וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות יבדוק תנאי התברואה במפעל אוליביה

רותי לוי

5.4.2012 / 8:46

בעקבות תחקיר דהמארקר שהציג עדויות לתנאים תברואתיים לקויים במפעל אוליביה המייצר רטבים וממרחים הודיע משרד הבריאות כי יערוך בדיקה במפעל

משרד הבריאות הודיע אתמול כי דרג בכיר של המשרד יערוך בדיקה במפעל אוליביה שבבעלות תנובה. ההודעה באה בעקבות תחקיר שפורסם אתמול ב-TheMarker, שהציג עדויות להזנחה במפעל לייצור רטבים וממרחים - בין השאר עובש בארגזי הירקות, ביוב פתוח ותולעים על רצפת המפעל. הממצאים מעלים ספקות בנוגע לאיכות מוצרי המפעל המשווקים לחברות מזון ולרשתות השיווק.

נתונים חדשים מעלים כי ב-22 בנובמבר 2011 שלח עוזרו של מבקר המדינה למאבק בשחיתות ציבורית, נחום לוי, מכתב למנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו, בעקבות פנייה של עובד המפעל שהתריע על רמת התברואה. "המתלונן מלין על כך שבמשך תקופה ארוכה התריע בפני מנהלי המפעל ומנהלי תנובה על ליקויים בריאותיים במפעל. לדבריו, במפעל קיימת הזנחה פושעת בתחום השמירה על ההיגיינה הציבורית - תולעים וחרקים מסתובבים בסמוך למכונות המייצרות את מוצרי המזון ותעלות ביוב פתוחות. כל בקשותיו לתיקון הליקויים נפלו על אוזניים ערלות", כתב לוי.

זיהום במפעל אוליביה. TheMarker
זיהום במפעל אוליביה/TheMarker

עוד צוין במכתב כי "המתלונן הציג בפני תצלומים שבהם ניתן לראות את התולעים, וההזנחה של מכונה לייצור מזון. המתלונן עומד לרשותך לקבלת פרטים בנייד". ואולם משרד הבריאות לא יצר קשר עם המתלונן ולא בחן את מאות התצלומים, שחלקם הוצגו אתמול ב-TheMarker.

באחד התצלומים נראות שתי עובדות יושבות ומרוקנות שקיות של רטבים לתוך דלי שמונח על הרצפה. העובדות התבקשו לרוקן כ-3,400 שקיות רוטב שיוצרו בעבור חברת שטראוס לתוך דלי לצורך פיסטור ואריזה מחדש. בתצלום אחר נראות צנצנות מלאות וסגורות שהוחזרו מהחנויות, ככל הנראה בשל לכלוך חיצוני, מונחות בתוך גיגית עם מים וסמרטוטים לצורך ניקוי ומכירה מחדש. בתצלום נוסף נראים ארגזי עגבניות שיובאו מטורקיה נגועים בעובש.

עובדים במפעל מספרים כי במשך תקופה ארוכה עלה הביוב על גדותיו ותכופות הציף את הרצפה בסמוך לקו הייצור. באולם המילוי, בור הביוב היה פתוח ומשאבה שהוכנסה אליו העבירה את הלכלוך לתעלה שעוברת בחדר המכלים. כמו כן, הקלטות שהגיעו לידי TheMarker חשפו כי בכירים בחברה היו מודעים לבעיית הניקיון החמורה במפעל.

באוליביה הגיבו לתחקיר ומסרו כי "מדובר באירועים נקודתיים, שאותרו וטופלו ואינם מאפיינים את הפעילות השוטפת. החברה הוסמכה על ידי מכון התקנים ועוברת בהצלחה מבדקים תקופתיים ומבדקי פתע של משרד הבריאות ושל הלקוחות המרכזיים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ב-24 בנובמבר 2011 נערכה במפעל ביקורת מקיפה שבמהלכה נמצאו ליקויים קלים, אך לא כאלה שמסכנים את בריאות הציבור. ב-8 בדצמבר, בעקבות תלונה שהגיעה למשרד, נערכה ביקורת פתע במפעל. הביקורת בוצעה באמצעות צוות אחר מזה שביצע את הביקורת השגרתית המתואמת, אך לא נמצאו הבדלים בממצאים. בביקורת הפתע נמצא כי תעלות הניקוז נקיות, והמכונות והציוד שבאים במגע עם מזון במצב משביע רצון. הממצאים והתמונות שהוצגו על ידי TheMarker ייבדקו על ידי דרג בכיר של המשרד, ויינקטו צעדים בהתאם".

זיהום במפעל אוליביה. TheMarker
זיהום במפעל אוליביה/TheMarker

בעקבות התחקיר שלחה אתמול מנכ"לית אמון הציבור, גלית אבישי, מכתב למשרד הבריאות, שבו נאמר: "מתחקיר שפורסם ב-TheMarker עולה כי מפעל אוליביה שבבעלות תנובה פועל זה תקופה ארוכה בתנאי תברואה ירודים, המסכנים את בריאות הציבור. מהתחקיר עולה כי מחדלים אלה, שרובם נובעים מהזנחה קשה של תחזוקה ושל ניקיון פס הייצור, היו ידועים לצוות הניהולי, שנמנע במשך תקופה ארוכה מלפעול כדי לתקנם. כרגיל, חושפי ההזנחה אינם מערכות הבקרה והאכיפה, אלא כלי התקשורת".

באמון הציבור סבורים כי לאור העובדה שבעיה דומה קיימת במפעלים רבים בישראל, יש לכונן רשות מזון מרכזית שתפקח על תחום המזון. בעבר התנגדו משרדי הבריאות והחקלאות נחרצות להקמת רשות כזאת, כמו גם ליוזמה נוספת של הארגון ולפיה יפורסמו ברבים תוצאות בדיקות התברואה במפעלי מזון, כנהוג בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully