וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה לפרישת רודב: מחלוקת על התייעלות תנובה

עדי דברת-מזריץ, יורם גביזון

4.4.2012 / 12:14

כחצי שנה אחרי שמונה לתפקיד יו"ר תנובה פרש שלמה רודב מתפקידו. הסיבה על פי ההערכות היא מחלוקת עם קרן אייפקס שסברה שפעולותיו מנוגדות לאינטרסים שלה

פרישתו של שלמה רודב מתנובה נבעה מחילוקי דעות עם קרן אייפקס וניקו האנסן האחראי מטעמה על תנובה. על פי הערכות, אייפקס סברה שפעולותיו של רודב אינן משרתות את האינטרס של הקרן לממש את החזקתה בתנובה. קרן אייפקס היא קרן השקעות פרטית שביצעה את ההשקעה בתנובה בינואר 2008 ואמורה לממש אותה כדי להחזיר את ההשקעה לבעלי היחידות בקרן בתוך שנה עד שנתיים.

שלמה רודב, שמונה לתפקיד יו"ר תנובה לפני 6 חודשים, נקט בכמה פעולות שפגעו בשורת הרווח הנקי בטווח הקצר למרות שהן כוונו לשפר את תוצאותיה הכספיות לטווח הבינוני והארוך. מדובר, למשל, בסגירת המחלבה המפסידה ברומניה שגררה הפרשה של 136 מיליון שקל לירידת ערך ההשקעה בה, שהיתה אחת הסיבות העיקריות לירידה ברווח הנקי של תנובה ל-50 מיליון שקל ב-2011 לעומת 494 מיליון שקל ב-2010.

אייפקס גם חלקה על כוונתו של רודב להוביל פעולות התייעלות של מערכי ההפצה שהביאו לסכסוך עבודה עם ועד העובדים ושיבושים בהספקת מוצרי החלב של החברה, שגרמו להפסד מכירות מוערך של 15 עד 20 מיליון שקל.

פעולותיו של רודב נתפשו באייפקס, שמחזיקה ב 56% ממניותיה של תנובה, כתואמות את האינטרס ארוך הטווח של מבטח שמיר שמחזיקה ב 20.7% ממניותיה של תנובה ואת האינטרס של המושבים והקיבוצים שמחזיקים ב 23% ממניותיה של תנובה.

ברקע המאבקים על ניהולה של תנובה וסדרי העדיפויות בטווח הקצר עומדת גם מחלוקת קשה בין בעלי מניותיה בנוגע לשוויה של החברה. חברת גיזה זינגר אבן העריכה את שוויה של תנובה ב-5 מיליארד שקל בסוף פברואר 2012.

ההערכה בוצעה כחלק מהתנאים שהעמידה רשות ניירות ערך לחזרתה של מבטח שמיר למסחר בבורסה לאחר שהושעתה ממנו במאי 2010, בעקבות אי עמידה בדרישות הגילוי הנאות של רשות ניירות ערך כולל הערכת שווי ודו"ח רווח והפסד של תנובה שהיא ההשקעה העיקרית של מבטח שמיר.

גיזה נימקה את הערכתה בירידה ברווח התפעולי התזרימי (Ebitda ) של החברה בשל המחאה החברתית ובירידת המכפילים של חברות המזון מאותה סיבה קרן אייפקס לעומת שיגרה למבטח שמיר הערכה שווי לתנובה שנוקבת ב-7.9 מיליארד שקל, אולם מבטח שמיר העדיפה שלא לפרסם אותה במסגרת הדווח לבורסה המחלוקת בנוגע לשוויה של תנובה חופפת את האינטרסים של כל אחד מהצדדים: אייפקס שנוקבת בשווי גבוה לתנובה מתכוונת למכור את החזקתה בחברה ואילו מבטח שמיר שהיא אחת המועמדות הבולטות לרכוש את ההחזקה מאייפקס בשל היותה בעלת 20.7% ממניותיה שלהחברה נקבה במחיר נמוך יחסית.

"הערכת השווי אליה שואפת שואפת איפקס גבוהה הרבה מהערכת השווי עליה חושב רודב. דבר זה מכביד על מתווה המכירה כי איפקס רוצה למכור במחיר גבוה ורודב אומר שהוא לא יכול למכור במחיר כזה כי הוא לא ריאלי", אמר לדה מרקר גורם המקורב לצדדים.

"קשה מאוד לעבוד היום עם איפקס. בזמנו שהוא שימש כיו"ר בזק נתנו לו חופש פעולה ולאיפקס לא היו את הבעיות כמו שיש לה היום בתנובה", מסכים המקורב לתנובה.

בנוסף, לדברי המקורב לצדדים "רודב הוא בנאדם שצריך שכל השליטה תהיה אצלו. הוא בנאדם שצריך שיבואו ויגידו לו 'בוא תייעל את החברה ונדבר עוד שנה לראות מה קרה'. אבל איפקס היא חברה שחייבת לקבל נתונים כל רגע על מה שקורה. היא רוצה דיווחים מדי יום ולהיכנס למנהל לקרביים ורודב זה לא בנאדם שיכול לעבוד ככה". לדבריו, בתקופה שרודב היה יו"ר בזק בעלי מניות אחרים כמו חיים סבן שהיו חזקים. בנוסף, היום איפקס לחוצים יותר ולכן צריכים יותר שליטה.

ההנהלה הופתעה

יו"ר תנובה שלמה רודב הודיע אתמול בערב לועד ההנהלה של תנובה כי הוא מבקש לסיים את תפקידו כיו"ר ועד ההנהלה. זאת על רקע חילופי דעות מקצועיים עם בעלי השליטה – חברת איפקס. כך מסרה אתמול בערב דוברת חברת תנובה. עוד הודיע החברה כי פרישתו של רודב נכנסת לתוקף באופן מיידי וכי עד למינוי יו"ר קבוע יכהן כיו"ר זמני דר' שמואל אבן חבר ועד ההנהלה.

עקב חילוקי הדעות ומהלך הפרידה מרודב הגיע אתמול במיוחד לישראל ניקו הנסן, מנהל ועדת ההשקעות של איפקס העולמית ואחת מדמויות המפתח בחברה.

מינויו של חבר ועד ההנהלה ד"ר שמואל אבן לא היה על דעת שותפיה של איפקס בתנובה - הקיבוצים. בישיבת הדירקטוריון הטלפונית שנוהלה אתמול בערב יו"ר גרנות איציק באדר ואהרון בן חורין מנכ"ל משקי עמק יזראל נמנעו מלהצביע. זאת כיוון שלדעתם הוא אינו הבחירה הטובה ביותר לתפקיד ולא מוכשר לא מספיק.

בכירים בהנהלת תנובה אמרו ל-TheMarker כי בהנהלת תנובה מאוד הופתעו מההודעה וכלל לא ידעו על המהלך הצפוי. "רק היום נפגשתי ען רודב והוא לא אמר כלום על העניין ושוחח על תוכניות להמשך", אמר בכיר בחברה.

רודב מונה לתפקיד רק לפני פחות מחצי שנה באוקטובר 2011 והחליף את זהבית כהן שספגה ביקורות קשות בעקבות המחאה החברתית והתנהלותה של תנובה, שנטען כי ניצלה את כוחה בשוק כדי להעלות מחירים.

פרישתו של רודב מגיעה כשבימים אלה מנהלת תנובה מאבק עם ועד העובדים של החברה שמעוניין בשיפור תנאי העובדים. לפני מספר ימים הודיע הועד כי הוא יקפיא את העיצומים עד אחרי חג הפסח. זאת לאחר שבשבועיים האחרונים עצר הועד אספקה של מוצרים רבים לחנויות מה שגרם לחוסרים רסים במוצרי תנובה, בהם שוקו קוטג' ויופלה ולאובדן מכירות מוערך של כ-15 עד 19 מיליון שקל.

מד"וחות תנובה ל-2011 שפורסמו לארונה עלה כי הרווח הנקי של החברה נחתך ב- 90% ב-2011 לכדי 50.5 מיליון שקל והרווח התפעולי ירד ב-36%. הכנסות החברה עלו ב-4.8% מ-7.16 מיליארד שקל ב-2010 ל-7.51 מיליארד שקל ב-2011.

במהלך החודשים שכיהן בתפקיד ביצע מספר החלטות של צעדי התייעלות, ובהם סגירת הפעילות ברומניה שהסבה הפסדים, פיטורי עשרות עובדים ושינוי ארגוני בחברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully