וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי דליפת הגז: שווי השוק של טוטאל נחתך

29.3.2012 / 17:18

עלות הביטוח כנגד חדלות פירעון של ענקית הנפט הצרפתית כמעט הוכפלה ושוויה צנח בכמעט שמונה מיליארד דולר בעקבות דליפת הגז הטבעי באסדה בים הצפוני סמוך לחופי סקוטלנד

שווי השוק של טוטאל נחתך בקרוב לשמונה מיליארד דולר, ועלות הביטוח כנגד חדלות פירעון של ענקית הנפט הצרפתית כמעט הוכפלה, מאז החלה דליפת גז טבעי באסדת קידוח בים הצפוני שבבעלות חברת נפט הגדולה בצרפת.

מניית טוטאל יורדת ב-1.3% בבורסת פאריס, ומשלימה בכך נפילה של 6.6% מאז החלה הדליפה באסדת הקידוח "אלגין" ב-25 במארס. מוקדם יותר ביום המסחר כבר נפלה המנייה ב-3.4% לשפל של יותר משלושה חודשים, לאחר שאתמול הודיעה טוטאל כי נאלצה לפנות את כל 238 העובדים מאסדת הקידוח "אלגין" ומתקנים סמוכים עקב התפשטות ענן של גז טבעי נפיץ מהדליפה, והזהירה כי יתכן שיחלפו שישה חודשים בטרם תוכל לעצור את הדליפה.

המתקנים שפונו אחראים על 12%-13% מתפוקת טוטאל באירופה, או רווח נקי של 300 מיליון יורו (400 מיליון דולר) בשנה, כתב היום האנליסט ברטרנד הודי מבית ההשקעות קפלר קפיטל מרקטס בדו"ח למשקיעים. רווחיה של טוטאל ושמה הטוב עלולים להיפגע עקב סיכון לפיצוץ באסדת הקידוח, נזק סביבתי, ועיכובים של עד שישה חודשים בטרם תצליח החברה לעצור את הדליפה, ציין הודי בדו"ח.

בה בעת, בשוק ה-CDS, זינקה עלות הביטוח כנגד חדלות פירעון של טוטאל ב-0.26% לרמה של 1.06% - הרמה הגבוהה ביותר מאז ארבעה חודשים - לפי נתוני CMA. מאז ה-26 במארס קפצה עלות הביטוח של חובות טואטל בכמעט 0.5%.

קידוח "אלגין" הוכתר בעבר על ידי פעילי איכות סביבה מנורבגיה בתור "הקידוח מגיהנום" בשל העובדה שהלחץ הגבוה של מאגרי הגז הטבעי התת ימיים באזור, עלול להקשות מאוד על עצירת הגז במקרה של דליפות.

הדליפה ב"אלגין", אשר החלה ביום ראשון, אילצה גם את חברת הנפט רויאל דאץ'-של לפנות צוותים מאסדות קידוח סמוכות, ומשמר החופים של בריטניה הכריז על האזור סביב האסדה כאסור לשיט וטייס, עקב סכנת פיצוץ והרעלה עקב ענן הגז. התפוקה של האסדה - הנמצאת כ-240 קילומטרים מזרחית מהעיר אברדין בסקוטלנד - הסתכמה בתשעה מיליון מטרים מעוקבים של גז ביום, או כ-3% מתפוקת הגז הטבעי של בריטניה.

בה בעת, דווח ביום שלישי כי גם כתם נפט החל להתפשט סביב "אלגין", ככל הנראה עקב דליפה. האסדה, המשמשת גם לקידוח נפט, אחראית על 5.5% מתפוקת הנפט של בריטניה.

הדליפה היא החמורה ביותר שאירעה בקידוחים בים הצפוני זה למעלה משני עשורים, העריך ביום שלישי ג'ייק מלוי, נציג איגוד עובדי אסדות הקידוח OIL RMT. "זו התקרית החמורה ביותר בים הצפוני מאז שריפת פייפר אלפא", אמר מלוי לאתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'. שריפת פייפר אלפא בשנת 1988 גרמה למותם של 167 בני אדם ונחשבת לאסון הנפט החמור ביותר בתולדות אירופה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully