וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימני השאלה סביב הסלולר הזול של הלו

אמיתי זיו

29.3.2012 / 14:07

הרכישה עוד לא הושלמה, התשתית עוד לא מוכנה, המודל העסקי לא ברור ועוד. לא ברור עוד האם תצליח הלו לעמוד בהבטחתה לשירות סלולר זול

מיזם הלו שהושק שלשום לא מפסיק להסעיר את שוק הסלולר. החברה הכריזה בקול תרועה על חבילת סלולר של שיחות והודעות ללא הגבלה בעבור 99 שקל, וגם אתמול דאגו נציגי החברה לשדר שהמיזם יעלה לאוויר כמתוכנן, גם אם בעיכוב קל. אלא שסימני השאלה סביב המיזם והספקות בנוגע להיתכנותו מתרבים.

1. הלו עדיין לא שילמה את הערבות לרישיון התקשורת

כל חברת תקשורת בישראל צריכה לקבל רישיון ממשרד התקשורת. להלו יש רישיון כזה, אלא שהרישיון ואישור ההפעלה מותנה בהעמדת ערבות בנקאית של 10 מיליון שקל. ערבות כזו לא הועמדה עד כה. החברה הגיבה לפניית TheMarker בנושא ומסרה: "אנו נעמיד את הערבות לפני העלייה לאוויר".

2. להלו אין הסכם אירוח עם פרטנר

לב לבה של פעילות חברת MVNO הוא הסכם עם אירוח עם מפעילת סלולר קיימת. זו הנקודה המשמעותית ביותר בחייה של חברת סלולר וירטואלית. להלו אין הסכם כזה עם פרטנר, אף שהיא הכריזה עליו באירוע העיתונאים.

מאוחר יותר חזרה בה החברה וחידדה כי "באשר לפרטנר, נפלה אי הבנה. היל"ת (החברה הישראלית לתקשורת) לא התכוונה להודיע שיש לה הסכם סופי עם פרטנר (בניגוד למצב עם פלאפון), אלא שנציגיה הגיעו לכלל הסכמות מסחריות עם פרטנר, שבעיני החברה מאפשרות חתימת הסכם מסחרי, ולכן היא משוכנעת שהיא תוכל לממש הסכם אירוח גם עם פרטנר".

3. לחברה גם אין הסכם אירוח עם פלאפון

שימו לב מה כותבת הלו על החוזה שיש לה, כביכול, עם פלאפון: "פלאפון התנתה את הסכמתה בפתיחת כמה סעיפים בחוזה האירוח, שעיקרם העלאת הערבות הנדרשת, דרישה שלהבנת היל"ת אינה מוצדקת בתנאי החוזה. עם זאת היל"ת ניאותה לקיים שיחות עם פלאפון, שבמהלכן הצטמצם הפער בין הצדדים לסכומים קטנים". כלומר, קיימים עדיין פערים, או במלים אחרות - אין חוזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

4. מועד העלייה לאוויר - לא בפסח הזה

הלו טוענת כי על פי חוק אסור לחברות הסלולר לסרב להסכם אירוח עם החברות הווירטואליות, וכי משרד התקשורת יכול לכפות הסכם כזה על חברות הסלולר. אנשי הלו צודקים, אלא שמשרד התקשורת יכול להתערב בסוגיה רק שישה חודשים לאחר שהתגלתה המחלוקת בין הצדדים, וצעד כזה לא נעשה עדיין בשוק המקומי. מסתמן כי ההכרזה של הלו על השקת השירות באפריל היתה מעט נמהרת.

5. עדיין לא הושלמה רכישת המיזם

חברת הלו הווירטואלית מבוססת על פעילות של חברה קודמת בשם פייב (Five), שהלו רכשה ב-10 מיליון שקל. אלא שככל הידוע, הכסף עדיין לא הועבר ליזם הקודם, יחיאל בן שושן.

6. החברה עדיין לא מקושרת

כל חברת תקשורת חייבת להתחבר לכל חברות התקשורת האחרות בישראל כדי לעלות לאוויר וכדי שלקוחותיה יוכלו לתקשר עם לקוחות החברות האחרות. חברת הלו התחילה להקים ממשקים לחלק מחברות התקשורת, אך לא סיימה תהליך זה עדיין. התחברות כזו עשויה לקחת זמן, בעיקר בהתחשב בכך שחלק מחברות התקשורת יוצאות לחופשה מרוכזת בחג הפסח. לשאלת TheMarker בנושא הגיבה החברה: "רוב ההתחברויות לחברות התקשורת בוצעו, ובימים הקרובים יושלמו היתר".

7. יש מודל עסקי?

סיטי בנק פירסם סקירה שבה ניתח את החבילה שלו הלו. הבנק השתמש בדפוס שימוש של לקוח כבד יחסית: 850 דקות שיחה בחודש, 850 הודעות טקסט וגלישה של 1 ג'יגה בחודש. לקוח כזה ישלם להלו 120 שקל בחודש. אך על פי חישובי סיטי, רק המעבר ברשת המארחת יעלה להלו 193 שקל בחודש, וזה עוד לפני עלויות תפעוליות אחרות.

"החבילה הבלתי מוגבלת תהיה מאוד לא רווחית", מסכמים בבנק. "קיימת אפשרות שהלו תספוג הפסדים כבדים כדי לצבור נתח שוק. הם לא יהיו הראשונים לעשות כן". רביב יצחקי, סמנכ"ל השיווק של החברה, הסביר שהמודל העסקי של החברה מתייצב כשיש מסת לקוחות, כי אז הלקוחות הכבדים מקוזזים על ידי לקוחות הקלים, והלקוח הממוצע הוא רווחי לחברה.

8. מי אתה דוד שטרנברג?

בחברת הלו יש אדם בשם דוד (דודו) שטרנברג. שטרנברג הורשע ב-2004 (בעסקת טיעון) לאחר שפרץ לשרת בנק הדואר בחיפה באמצעות מודם שחיבר. הוא נידון למאסר בפועל של 14 חודשים. ב-2007 הוא עלה לכותרות בפעם השנייה בתור הבעלים של מיזם מכרזים בשם SMS Winner שנסגר במהירות, לאחר שחלק מהלקוחות טענו שהחברה לא סיפקה את המוצרים שהם זכו בהם.

באותה שנה התפרסם עוד כי שטרנברג היה מבוקש על ידי ה-FBI בחשד לפריצה למחשבי רשת אלקטרוניקה אמריקאית. ב-2009 נחשפה פרשה נוספת: בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר הגשת תביעה ייצוגית נגד פרטנר וסלקום, שלפיה מנויי סלקום ופרטנר חויבו ב-5 שקלים עבור הודעות SMS שקיבלו מאתר היכרויות בשם פופיק, ללא הסכמתם. הבעלים של האתר הוא שטרנברג.

באפריל האחרון אישר בית המשפט פשרה בפרשה, כאשר חברות הסלולר וספקיות התוכן חויבו להשיב ללקוחות 4.5 מיליון שקל (האתר כבר לא היה קיים, ולכן לא היה חלק מהסדר הפשרה). בית המשפט קבע שההודעות נשלחו על ידי אתר פופיק שלא כדין.

לפניית TheMarker בעניינו של שטרנברג השיבה הלו: "דודי הוא יועץ לחברה מטעם חלק מבעלי המניות ואינו נושא בטייטל רשמי".

בנוסף ובלי קשר לשטרנברג, ברוריה זבולוני המחזיקה ב-23% ממניות החברה היא רבנית ובוררת של העולם התחתון, וכן אחותו של הרב יעקב איפרגן, הידוע בכינויו "הרנטגן".

9. האם היו"ר מצוי בניגוד עניינים?

יורם שכטר, היו"ר והבעלים של היל"ת, מכהן גם כיו"ר חברת החדשות של ערוץ 10. עו"ד בכיר הסביר שעל פי הפרשנות שלו לחוק הרשות השנייה, שכטר עשוי להיות בניגוד עניינים היות שהחוק אוסר מינוי אדם שיש לו התקשרויות עם זכייניות הטלוויזיה, וחברת הלו הרי מפרסמת בערוץ 2.

למרות הספקות שעולים בעניינה של הלו, רצוי ברמה הצרכנית שהחברה תצליח לפתור במהרה את כל המחלוקות שלה עם חברות הסלולר המארחות. ברמה הצרכנית לפחות יש לקוות שהחברה תשיק פעילות, תעלה לאוויר ותצליח להציע לאורך זמן את הצעת ה-99 שקל שלה, ואף יש לקוות שהחברה תצליח להרוויח מהמיזם. גם אם הלו תיכשל, החברה סימנה איזשהו יעד לשוק הסלולר המקומי - ויימצא מי שירים את הכפפה.

תגובת הלו: "נעמיד ערבות כמתבקש"

מחברת הלו נמסר בתגובה:

1. בעניין אי העמדת הערבות לרישיון: "חברת הלו נדרשת להעמיד ערבות במשרד התקשורת לפני העלייה לאוויר של השירות. החברה, ללא כל צל של ספק, תעמיד ערבות זו כמתבקש לפני עליית השירות לאוויר".

2. בנושא הסכם האירוח עם מפעילות הסלולר: "לגבי פלאפון, בין חברת סלראן (איתוראן) לבין פלאפון נחתם הסכם מחייב לאירוח ב-14 ביולי 2011. העברת מניות סלראן לידי היל"ת אינה טעונה, על פי ההסכם, אישור של פלאפון. לאחר רכישת סלראן על ידי היל"ת נערכו כמה פגישות של מנהלי היל"ת ופלאפון, שלאחריהן הודיעה פלאפון בכתב: 'חברתנו תסכים לכך שמניות סלראן תקשורת סלולרית יועברו מנגב תקשורת עולמית להיל"ת, החברה הישראלית לתקשורת'.

"פלאפון התנתה את הסכמתה בפתיחת כמה סעיפים בחוזה האירוח, שעיקרם העלאת הערבות הנדרשת, דרישה שלהבנת היל"ת אינה מוצדקת בתנאי החוזה. עם זאת, היל"ת ניאותה לקיים שיחות עם פלאפון, שבמהלכן הצטמצם הפער בין הצדדים לסכומים קטנים.

"בכל מקרה, להבנת היל"ת על פי הייעוץ המשפטי שבידה, ההסכם עם פלאפון תקף ומחייב ואינו ניתן על פי החוק לביטול חד-צדדי. במידה שפלאפון תנסה להתכחש להסכם המחייב ולהסכמתה (שכאמור אינה נדרשת) להעברת השליטה להיל"ת, יתבקש שר התקשורת לעשות שימוש בסמכותו כדי לאכוף את ההסכם על פלאפון.

"לגבי פרטנר, חברת הלו הגיעה לכלל הסכמות מסחריות עם פרטנר, שבעיני הלו מאפשרות חתימת הסכם מסחרי, ולכן היא משוכנעת שהיא תוכל לממש הסכם אירוח גם עם פרטנר.

"כזכור, על פי החוק, אין באפשרותה של חברה סלולרית שלא להסכים לאירוח מפעיל וירטואלי כמו היל"ת, ובמידה שהיא תנסה לפעול כך יכול שר התקשורת לחייבה באירוח בתנאים מסחריים שייקבעו על ידו. התמשכות הדיונים עם פרטנר אין בה כדי להשפיע על יכולת החברה להתחיל באספקת שירותיה".

3. מועד ההשקה: "החברה הודיעה על השקת השירות במהלך אפריל. אנו מקווים כי חברות הסלולר יתעשתו ובמקום לחבל בתחרות ולפגוע בצרכנים, ישתפו פעולה כפי שקבע משרד התקשורת ויעמדו מאחורי ההסכמים וההבנות שהגיעו עם חברת הלו".

4. המודל העסקי של החברה: "למען הסר ספק, החברה מתחייבת לעמוד מאחורי ההצעה הצרכנית שעליה הכריזה, שבמסגרתה היא תציע חבילת דבר וסמס ללא הגבלה במחיר של 99 שקל בחודש, וכן חבילת גלישה ללא הגבלה במחיר של 19.90 שקל לחודש. בניגוד לחברות הסלולר, שהן ממונפות ומחזיקות במספר עובדים גדול, חברת הלו היא חברה רזה, בעלת מספר עובדים קטן ומבנה הוצאות קטן, דבר שמאפשר להציע לצרכן מחירים נמוכים יותר".

5. דוד שטרנברג: "דוד שטרנברג הוא נציגם של חלק מבעלי המניות בחברה ומשמש יועץ לחברה מטעמם. שטרנברג אינו נושא בתפקיד רשמי בחברה. אכן בצעירותו הוא הורשע, ריצה את עונשו ומאז לא היו כל טענות נגדו, ולמעשיו בעבר אין שום קשר לחברה, שכאמור הוא אינו נושא בה בכל משרה או תפקיד, אלא הוא נציג של חלק מבעלי המניות".

6. השלמת העסקה מול פייב: "העסקה נחתמה, אבל הכסף לא עבר עדיין. לסלראן יש רישיון מפעיל סלולרי. משרד התקשורת אישר עקרונית את העברת הרישיון לחברת הלו. תהליך הרכישה מתנהל על פי לוח זמנים ואבני דרך וצפוי להיות מושלם בקרוב".

7. ניגוד העניינים של יורם שכטר: "יש טענה שעקב ההתקשרות העסקית של הלו עם זכייניות הטלוויזיה, אסור לשכטר להיות יו"ר חברת החדשות של ערוץ 10. מעולם לא פירסמנו בערוץ 10".

  • עוד באותו נושא:
  • הלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully