וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלק ואבנר שוקלות להעביר מניותיהן לחו"ל

ליאור זנו

29.3.2012 / 8:38

חברות הגז הטבעי הגדולות בישראל, דלק קידוחים ואבנר מקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה בוחנות אפשרות להעביר את המסחר במניותיהן ללונדון, ניו יורק או הונג קונג

מכה קשה עלולה לנחות בשנה הבאה על הבורסה לני"ע בתל אביב, כששתיים מהחברות הגדולות והסחירות ביותר שלה שוקלות להעביר את המסחר בהן לבורסות לונדון, ניו יורק או הונג קונג.

ל-TheMarker נודע כי חברות הגז הטבעי הגדולות בישראל, דלק קידוחים ואבנר מקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, החלה בבחינת אפשרות זו, ככל הנראה באמצעות ביצוע הנפקה ראשונה לציבור (IPO) באחת הבורסות האלו.

בשבועות האחרונים החלו בקבוצת דלק בסדרת דיונים פנימיים בהן נבחנות כדי לבחון את האפשרויות העומדות בפניהן, וכן גם ניהלו פגישות עם מספר כמה בנקי השקעות וגורמים שונים מחוץ לישראל. האופציה המועדפת על קבוצת דלק היא ביצוע הנפקה בלונדון לאחר שדלק קידוחים ואבנר יאוחדו לחברה אחת. מדובר בתהליך מורכב טכנית ועדיין לא ברור איך יתבצע. ייתכן כי לאחר ביצוע ה IPO תבצע דלק הצעת רכש למחזיקי הניירות בישראל, שתכלול החלפה של הניירות הישראלים בניירות של הבורסה החדשה.

אפשרות נוספת היא "פספורטינג" - העברת מניות משוק אחד לשוק אחר. "מדובר בתהליך שלא נוסה אף פעם", הסביר אתמול מומחה לדיני ני"ע בילאומיים. "הדין הישראלי קיבל הכרה משוק ני"ע האירופי כרמת גילוי נאותה וזה תהליך ראשוני לפספורטינג. זה תהליך שהוכר על ידי רשות ני"ע הבריטית והאירופית אבל לא על ידי הבורסות המקומיות בבריטניה. בכל העניין הזה צריך להבין שאנחנו הולכים בשדה לא חרוש וצריך לפנות לרשות, לבורסות פה ושם ולראות מה הדברים הרלוונטיים".

מקורבים למהלך המתגבש מציינים כמה סיבות שגורמות לדלק לנסות לבצע את המהלך: הראשונה היא נגישות למקורות מימון בינלאומיים. החברות מתקשות כיום לסגור את המימון לפרויקטים, והנפקה בחו"ל תאפשר להם מימון שאינו פרויקטאלי אלא לחברה עצמה. בנוסף, הרגולציה בבורסות אלה הרבה פחות נוקשה מזו הנהוגה בישראל.

סיבה נוספת היא רצון למקסם את שווי הנכסים של החברה. בלונדון וניו יורק לדוגמא, משקפים המכפילים של חברות האנרגיה 75% 80% מהערך הנכסי הנקי (NAV) של החברה, בעוד שבישראל השותפויות נסחרות ב-40-50% מערכן הנקי.

דלק קידוחים ואבנר מחזיקות בכל תגליות הגז הטבעי בישראל. כל אחת מהן מחזיקה בין השאר 23-25% ממאגר ים תטיס האוזל והולך, 15.6% מתגלית תמר שאמורה להתחיל לספק את צורכי הגז הטבעי של ישראל בתחילת 2013 למשך 15 שנה לפחות, 22.5% ממאגר הגז הענק לוויתן שיופנה כנראה לייצוא, וגם 15% מתגלית אפרודיטה שבקפריסין.

בכל אלה הן מחזיקות יחד עם השותפה האמריקאית נובל אנרג'י, ויחד הן בוחנות מהלך של הכנסת שותף אסטרטגי גדול נוסף תוך כחצי שנה. ייתכן כי ביצוע המעבר יתרחש יחד עם הכנסת הגורם.

זה כמה שנים שזרוע הגז הטבעי של קבוצת דלק נהפכה להיות מהווה הרגל המרכזית של החברה, בעיקר לאחר התמוטטות דלק נדל"ן וצמצום מרווחי השיווק שפגעו גם בדלק ישראל. שווי השוק של אבנר עומד כיום הוא 8.9 מיליארד שקל ושל דלק קידוחים 8.2 מיליארד שקל. השווי המצרפי הנוכחי שלהן עומד על מסתכם ב 4.5 מיליארד דולר, ובדלק מקווים כי באמצעות הנפקה יוכלו לקבל אפסייד מיידי על הנכסים הקיימים.

בקבוצת דלק עובדים בחודשים האחרונים על תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח, הכוללת הקמה של חברת הולכה נפרדת שתשלוט בצינורות המובילים את הגז הטבעי, במכירת פעילות האנרגיה בחו"ל ובניסיונות למחוק את דלק אנרגיה, החברה האם של דלק קידוחים ואבנר, מהמסחר בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully