וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת המזון המליצה: המכס על מזון יופחת

אורה קורן

3.4.2012 / 8:32

בעקבות המלצות ועדת המזון עתידים לרדת המכסים על שורת מוצרי מזון רשימת המוצרים עליהם יופחת המכס הולכת ומתגבשת - אילו מוצרים בפנים ואילו בחוץ?

מחירי הקרפיונים בפסח הבא יהיו כנראה נמוכים יותר. גם האמרת מחירי הדגים ברשתות השיווק ערב החגים, כפי שקרה לקראת ראש השנה האחרון, אינה צפויה לחזור על עצמה. המכס על הקרפיונים, שכיום נמצא ברמה של כ-15%, צפוי להתבטל בקרוב, אם כי ההיטל על ק"ג מיובא יעלה מ-2.13 שקלים ל-2.5 שקלים. המסר המועבר לענף הדגה ברור: אם המחירים לא ישמרו על שפיות, קצב היבוא צפוי להתגבר - והמחירים יצנחו לרצפת הקירור.

אתמול פירסם אגף המכס והמע"מ את הרשימה המלאה של מוצרי המזון שהמכס עליהם יופחת או יבוטל בשנים הקרובות, על בסיס המלצות ועדת המזון. כל הוועדות שבחנו את יוקר המחיה בישראל היו תמימות דעים: מחירי המזון עלו יותר מאשר במדינות מערביות אחרות ומעמד הביניים כורע תחת הנטל. ועדת טרכטנברג קבעה שענף המזון אינו תחרותי מספיק, והמליצה להוריד מכסים כדי לקדם תחרות; ועדת המזון, שעבודתה נמשכת כבר כעשרה חודשים, סימנה את המוצרים שהמסים עליהם יופחתו, כאשר קבוצות לחץ - כמו יצרני שמן הזית - זכו לאוזן קשבת.

תעשיינים לחצו על ועדת המזון לצמצם את הורדות המכסים, כדי למנוע חשיפה של המוצרים לתחרות עזה יותר. הם נתלו בטיעונים של משבר עולמי שפוגע ביכולת היצוא שלהם, וקבעו כי אין מקום לפגוע בהם גם בשוק המקומי. לעומתם, היבואנים טענו שרק הורדת מכסים תקדם תחרות. בפועל, איש לא טרח להבטיח שהרווח מהורדת המכסים לא ייכנס במלואו לכיסי היבואנים - ויותיר את הציבור חשוף לאותה רמה של יוקר מחיה.

הלחצים שהפעילו על ועדת המזון גורמים אינטרסנטים מכיוונים שונים השפיעו על רשימת המוצרים שהמכס עליהם יופחת או יבוטל. למתנגדים נערכו שימועים באגף המכס והמע"מ, שהסתיימו בימים אלה. הרשימה פתוחה עדיין לעיון הציבור באתר אגף המכס והמע"מ. לאחר שמיעת עמדות הציבור תועבר הרשימה ב-1 במאי לשר האוצר, יובל שטייניץ, והוא צפוי להעביר אותה לעיון ועדת הכספים טרם אישורה.

ההערכות בקרב מקורבים לגיבוש הרשימה הן כי היא לא תשתנה, מכיוון שהיא משקפת איזון בין צורכי התעשיינים לאינטרסים של היבואנים והציבור הרחב. אמנם עובדי חברות הטונה ביקשו השבוע מיו"ר ההסתדרות עופר עיני להתערב, אך לנוכח העובדה שהמכס על שימורי טונה (12%) נותר ורק ההיטל (3.5 שקלים לק"ג) בוטל - ספק אם הם יצליחו להתניע התערבות של עיני.

אריה זייף, לשעבר מנהל המכס והמע"מ וכיום סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, הצדיק את הורדת המכסים על מוצרי נישה יוקרתיים, כמו זעפרן וקוויאר, לצד המוצרים העממיים יותר. "זו פעולה נכונה מאוד. המסר שלה חשוב. זו הדרך לקידום התחרות. מוצרי הנישה אינם מיובאים בהיקפים גדולים, כך שהם לא ישפיעו על הכנסות המכס. הכיוון חשוב, כי יצרנים מקומיים מבינים שהם צריכים לשמור על מחירים שפויים".

עם זאת, זייף סבור כי הוועדה טעתה כשלא הורידה את המכס על יבוא שמן זית. "זו היתה טעות שלא הורידו את המכס על שמן זית כדי לשמור על מגדלים בפריפריה. מותר למדינה לקבל החלטות על בסיס שיקולים כאלה, אם כי אני מניח שבעתיד יירד המכס גם על שמן זית", הוסיף זייף.

פירות אקזוטיים זולים יותר

רשימת המוצרים שהמכס עליהם יופחת כוללת מאות פריטי מזון מיובאים - בהם פירות, ירקות, בשר בקר, כבש, פטם, מיצים, עוגות, פיצוחים, פירות מיובשים, פרחים וחומרי גלם לתעשיית המזון. כאמור, ברשימה בולט בהיעדרו שמן הזית, אחד המוצרים הבריאים והפופולרים בקרב משקי הבית. ועדת המזון, שהוקמה ביוזמת שר התמ"ת שלום שמחון, נענתה ללחץ המגדלים בפריפריה ולא הכניסה אותו לרשימה. כן בולטים בהיעדרם שימורי ירקות, כמו תירס מתוק, מלפפונים וזיתים, אף שיבואנים ביקשו מהוועדה להכניסם.

מנגד בולטת רשימה של דגים טריים שזכו להורדת מכס, חרף מחאת המגדלים. המכס יירד גם על שורת פריטים עממיים יחסית, בהם שמן חמניות, מוצרי מאפה (ופלים, עוגות), דגים מומלחים, שיני שום, צימוקים ואגוזי מלך. מוצרים מרכזיים יחסית בתפריט הישראלי שהמכס עליהם יירד כוללים בקר טרי - שהמכס עליו יופחת מ-190% ל-12%, אך ייתווסף לו היטל של 13 שקל לק"ג. המכס על עוף יירד ב-75% ועל כבש מ-50% ל-30%.

גם האלפיון העליון ומסעדות היוקרה ייהנו מהורדות מכסים, ויוכלו להציע מאכלים המבוססים על פטריות כמהין נדירות ועל חוטי זעפרן עדינים במחירים מופחתים. מול העדפת הכמהין בולטות בהיעדרן מהרשימה פטריות זולות יותר שאינן גדלות בישראל, כמו שיטאקי, אנוקי ומלך היער. אלה, כנראה, נותרו בחוץ כדי לשמור על האינטרס של מגדלי השמפיניון, מכיוון שהן נחשבות כתחליף לה.

המאמץ לשמור על החקלאים ולאזן בין האינטרס שלהם לזה של הציבור ניכר גם בהורדת מכס עונתית על כרובית (רק בספטמבר-פברואר) ואבטיחים (באוקטובר-מאי). חלק מההורדות יהיה מיידי, וחלק יתפרש על פני שנתיים או שלוש שנים, במטרה לאפשר ליצרנים המקומיים להסתגל לשינוי.

בהנחה שהיבואנים והמשווקים לא יגרפו את רוב הורדות המכסים וההיטלים לכיסם ואכן יעבירו אותן לציבור, יוכלו הצרכנים ליהנות ממחירים נמוכים יותר של פירות אקזוטיים כמו פטל, אוכמניות, דובדבנים, אננס ופפאיה, וכן של אגוזי מלך, קשיו, אגוזי קוקוס, ערמונים, פקאנים וצנוברים. גם רוטב הסויה ייהנה ממכס מופחת, וכן בירה, וודקה, ליקרים, וויסקי וטקילה.

התעשייה הישראלית תצטרך להתרגל לתחרות עזה יותר על מוצרים מעובדים המכילים ירקות ופירות, כמו תפוחי אדמה ואפונה. תעשיית המתוקים תידרש להסתגל ליבוא זול יותר של חלבה, ממתקים ושוקולד לבן. קקאו אמנם נמנה עם המוצרים שהמכס עליהם יירד - אך לא שוקולד חלב או שוקולד מריר. ועדת החלב אמנם לא הגישה המלצות סופיות, אך בינתיים הוחלט על הפחתת המכס למוצרים משיקים, בהם אבקות גלידה, תחליפי שמנת ומשקאות המכילים חלב.

לחצים מצד הלובי החקלאי

בעקבות פרסום רשימת הפריטים שהמכס עליהם יופחת אמר אתמול אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי "מדובר בצעד חשוב קדימה לטובת המשק הישראלי. זוהי פריצת דרך תפישתית, שכן סוף סוף משרד התמ"ת משתף פעולה בהפחתת מכסים ומאזן בין ההגנה על התעשייה המקומית לבין ההגנה על האינטרס של הצרכן הישראלי. על פי ההמלצות, הפחתת המכסים תעשה במבנה הדרגתי ומתון הפרוש על פני שנים, דבר שייאפשר לתעשייה המקומית להתאים עצמה לתחרות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי לין, "ההמלצות מוצדקות ביותר והן לא יפגעו בתעשייה המקומית או במקומות העבודה. הן יגבירו את התחרות. קיים אינטרס עליון להפחית את מחיר מוצרי המזון לשכבות עממיות רחבות בישראל. לא מדובר בהפחתת מכסים מול פיטורי עובדים, אלא בהפחתה שתכפה על התעשייה המקומית לפעול בתנאי תחרות ולהתייעל".

זייף הוסיף כי "גם לחצי הלובי החקלאי הובילו לכך שלא מורידים מכסים על יבוא אבקת חלב, לפחות בינתיים. ועדת החלב אמנם המליצה על כך, אולם המלצותיה עברו להתדיינות בבג"ץ, שטרם הסתיימה. בכל מקרה, הוועדה המליצה על הורדה מוגבלת בכמות, כדי למנוע פגיעה קשה בענף הרפתות.

"הם לא הורידו את המכס על אבקת חלב משיקולים פוליטים של הלובי החקלאי, אבל אני לא מתרגש מזה", אמר זייף. "אני משוכנע, שזה יהיה בשלב שני. קודם כל מעבירים את המסר. אלה שמייצרים מבינים עכשיו שהם צריכים למכור במחירים הגיונים, אחרת המכס יירד", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully