בנק ישראל הוכיחו כי מדיניות הממשלות מזה זמן רב, וביתר שאת הממשלה הנוכחית היא העדפה מוחלטת של המאיון העליון, במסים, בתקציבים ובהעלאת הפער.

"מדיניות זו דורסת את מרבית אזרחי ישראל תוך שבירת גבם של מעמד הביניים והתעללות של ממש בשכבות המוחלשות. ראש הממשלה ושר האוצר, ולמען ההגינות גם הנגיד הנוכחי, אשמים לחלוטין בהזנחת החברה הישראלית ואנו, בפורום לצדק חברתי יחד עם אזרחי ישראל, נאבק ונדרוש שינוי כיוון של ממש ולא תיקון קוסמטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully