וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: כך קודמו פרוייקטי דירות הרפאים

רנית נחום-הלוי

3.4.2012 / 9:40

ממשלת ישראל ומוסדות התכנון קידמו פרוייקטי בנייה על אף שידעו כי הם עתידים להפוך לדירות רפאים - דירות העומדות ריקות משך רוב השנה

"התוכנית שבמסגרתה קראנו לבעלי הדירות להשכיר את דירותיהם פשוט נכשלה" - כך אמר ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, בראיון מיוחד לתוכנית "המקור", שבדקה כיצד התעלמו רשויות התכנון באופן שיטתי מתופעת דירות הרפאים. כשנשאל ברקת אם יש מנגנון יעיל לאכיפת הארנונה הכפולה לבעלי דירות אלה, הודה ש"מי ירצה לרמות, יכול להיות שיצליח לרמות".

דירות הרפאים הן דירות שעומדות ריקות במרבית ימות השנה. בעליהן, בעיקר תושבי חוץ הפוקדים את ישראל למשך ימים ספורים במהלך השנה, אינם משכירים אותן, והימצאותן במקרים רבים במארג של מתחמי יוקרה יוצרת אזורי רפאים בלב הערים. באחרונה נדרשה לנושא גם ועדת טרכטנברג - ולפני כשבועיים אימצה הממשלה את המלצות הוועדה להכפיל את הארנונה על בעלי דירות אלה.

תוכנית "המקור" שתשודר הערב חושפת כיצד איפשרה ממשלת ישראל ומוסדות התכנון את צמיחת תופעת דירות הרפאים. מהבדיקה שנעשתה עולה כי במקרים רבים, בעלי הדירות הם תושבי חוץ בעלי ממון רב, שספק אם העלאת מחירי ארנונה בכמה מאות שקלים תגרום להם להשכיר את הדירות או תמנע מתושבי חוץ אחרים לרכוש דירות בישראל ולהשאירן שוממות.

"זה לא היה סוד"

במסגרת דיונים שהתקיימו כבר ב-2002, עמדו מוסדות התכנון בירושלים על הבעייתיות באישור מתחמי דירות יוקרתיים ושטחי דירות גדולים, מתוך ידיעה שהדבר ייצור מתחמי רפאים. כך עולה מהפרוטוקולים של הליכי האישור לפרויקט היוקרה הירושלמי "קינג דיוויד רזידנס" של חברת אזורים.

בראיון ל"מקור" סיפרה לבנה אנגלהרט ממחלקת התכנון והבנייה בעיריית ירושלים כי "דירות גדולות בירושלים זה נורא יקר וכבר מזמן מדובר שזה לא בהישג יד. העירייה מרוויחה מכל מטר מרובע שנבנה ויש לה עניין שהפרויקטים ייבנו. יש לה עניין אפילו שתהיה אוכלוסיה עשירה. אנחנו מחלקת תכנון וועדות תכנון, אנחנו לא איזה גוף כלכלי שיכול או אפילו אולי רוצה לנווט למי למכור מה. אין מנגנונים כאלה בשטח".

דירות רפאים. TheMarker
דירות רפאים/TheMarker

אורי שטרית, שכיהן כמהנדס העיר ירושלים לשעבר, סיפר כי נושא דירות הרפאים "כלל לא היה על הפרק". כאשר נשאל אם ידע למי משווקים פרויקטים אלה השיב: "בוודאי. ידענו שיש פרויקטים שמאוכלסים חלקם או רובם, או אני לא יודע אפילו איך להגדיר את זה, לתושבי חוץ. זה לא היה סוד".

ועדת טרכטנברג והקמת הוועדות לדיור לאומי הובילו להמלצות לקידום בנייה של אלפי דירות, בהן דירות קטנות ודירות בנות השגה - בפועל, רשויות התכנון והווד"לים לא הפנימו את השינוי.

גם תוכנית "המקור" חושפת כי זמן קצר לאחר שהוגשו המלצות טרכטנברג, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים כבר אישרה את פרויקט מתחם "עדן" ברחוב אגריפס בעיר. מדובר בפרויקט יוקרתי, שכלל לא התייחס להמלצות להכליל בו לפחות 20% דירות קטנות להשכרה. בהחלטת הוועדה נכתב בעניין זה, "הוועדה לא שוכנעה כי ייעוד יחידות דיור להשכרה צפוי לתת מענה ממשי לצורך הציבורי בדירות להשכרה".

ירושלים היא לא היחידה שבה קיימת התופעה. מדו"ח ועדת טרכטנברג עולה כי 46 אלף דירות בישראל עומדות ריקות, כ-3,500 מתוכן בירושלים וקרוב ל-4,800 בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully