וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובילי המחאה מחפשים ארוחות חינם

יורם גבאי

5.4.2012 / 11:57

הממשלה אימצה את רוב המלצות ועדת טרכטנברג אך המקורות התקציביים הנדרשים ליישומן עדיין לא ברורים. יורם גבאי סבור שמנהיגי המחאה לא לוקחים בחשבון את מחיר המחאה

כחבר ועדת טרכטנברג, אני צריך להיות מרוצה מתהליך היישום של הדו"ח ומהודעות נגיד בנק ישראל, שלפיהן מסתמן שיפור במצבו של מעמד הביניים. ואולם ככלכלן, ברור לי לצערי כי הישגי הדו"ח עומדים על כרעי תרנגולת, משום ש"הוויתור האלטרנטיבי" המתחייב מיישום הדו"ח עדיין אינו ברור.

כרבע מהקיצוץ הדרוש יכוסה באמצעות מיסוי על הסקטור העסקי

רוב הסעיפים התקציביים של דו"ח טרכטנברג נמצאים בתהליך יישום והיקפם הכספי מרשים: חוק חינוך חינם מגילאי 3-4, יום לימודים ארוך, מס הכנסה שלילי, נקודות זיכוי לגברים ולנשים וכן הקפאה של העלאת מסי הדלק שתוקצבה בעבר. עם זאת, מניתוח התקציב מתברר שניתנה לציבור "ארוחה חינם", כלומר אין מימון לסעיפים אלה ולהרחבות נוספות בתקצוב רווחת הציבור (הסכמי שכר למורים ולרופאים, הקצבות לחינוך).

כך, כיום נדרש קיצוץ של כ-13 מיליארד שקל בגירעון התקציבי. היכן ייקבע הקיצוץ? הממשלה החליטה להימנע מקיצוץ תקציב הביטחון שיועד למימון חלקי של דו"ח הוועדה, והיא גם נמנעה מהגדלת עלויות מעסיק לביטוח לאומי עקב לחץ של הסקטור העסקי.

ניתוח פיסקלי מעלה שכרבע מסכום הקיצוץ הדרוש יכוסה באמצעות מיסוי על הסקטור העסקי והמעמדות המבוססים, והיתרה תבוא משאר חלקי האוכלוסייה, או בקיצוץ הוצאות הרווחה, או מהעלאות במסי הצריכה ומסי ההכנסה מקבוצות הביניים. האם מובילי המחאה מודעים לכך, או שאין להם עניין לעסוק ב"קטנות" (במציאות)?

ועדת טרכטנברג צריכה להיות מרוצה מכך שהממשלה אישרה רבות מהמלצותיה, אך יישומן מתעכב עקב "המחיר האלטרנטיבי" הנדרש לכך. הורדת מכסים, הגבלות ורישיונות בתחום המזון יכולים להוריד מחירים ב-10%-30% בתחומים כמו מוצרי חלב, בשר, שמן, דבש וטונה, אבל ברור לכל שהדבר ידרוש צמצום והתייעלות של ענף החקלאות. האם מובילי המחאה, הכנסת ואחרים מסכימים לכך? ספק.מוצרי תעשייה ותשומות בנייה נהנים עדיין מהגנות בתקינה, הטלי היצף וכדומה. הליברליזציה תביא להוזלות בתחום, אך יצרנים מקומיים ייפגעו. האם מובילי המחאה רוצים בכך? ספק. ועדת טרכטנברג הוכיחה כי מונופולים ציבוריים נהנים מהתייקרות המוצרים והשירותים. האם מובילי המחאה והכנסת מוכנים להתמודד עם גורמים אלה? ספק.

מובילי המחאה מקרב מעמד הביניים מנסים שוב ללבות את המחאה החברתית לקראת קיץ 2012. האם הם מוכנים להתמודד עם שאלת ה"וויתור האלטרנטיבי", או שהם מאמינים ב"ארוחות חינם" שבהן 90% מהאוכלוסייה ישפרו את מצבם החברתי והכלכלי ואף אחד לא ישלם על כך. אשרי המאמין.

הכותב הוא מרצה לגלובליזציה ומחאה במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה ובקריה האקדמית קריית אונו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully