וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפעל הפיס מציע להכפיל המענק לרשויות המקומיות

מירב ארלוזורוב, אורה קורן

1.4.2012 / 8:48

יו"ר מפעל הפיס עוזי דיין הציע להעלות את התקציב למענקים לשני מיליארד שקל על מנת לטפל בתופעה במסגרתה כספים המיועדים למענקים שוכבים במאזן המפעל

מפעל הפיס מציע להכפיל את התקציב שהוא מקדיש למענקים לרשויות המקומיות ולבניית כיתות לימוד לכ-2 מיליארד שקל. את ההצעה העלה יו"ר הפיס, עוזי דיין, בפני החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו.

ההצעה נועדה לתת מענה לתופעת "הכספים החונים" במאזן מפעל הפיס - כ-2.7 מיליארד שקל, שתוקצבו למענקים השונים של מפעל הפיס אבל עדיין לא נעשה בהם שימוש. מדובר בעיקר בכ-700 מיליון שקל שתוקצבו עבור המדינה לבניית כיתות לימוד ושעדיין לא נוצלו, וכן ב-1.5 מיליארד שקל שתוקצבו כמענקים לרשויות המקומיות לשם תוכניות פיתוח שונות, וגם תוכניות אלה מתעכבות כך שהתקציבים נותרו ללא שימוש.

בפיס הכינו תוכנית לזירוז השימוש בכספים. ההצעה העיקרית היא להכפיל את סכום המענקים שהמפעל מעמיד מדי שנה לידי הרשויות ולידי המדינה - כחצי מיליארד שקל לכל אחד מאלה. כך, הרשויות המקומיות יקבלו בשנה הבאה הקצבה של מיליארד שקל מהפיס, במקום חצי מיליארד. ההקצאה הכפולה נועדה לסייע לרשויות להוציא לפועל פרויקטים תקועים.

למשל, רשות שמתכננת לבנות ספרייה בתקציב גדול, וההקצבה השנתית של הפיס אינה מספיקה לה, מעדיפה "להחנות" את הכסף בפיס ולהמתין עד שתצטבר ההקצבה של השנה הבאה, ויחד יהיה לה די תקציב כדי להשלים את בניית הספרייה. עתה, מפעל הפיס מציע להקדים לה את התשלום של השנה הבאה - כך שכבר השנה ייצבר לזכותה סכום מספיק גבוה כדי להשלים את ביצוע הפרויקט.

הצעה דומה העלה הפיס גם בפני המדינה - להכפיל את סכום הסיוע לבניית כיתות. ב-2011 העביר הפיס לבניית כיתות כ-600 מיליון שקל, והוא מציע להגדיל את הסכום כמעט פי שניים - למיליארד שקל. במקרה של המדינה ההצעה נועדה לתת מענה לצורך המוגבר של המדינה בבניית כיתות גן, בשל ההיערכות לתוכנית החינוך חינם מגיל 3.

פדיון מפעל הפיס. TheMarker
פדיון מפעל הפיס/TheMarker

ההקצאה המוגברת בשנה הבאה תבוא על חשבון ההקצאה בשנים שלאחר מכן - כלומר, מדובר בסוג של הלוואה שהפיס מעמיד למדינה ולרשויות - אבל היא אפשרית בשל עודפי הכספים שנצברו במפעל.

בנוסף, מציע הפיס להשתמש בעודפי הכספים כדי להקים שתי קרנות חדשות להלוואות. האחת, קרן הלוואות לסטודנטים בסכום של 40 מיליון שקל. מדובר בהלוואות של עד 10,000 שקל, שיועמדו בתנאים נוחים על ידי הבנקים - שיזכו במכרז של הפיס - בתמורה לכך שהסטודנטים יתרמו 130 שעות לקהילה. כיום מפעיל הפיס רק קרן מלגות לסטודנטים משכבות נמוכות. הקרן החדשה תוצע לכל סטודנט שיחפוץ בכך.

קרן נוספת, בסך 50 מיליון שקל, תהיה קרן הלוואות לעסקים חברתיים - עמותות הפועלות במבנה של חברה, כך שהן שואפות להשיג רווח על ההשקעה החברתית שלהן. הרווחים מושקעים במטרה החברתית.

תוכנית הניצול של "הכספים החונים" כוללת גם סעיפי סיוע לרשויות חלשות, המתקשות לנצל כיום את המענקים של הפיס בשל קושי תקציבי. לכן, הפיס יעלה את גודל המענק המינימלי לרשות ל-450 אלף שקל, וכן יאפשר לרשויות לקבל מראש את המענק המגיע להן במשך ארבע שנים - לאגם משאבים של 1.8 מיליון שקל. בנוסף, הפיס יממן לרשויות מקדמות לשם תכנון פרויקטים - דבר שיאפשר להאיץ מימוש של הפרויקטים.

סעיפים נוספים בתוכנית הם שינוי חקיקה, כך שכספי הפיס, כמו כספי המדינה, יהיו מוגנים מפני עיקולים - וזאת כדי לאפשר לרשויות במצוקה להשתמש בכספים שהפיס מקצה להן. הסעיף האחרון עוסק בהענשת רשויות הבוחרות שלא לעשות שימוש בכסף, אלא מעדיפות לתת לו להמשיך "לחנות" בפיס, תוך שהוא צובר ריבית לזכותן.

דוגמה בולטת לכך היא עיריית חיפה, שקיבלה לפני עשר שנים תקציב לבניית ספרייה עירונית. התקציב, שלא נעשה בו שימוש, צמח והגיע כבר ל-53 מיליון שקל. מהעירייה נמסר כי היא מתכוונת לבקש בימים אלה מהפיס להסב את הכסף לטובת האצטדיון העירוני החדש.

בוטלו הקצאות ב-3.7 מיליון שקל לשלטון המקומי ולמועצות האזוריות

תקציב מפעל הפיס ל-2012 אינו כולל כל הקצאה למרכז השלטון המקומי ולמרכז הרשויות האזוריות, בניגוד לשנים קודמות - כך מסרו מקורבים להכנת התקציב.

התקציב אמור לעבור את אישור הדירקטוריון כדי להיכנס לתוקף. בדירקטוריון מכהנים ארבעה נציגים של מרכז השלטון המקומי, בהם יו"ר המרכז, שלמה בוחבוט, לצד נציגי המועצות האזוריות. עד כה נדחו על ידי חלק מהדירקטורים הנסיונות לכנס ישיבת דירקטוריון לאישור התקציב, ומפעל הפיס מתנהל על בסיס החלק היחסי של תקציב 2011 (הטייס האוטומטי). בדירקטוריון נציגים גם של החשבת הכללית במשרד האוצר ומשרד הפנים. דיין הוא מינוי של ראש הממשלה.

המהלך הנוכחי של דיין הוא חלק ממאבק בינו לבוחבוט ולדירקטורים אחרים בפיס על ניהול הפיס ובכלל זה על השליטה בכספיו. כחלק מהמאבק תומך בוחבוט במינוי ג'קי ואקים, חבר דירקטוריון הפיס וגזבר עיריית חיפה, למנכ"ל הפיס. שמואל ריפמן, יו"ר מרכז המועצות האזוריות תומך בבוחבוט. מנגד, דיין מתנגד למינוי. בשלב זה אין לפיס מנכ"ל, ואת התפקיד ממלא כמ"מ דב קרומר.

מרכז השלטון המקומי מקבל כל שנה חלק גדל והולך מכספי מפעל הפיס. עקרונית, למפעל הפיס כללים לחלוקת הכספים, וההקצאה אינה חלק מהם. בשנת 2011 קיבל המרכז 2.85 מיליון שקל מהפיס ומרכז המועצות האזוריות קיבל 850 אלף שקל. ההקצאה למרכז השלטון המקומי ולמרכז המועצות האזוריות ממפעל הפיס שהגיעה ב-2011 ל-3.7 מיליון שקל, צברה תאוצה בשנים האחרונות. ב-2010 היתה 2.5 מיליון שקל ובכל שנה בשנים 2007-2009 היתה 1.5 מיליון שקל.

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "בניגוד לדרכו הקלוקלת של עוזי דיין ימשיכו דירקטוריון הפיס והשלטון המקומי לקדם את העשייה החברתית, לטובת צמצום הפערים ולקידום פעילות כגון קרן נאסן, התייעלות אנרגטית וסביבתית, מחקר להוזלת מחירי המים, ייצוג השלטון המקומי בבג"ץ ועוד. פעלנו למתן פתרונות למצוקת הדיור עוד לפני מחאת האוהלים, לצמצום הפערים בתרבות, להעצמת הפריפריה, להעצמת בני נוער ועוד. פעולות אלה ידועות, והן יימשכו".

  • עוד באותו נושא:
  • מפעל הפיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully