וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיק של בנק ישראל: 300 מיליון דולר מושקעים בנכסים מגובי משכנתאות

רם עוזרי

1.4.2012 / 18:49

46 מיליארד דולר מיתרות המט"ח של הבנק מושקעים באג"ח ממשלתיות, חלק גדול מהן של ארה"ב. 5 מיליארד דולר מושקעים באג"ח בריבית משתנה

אחת החידות הכי גדולות של המשק הישראלי היא האופן שבו משקיע בנק ישראל את הר המט"ח שברשותו. היום מגלה הבנק את ההתפלגות הנכסית של תיק היתרות שלו ב-2011, ממנו עולה כי הבנק השקיע 300 מיליון דולר בנכסים מגובי משכנתאות. מדובר על 0.4% בלבד מתיק ההשקעות של בנק ישראל. בבנק ישראל מדגישים שמדובר על נכסים מגובי משכנתאות שיש להן ערבות מדינה.

על פי פרסומי הבנק, 61% מתיק יתרות המט"ח נמצא באג"ח ממשלתיות. על פי הערכות כלכלנים, נתח משמעותי מאוד מתוך 46 מיליארד דולר השוכבים באפיק זה, מושקעים באג"ח של ממשלת ארה"ב. חלקים גדולים יחסית נמצאים גם באג"ח של ממשלות גרמניה ואנגליה, והשאר מפוזרים במדינות נוספות בעולם. חוק בנק ישראל החדש, שנכנס לתוקפו בשנת 2011, הסיר חסמים שעמדו בפני הבנק והוא החל להשקיע באג"ח של מדינות חדשות.

לבנק השקעה גדולה גם ביורו בונדס. 14.2% מהתיק, שהם 10.6 מיליארד דולר, מושקעים בכלי הזה. הרעיון העומד מאחורי הנפקת ה"יורובונדס" הוא שכל מדינות גוש היורו ימומנו על ידי הנפקת אג"ח אחידה, שיגובו על ידי כל ממשלות הגוש יחד. משמעות מהלך שכזה היא העמקת האיחוד הכלכלי בין מדינות הגוש, וייצוב כלכלות המדינות החלשות יותר.

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר במסיבת עיתונאים שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו ובה הכריז כי נגיד בנק ישראל פרופסור סטנלי פישר ימשיך לקדנציה נוספת- מרץ 2010. עומר מירון
61% מתיק יתרות המט"ח נמצא באג"ח ממשלתיות. פישר/עומר מירון

קרוב ל-5 מיליארד דולר מכספי בנק ישראל, שהם 6.3% מהתיק, מושקעים באג"ח בריבית משתנה. איגרות אלו מפיקות בתקופה זו ריביות נמוכות מאוד, על רקע סביבת הריבית הגלובלית הנמוכה, אך יש להן פוטנציאל ליהנות מעליית ריבית בשנים הבאות.

סכום גבוה במיוחד מתוך התיק מושקע בפקדונות ריפו. מסוף שנת 2007 החל בנק ישראל לבצע עסקות מסוג ריפו בשוק ההון. הבנק רוכש אג"ח ממשלתיות ומק"ם מגופים מוסדיים ותאגידים בנקיים באמצעות מכרז ומוכר אותם בחזרה כעבור שבוע במחיר שנקבע מראש. על פי בנק ישראל, עסקות ריפו הן אחד הכלים החשובים לניהול מדיניות הריבית על ידי בנקים מרכזיים במדינות רבות.

הפיזור הנוכחי של התיק הביא לתשואת האחזקה של היתרות, במונחי מט"ח, של 1.3%. לעומת 3.3% בממוצע בשנים 2002-2011. תשואת האחזקה של היתרות במונחי שקלים היתה 7.8% על רקע היחלשות השקל. כעת עולה השאלה - האם השקעה של 2% מהתיק במניות, החל משנת 2012, תביא לשיפור של התשואות בתיק ההשקעות הגדול בישראל?

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully