וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות קבעה: מנהלים לא יוכלו לכהן בוועדי עובדים

חיים ביאור

1.4.2012 / 19:34

רבים בוועדים הגדולים ייאלצו להתפטר. ההחלטה התקבלה עקב חשש לניגוד עניינים: המנהל חב את נאמנותו למעביד ועליו למלא את הנחיות ההנהלה הבכירה, גם אם הן פוגעות בעובדים

רשות השיפוט של ההסתדרות קבעה בימים אלה, שעובדים המוגדרים כמנהלים או בעלי סמכויות ניהול לא יכולים לשמש כחברים בוועד עובדים. פסק הדין ניתן בתביעה שהגיש אייל דרעי, דוור בחברת הדואר, נגד ארבעה חברים בוועד העובדים של החברה ונגד הסתדרות עובדי המדינה שבמסגרתה פועל הוועד.

דרעי טען בתביעה שהגיש באמצעות עו"ד חיים כהן, שארבעה מחברי ועד העובדים בחברה מחזיקים במשרות ניהוליות, כאשר שלושה הם מנהלי בתי דואר והרביעי מוגדר כמנהל תחום העברת דואר באיזור חיפה.

לטענתו, קיים ניגוד עניינים בכך שנתבעים אלה מועסקים בתפקידי ניהול ומתפקדים גם כחברי ועד עובדים. לדבריו, אחד הנתבעים, עופר דואק, מנהל תחום, הוא הממונה הישיר עליו ומצב זה יוצא ניגוד עניינים.

ארבעת הנתבעים ניסו להמעיט בחשיבותה של המשרה שהם ממלאים. יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, אשר זומן להתייצב לדיון, טען באמצעות עו"ד מיכל שטיין שלא מתעורר כל ניגוד עניינים בין חברות הארבעה בוועד העובדים לבין תפקידיהם בחברת הדואר, מכיוון שסמכויותיהם תפעוליות בלבד והם למעשה מבצעים את הנחיות ההנהלה הבכירה.

השופט ד"ר נתן ברון, שקיבל את התביעה, קבע שעובדים בתפקידי ניהול לא יכולים להיות חברים בוועד עובדים, מפאת חשש לניגוד עניינים: המנהל חב את נאמנותו למעביד ועליו למלא את הנחיות ההנהלה הבכירה, גם הן פוגעות בצורה זו או אחרת בעובדים. לעומת זאת, חברי הוועד חייבים נאמנות לעובדים, ועליהם להגן על זכויותיהם, לעיתים מול ההנהלה. השופט ברון לא קיבל את הצורה בה הציגו המנהלים את תפקידיהם.

"מה יקרה אם עובד שהמנהל נזף בו, ירצה לפנות לוועד העובדים שלו כדי לקבל הגנה ואולי אף להתלונן על הנוזף?" שאל השופט. "אין הגיון שעובד זה ימצא בוועד את אותו מנהל שעליו התלונן". הוא קבע שארבעת הנתבעים יפרשו מהוועד, שאם לא כן - על ההסתדרות לפעול מיידית כדי לגרום להפסקת כהונתם בוועד.

להחלטת רשות השיפוט עשויות להיות השלכות על ועדים אחרים בהם מכהנים אנשים בתפקידי ניהול. בעקבות ההחלטה, עשויות להיות מוגשות תביעות לפטוריהם של עשרות חברי ועדים נוספים בחברות שונות, שמשרותיהם מוגדרות ניהוליות.

כך לדוגמה, מי שעומד בראש ועד העובדים האקדמאים בחברת הדואר, אודי חן, הוא מנהל תחום פרויקטים בחברה. חן אמר היום בתגובה: "אני לומד את פסק הדין ולוקח בחשבון שייתכן שלא אוכל לשמש עוד בוועד יחד עם חברים אחרים. אולי נקים ועד מנהלים". גם בבנק הפועלים ברשות שדות התעופה, בנמלים ובשורה של חברות מכהנים בוועדים אנשים בתפקידי ניהול, העשויים להיתבע לעזוב את תפקידיהם בוועדים.

  • עוד באותו נושא:
  • הסתדרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully