וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר הארץ-דהמארקר: ביוב, זוהמה ותחזוקה לקויה במפעל אוליביה

רותי לוי

4.4.2012 / 8:40

במפעל הרטבים של אוליביה התגלו תנאים סניטריים ירודים, שימוש חוזר בבקבוקים ריקים ותחזוקה לקויה של ציוד. אוליביה: "אירועים נקודתיים שטופלו מיידית"

"בכפר קטן, ניצב בית עץ עם ארובה, ממנה עולה, תמיד, ניחוח מענג של מטבח אמיתי. הבית של אוליביה". הסיפור של חברת אוליביה יכול היה להיות כמו באגדה שמופיעה באתר האינטרנט שלה. החברה, שהוקמה ב-1990 בידי יואל בנאש, כיום סמנכ"ל הפיתוח וטכנולוג המזון הראשי שלה, הצליחה למתג את עצמה בתחום מעדני הגורמה ונרכשה בתוך זמן קצר (1996) על ידי חברת ההשקעות קרדן תמורת מיליון וחצי שקל. ב-2000 תפס הממרח ויקול שפיתחה אוליביה רבע משוק המרגרינות למריחה, ובתוך שנתיים השלימה תנובה את רכישת החברה מקרדן.

אוליביה, כיום חברה בת של תנובה, משווקת את מוצריה לארה"ב, לצרפת ולאנגליה. הרטבים והממרחים שלה מיוצרים גם בעבור שטראוס, מקדונלד'ס, סנפרוסט ומעדנות. בחנויות המזון תופסים מוצריה 8% משוק רוטבי הבישול, 5% משוק רוטבי הסלט, 2% משוק רוטבי הסויה ו-2% משוק המרגרינות. החברה גם מקיימת ככל הנראה קשרים עסקיים עם כמה מסעדות.

זיהום במפעל אוליביה. TheMarker
מפעל אוליביה, דצמבר 2011: רטבים שהוחזרו מחנויות מונחים בגיגית עם מים עומדים וסמרטוטים לצורך ניקוי ומכירה מחדש/TheMarker

מפעל אוליביה, שבמתחם תנובה ברחובות, מתפרש על כ-4,000 מ"ר ומועסקים בו 26 עובדים. אוליביה מתגאה בהיותה מפעל קטן וממתגת עצמה כמזון גורמה בריא ואיכותי. ואולם, מאחורי הדלתות הסגורות מסתתרת מציאות עגומה לכאורה - תנאים סניטריים ירודים, תחזוקת מכונות לקויה ושימוש חוזר במוצרים.

תמונות שהגיעו לידי TheMarker חושפות כי במשך שנים פועל המפעל בתנאי ניקיון ירודים: טכנולוג מזון בכיר שאליו פנינו זיהה מכונות ישנות ומוזנחות וחוסר סדר בשגרת העבודה במפעל. באחת התמונות נראות שתי עובדות יושבות ומרוקנות שקיות רטבים לתוך דלי ריק המונח על הרצפה. מתחקור המקרה עולה כי העובדות התבקשו לרוקן את שקיות הרטבים שנועדו לשטראוס, לצורך החזרתם לפיסטור ואריזה מחדש. באירוע זה רוקנו לתוך דליים כ-3,400 שקיות רטבים. לטענת החברה, המקרה חזר על עצמו ארבע פעמים ב-2011.

באוליביה מכחישים כי שקיות הרטבים הגיעו מחוץ למפעל: "מדובר במוצרים המיועדים לשוק התעשייתי, וכל עוד לא יצאו לשווקים אין מניעה לביצוע התהליך". לדברי טכנולוג המזון שאיתו דיברנו, "קשה להאמין שהרטבים ניזוקו, שכן הם עוברים פיסטור. אני מקווה שהם לקחו דגימה למעבדה מיקרוביולוגית לאחר האריזה מחדש. במקרה כזה, הסיכון שלקחו על עצמם נמוך, אבל אם בזמן ביקור של שטראוס העובדות היו יושבות על הרצפה ומרוקנות רטבים לגיגית, החברה היתה מנפנפת את המפעל מיד ומחליפה ספק".

מבירור שערכנו, שקיות של רוטבי אוליביה מצורפות לסלטים אישיים של שטראוס; משטראוס נמסר בתגובה: "נבדוק את הנושא, ואם הממצאים יתבררו כנכונים נראה זאת בחומרה ונפעל בהתאם".

מקרה דומה היה עם בקבוקים של רוטב סויה מתוצרת המפעל. בינואר התגלה פגם בפיות הבקבוקים. עובד בקו הייצור התריע על הפגם, אך לדבריו מנהל התפעול דרש להמשיך בעבודה. כמה ימים לאחר מכן הוחזרו הבקבוקים למפעל לבקבוק מחדש. העובדים נדרשו לשפוך את הסויה לתוך גיגיות, וחרף העובדה שהמפעל אינו מחזיק מכונה לניקוי בקבוקים, נעשה שימוש חוזר הן בסויה והן בבקבוקים.

באוליביה טוענים כי שימוש חוזר בבקבוקים המרוקנים מותר שעות ספורות לאחר ריקונם. בתמונות שהגיעו למערכת, מוצבים חלק מהבקבוקים ללא השגחה ובפיזור על אחד הסולמות במפעל. באוליביה טענו בתגובה: "האירוע המתואר הוא תקלה נקודתית בשרשרת הייצור של בקבוק הסויה. בעקבות התקלה בוצעה פעולה מתקנת, שונו נהלים ונערכו תיקונים".

בקבוקים שלא נשטפו

לדברי טכנולוג המזון שעמו שוחחנו, "מפעל מזון עם מעט כבוד לא משתמש שוב בבקבוק. זה נראה כמו ניסיון לחסוך בקנייה של בקבוקים חדשים. זה תהליך שלא עומד בתנאי HACCP (תקן בטיחות מזון בינלאומי), גם אם המפסטרת תוציא בסופו של דבר מוצר תקין".

טכנולוג מזון נוסף הגיב לתמונות ולטענות: "שפיכת הסויה לתוך העגלה נראית חורנית, הסדר והניקיון לא אולטימטיביים, אבל העובד עובד עם כפפות, העגלה נראית סבירה ואחרי בישול זה נראה תקין. עם זאת, בקבוקים שלא עברו שטיפה זה לא לעניין. אין כאן סכנה אמיתית לציבור, אבל אלה לא תנאי ייצור נאותים". בנוגע לתמונה שבה נראים הבקבוקים מונחים על אחד הסולמות, הוסיף הטכנולוג: "הסולם משמש אנשים לעלות על המכונה, זה לא מקום לשים בו בקבוקים, אלא אם כן הם הולכים לפח".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
זיהום במפעל אוליביה. TheMarker
מפעל אוליביה, אוקטובר 2011: תולעים על רצפת המפעל/TheMarker

באוקטובר אשתקד תועדו בשעת בוקר מוקדמת תולעים רבות על רצפת המפעל. אם לא די בכך, עובדים מספרים כי במשך תקופה ארוכה, הביוב עלה על גדותיו ותכופות הציף את הרצפה בסמוך לקו הייצור. באולם המילוי, בור הביוב היה פתוח ומשאבה שהוכנסה אליו העבירה את הלכלוך לתעלה שעוברת בחדר המכלים.

טכנולוג המזון השני שאליו פנינו מציין כי "התעלה לא אמורה להיות פתוחה. זה מצביע על בעיה במערכת הניקוז ועל כך שיש שם סתימה באופן קבוע". מהנהלת החברה נמסר בתגובה: "בספטמבר 2010 קרס קו הביוב של המפעל. הפעילות הופסקה, נערכו בדיקות והותקנה משאבה חיצונית עוקפת שטיפלה בבעיה באופן זמני. במארס 2011 הוחלפה מערכת הביוב החיצונית במערכת חדשה, בהשקעה של מאות אלפי שקלים. חשוב לציין כי בכל מצב של סתימה, העבודה הופסקה באופן מיידי עד לניקוי מלא".

תלונות מדאיגות מגיעות גם ממחלקת התחזוקה של המפעל. העובדים האמונים על תקינות המכונות מתריעים זה זמן רב על הצורך בהחלפת חלקים, אך נענים בסירוב. "מנהל המפעל לא מאשר רכישה של חלקי חילוף למכונות. הוא אומר 'אין לנו פה מחסן', או 'אצלי בבית המברג לא מתקלקל'. אנחנו מנסים לאלתר ולפעמים גם לבקש חלקים מחברים שעובדים במקומות אחרים", סיפר עובד של אוליביה ל-TheMarker. באחרונה התקבלה במשרדי החברה תלונה צרכנית על גומייה שנמצאה בממרח המרגרינה ויקול. מאוליביה לא נמסרה תגובה מפורשת לדברים אלה.

"אירוע חריג בכל קנה מידה"

באוקטובר האחרון הושבת קו הייצור במפעל למשך שלושה ימים. עובד שהתלונן בפני מבקרת הפנים של תנובה, מרגלית שפרבר, זיעזע את המפעל. העובד ציין כי קודם לפנייה לשפרבר, פנה לכל מנהליו הישירים באוליביה, בהם מנהל המפעל, עמי אמסלם, ומבקרת אבטחת האיכות, יפעת און, וזכה להתעלמות. "מנהל המפעל אמר לי, 'אל תסתכל על ניקיון ועל בטיחות, תעשה את העבודה שלך'".

בהקלטה שהגיעה למערכת TheMarker מפגישה שנערכה בין העובד לבכירי החברה ביום השבתת הקווים, נשמע יגאל גלי, מנכ"ל תשלובת המזון של תנובה דאז, מודאג: "אני המום, אתמול שמעתי את מרגלית שראתה במו עיניה את התולעים על הרצפה. כשירדתי למטה, ראיתי קו ייצור פועל עם זכוכיות על הרצפה. הבנתי שהיתה בעבר הנחייה לבדוק אפשרות של העסקת קבלן ניקיון חיצוני, וזה לא קרה".

זיהום במפעל אוליביה. TheMarker
מפעל אוליביה, יולי 2011: עובדות מרוקנות שקיות רוטב לתוך דליים, שתכולתם תועבר לפסטור ואריזה מחדש/TheMarker

בנאש, שנכח בשיחה, אמר: "אני מנהל מאבק על ניקיונות כבר יותר מארבע שנים. לא מזמן ירדתי למטה וראיתי את מכונת יוניברסל (המייצרת רטבים - ר"ל) מטונפת". גם מבקרת האיכות של תנובה, מיכל אמסטרדם, הגיבה לממצאים: "יש פה בעיה של ניקיון שקיימת הרבה זמן. מה שחסר זה משאבים לנקות". ובנאש סיכם: "מה שדרוש פה זה טיפול שורש, כמו שעשו במעדנות - קודם כל מנקים, אחר כך עובדים. וזה לא קורה פה מאלף ואחת סיבות. הרמתי עשרות דגלים". בסוף הפגישה הסביר גלי לעובד כי עתידם של 8,000 עובדי תנובה מונח על הכף, אם הדבר יתפרסם.

לאחר הפגישה כינס גלי את עובדי המפעל ואמר: "זה אירוע חריג בקנה מידה של כל מפעל. יש לזה משמעויות כלכליות. אנחנו צריכים לעשות קפיצת מדרגה בכל מה שקשור לניקיון". גלי הבטיח לשנות את נוהלי הניקיון במפעל: "הניקיון הוא חלק מהעבודה ולא חלק מעונש. מהיום נפעל אחרת, וזו אחריות של כולנו, ובוודאי שלי". בסוף ההקלטה נשמע אחד העובדים צוחק עם חברו, "המקום הזה נראה כמו מוסך. רק תוסיף לוח שנה עם בחורות ערומות - וזה מוסך".

אך חלק מהמלים היפות של גלי ככל הנראה נשכחו כאשר עזב את תנובה בינואר, כחלק משינוי ארגוני שמוביל בתנובה היו"ר החדש, שלמה רודב. עובדים שפנו לעיתון לפני כחודשיים סיפרו כי המפעל נוקה מיסודו, אך חלק מנוהלי הניקיון לא שונו והמכונות עדיין סובלות מהזנחה.

זיהום במפעל אוליביה. TheMarker
מפעל אוליביה, ינואר 2011: בור ביוב פתוח באולם המילוי/TheMarker

תמונה שצולמה לאחר הניקיון מראה צנצנות מלאות וסגורות שהוחזרו מהחנויות (מדבקות המחיר שהודבקו בחנויות מעידות על כך), ככל הנראה מפאת לכלוך חיצוני, מונחות בתוך גיגית עם מים וסמרטוטים לצורך ניקוי ומכירה מחדש. מהחברה נמסר בתגובה: "מדובר בבקבוק שנשבר בתוך ארגז וגרם ללכלוך חיצוני של שאר הבקבוקים. הבקבוק השבור הוצא ושאר הבקבוקים נוקו חיצונית. למען הסר ספק, הבקבוקים לא נפתחו ולא היתה התערבות בתוכנם".

ואולם, טכנולוג המזון מציין כי "השריה במים עם סמרטוטים, כפי שמראה התמונה, היא סכנה לזיהום חיידקי. מסוכן להשאיר צנצנות במים עומדים. גם אם הפקק סגור היטב, הזיהום יכול להצטבר סביב הפתח". בעניין מדבקות המחיר מציין הטכנולוג: "יכול לקרות מצב שבו מוצרים חוזרים מלקוח, אבל אני לא מכיר טיפול של ניקוי והחזרה לשוק".

בתמונות אחרות נראים ארגזי העגבניות המיובשות שמיובאות מטורקיה נגועים בעובש. לדברי טכנולוג המזון, "יש שתי דרכים לשמר עגבניות מיובשות - לשים בהן המון מלח, או לסגור בוואקום. כשסוגרים בוואקום אין סיכוי לעובש. המצב שעולה מהתמונות מסוכן".

תמונות נוספות מראות משטחים עטופים של בקבוקי רוטב מונחים זה על גבי זה בצורה לא מסודרת, מה שגורם ללחץ לא אחיד על המשטח התחתון. את הניקיון המסיבי השני עשה המפעל במהלך העבודה על כתבה זו. לטענת אחד העובדים, ב-14 במארס, מיד עם פניית TheMarker לתנובה לקבלת תגובה, הגיעו נציגי תנובה לאוליביה והכתיבו נוהלי ניקיון חדשים, שבמסגרתם נזרקו כל החומרים הישנים, והקירות, הרצפות והמכונות נוקו. בתוך כמה ימים אף הוכרז על השבתת הייצור ליום אחד לצורך ניקיון ותחזוקת המכונות.

אוליביה בתגובה: מנהל המפעל הועבר מתפקידו

מאוליביה נמסר בתגובה: "אוליביה הוסמכה על ידי מכון התקנים בתקן HACCP ותקן ISO (תקן ניהול איכות), ועוברת בהצלחה מבדקים תקופתיים ומבדקי פתע של משרד הבריאות. המפעל עובר בהצלחה מבדקים של הלקוחות המרכזיים. המפעל פועל כמטבח תעשייתי גדול, ומשתמש בירקות טריים המגיעים ישירות מהשדה ומנוקים באזור ייעודי במפעל.

"המפעל מייצר מוצרים בטעם ביתי, ללא חומרים משמרים. כל המוצרים יוצאים לשוק רק לאחר בדיקות במעבדות חיצוניות מוסמכות, ואיכות המוצרים מובטחת. הטענות שהועלו בכתבה נבדקו באופן יסודי, הן בעבר והן כעת, ואנו מתייחסים אליהן בכובד ראש. מדובר באירועים נקודתיים, שאותרו וטופלו מיידית ואינם מאפיינים את הפעילות השוטפת.

זיהום במפעל אוליביה. TheMarker
מפעל אוליביה, אוקטובר 2010: מסוע של מכונת המילוי עם הצטברות של לכלוך/TheMarker

"באוקטובר אשתקד החלטנו על סגירת המפעל לשלושה ימים, מבלי שהיינו מחויבים לכך. מדובר בצעד שנועד לשפר ולשדרג את מערך הניקיון והתחזוקה במפעל, ומדגיש כלפי צוות העובדים את החשיבות שאנו רואים לניקיון ולתחזוקה. בימים אלה הוחלט על העברת מנהל המפעל מתפקידו ועל מינוי מנהל מפעל חדש".

ממקדונלד'ס נמסר בתגובה: "אנו נדהמים מהפרטים ומתפלאים שאוליביה לא מצאה לנכון לדווח לנו על המקרה עוד באוקטובר. קיבלנו את התנצלותה של אוליביה על האירוע ועל כך שלא דיווחה לנו עליו מבעוד מועד. כמו כן דווחנו על התיקונים ועל השיפורים שבוצעו בקו המוצרים. יש להדגיש כי רק 1% מהרטבים בשימושה של מקדונלד'ס ישראל הם מתוצרת אוליביה, ו-99% הם מתוצרת GSF האמריקאית, המייצרת את הרטבים למקדונלד'ס העולמית".

אני מביא תלמידים למפעל כדי להדגים להם בקרת איכות נכונה מהי"

יומיים לפני פרסום הכתבה, פנתה חברת אוליביה לד"ר רוני שפירא, ראש המכון לביוכמיה, מזון ומדעי התזונה באוניברסיטה העברית, כדי שיתרשם מרמת התברואה במפעל וימסור את חוות דעתו המקצועית בעניין השימוש החוזר בבקבוקי הסויה. בדו"ח מציין שפירא כי "ביום שהגעתי, המפעל עיבד מוצרים המגיעים מהשדה (בזיליקום). רמת הסניטציה, התנהלות העובדים, סביבת העבודה, מצב הציוד ומיקומו ראויים לציון ולשבח. זאת הן באופן אבסולוטי והן בהשוואה למפעלים דומים".

שפירא החווה את דעתו על תהליך הבקבוק מחדש של הסויה: "התערבות או התעסקות עם האריזה היתה פוגמת באיכות המוצר. מאחר שהמוצר נארז בתנאים אופטימליים במקור, ומאחר ששאריות שנותרות בבקבוק אינן מתקלקלות, אני לא מוצא פסול בהחלטה להשתמש בבקבוקים בשימוש חוזר ללא פעולות ניקוי. להחלטה הזאת יש אף יתרונות בהיבטים של איכות סביבה ועלויות. ריקון תוכן הבקבוקים ומילויים מחדש הוא הליך תקין לחלוטין".

בשיחה עם TheMarker הוסיף שפירא: "אני מבקר במפעל אוליביה בממוצע שלוש-ארבע פעמים בשנה, ומביא תלמידים למפעל כדי להדגים להם בקרת איכות נכונה מהי. אני סבור שהמפעל נקי, מסודר, עובד בתקנים נכונים וזוכה להתייחסות רצינית".

  • עוד באותו נושא:
  • אוליביה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully