וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה החברתית: הבטן הרכה של ממשלת נתניהו

סמי פרץ

1.4.2012 / 8:29

ניצני התחדשותה של המחאה החברתית כבר נראים וראש הממשלה מיהר למתן את העלייה במחיר הדלק. סמי פרץ מסביר כי יריביו של נתניהו מזהים את יוקר המחייה כנקודת החולשה של הממשל

אפשר לקשור את זה לסוף תרדמת החורף, לעלייה במחירי החשמל והדלק, או לתחושה הכללית שלא חל שינוי מהותי במצבו של מעמד הביניים מאז הקיץ האחרון - אבל מה שברור הוא שרואים ניצני התעוררות מחודשת של המחאה החברתית. יש לכך רקע כלכלי וגם רקע פוליטי מוצק.

שלושה פוליטיקאים לפחות מתכוונים לרכוב על גב ההתעוררות החברתית של הקיץ שעבר: שלי "סוציאל-דמוקרטית" יחימוביץ', יאיר "איפה הכסף" לפיד, והשחקן החדש שאול "אני אוביל את המחאה החברתית" מופז. הם מזהים את הסוגיה הכלכלית-חברתית כבטן הרכה של ממשלת בנימין נתניהו.

המצב הגיאופוליטי משחק לרעת הממשלה

אף שנתוני המאקרו של ישראל סבירים, מה שבאמת מעסיק את הציבור הוא נתוני המיקרו - ואלה לא השתנו מהותית מהקיץ שעבר. בשוק הדירות אמנם גדל ההיצע, וצוננו הביקושים, אך המרחק בין זוג צעיר ממעמד הביניים לדירה לא התקצר מהותית. בחלק מרשתות השיווק הצרכנים משלמים מחירים גבוהים יותר מכפי ששילמו אשתקד, עקב רפיסות של משרד התמ"ת בטיפול בשוק המזון וברשתות השיווק.

ועדת טרכטנברג, שהוקמה כדי להתמודד עם דרישות המחאה, תיארה מציאות כלכלית-חברתית בעייתית - אך הוציאה תחת ידה המלצות מרוסנות יחסית, כדי לא לפרוץ את מסגרת התקציב במידה משמעותית. דו"ח טרכטנברג שירת הן את הממשלה, שניסתה לצנן את המחאה, והן את המפגינים והמוחים, בכך שסיפק את האישורים הרשמיים לצדקת הדרישה לצדק חברתי.

יש עוד שני חומרי בעירה רבי עוצמה שמתדלקים היטב את המחאה: הזינוק הממושך במחיר הנפט בעולם, המתגלגל ישירות למחיר הדלק בתחנות, והעלייה במחירי החשמל - עקב הפסקת ההזרמה של גז מצרי זול לחברת החשמל.

כאן, המצב הגיאופוליטי משחק לרעת הממשלה. נתניהו, שמעמדו התחזק מאוד בחודשים שחלפו מסוף המחאה, מעוניין לכבות כל ניצוץ שעלול להצית את המחאה מחדש, והוא מפעיל את מלוא כובד משקלו כדי למנוע ממשרד האוצר לתפוס טרמפ על העלייה במחירי הדלק ולגבות בגינה מסים נוספים.

שר האוצר, יובל שטייניץ, שיודע כי השנה הקרובה תהיה לחוצה מאוד בשל המצב הגיאופוליטי והמצב הכלכלי בעולם, ציפה שהתייקרות הדלק תזרים לקופת האוצר אוטומטית עוד כמה מאות מיליוני שקלים ככה סתם, בלי לעבוד - אבל המעורבות הצרכנית של הציבור הישראלי היא כזאת שכבר אי אפשר ליהנות מתוספת הכנסות כזאת בלי מאבק.

הטיפול האישי של ראש הממשלה במחיר הדלק הוא עדות מוצקה לחשש העיקרי שלו לקראת הבחירות הבאות. לא מופז, לא יחימוביץ' ולא לפיד מטרידים אותו בשלב הזה - רק התודעה הציבורית ורמת התסיסה הצרכנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully