וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע מוצלח באחד העם: המסחר ננעל בעליות

ערן אזרן

5.4.2012 / 16:50

בסוף יום מסחר תזזיתי נחתם המסחר בבורסה התל אביבית בעליות שערים. מדד ת"א 25 עלה ב-0.3% ואילו מדד ת"א 100 עלה ב-0.2%

יום מסחר תנודתי בבורסת אחד העם ננעל היום בעליות שערים קלות, כשהמשקיעים נערכים לקראת חג הפסח בשבוע הבא. במרכז המסחר עמדו מניות הגז, שחלקן רשמו ירידות חדות, על רקע המלצות ועדת צמח למגזר הגז שפורסמו היום (ראה להלן). למרות העליות הקלות היום, הבורסה מסכמת עלייה שבועית של 2%-5% במדדים המובילים.

בנוסף לדו"ח הוועדה שפורסם, המסחר התנהל על רקע התגברות החששות בנוגע לכלכת לכלכלת אירופה בכלל ולכלכת ספרד בפרט, וזאת לאחר שהתשואה (הריבית) על אג"ח של ממשלת ספרד זינקה אתמול לרמה הגבוהה מאז תחילת ינואר. זינוק בתשואה מלמד כי המשקיעים חוששים שממשלת חצי האי האיברי עתידה להתקשות לעמוד בהחזרי החוב שלה.

בסיכום יומי, מדד ת"א 25 עלה ב-0.3%, ומדד ת"א 100 הוסיף 0.2%. מדד הבנקים התחזק ב-1.3%, ואילו מדד מניות הנדל"ן התחזק ב-1%. מדד ת"א תקשורת ירד ב-0.2%, לאחר שאיבד אתמול 2.3%. בלטו במסחר: מניות חיפוש הגז רציו, דלק קידוחים, אבנר וקבוצת דלק, שרשמו ירידות חדות של עד 4.6%; וכן מניית אלווריון שצנחה ב-18.5% על רקע אזהרת רווח שפרסמה. מחזור המסחר היומי הסתכם ב-900 מיליון שקל.

היום היה יום המסחר המלא האחרון טרם יציאת המשקיעים לחופשת הפסח. בימי חול המועד בשבוע הבא (ה-8 עד ה-11 באפריל) יתקיים יום מקוצר: המסחר הרציף במניות, אג"ח ומק"מ יתנהל עד 14:30, ואילו שלב הנעילה יסתיים ב-14:45. ביום חמישי לא יתקיים כלל מסחר בבורסה.

למרות העליות הקלות, בורסת תל אביב סיכמה שבוע מסחר חיובי במיוחד. מדד ת"א 25 רשם עלייה שבועית של 1.8%, מדד ת"א 100 עלה ב-2%. מדד הבנקים זינק ב-4%, מדד הנדל"ן קפץ ב-5.6%, ומדד מניות הנפט והגז התחזק ב-1%. בניגוד למגמה, מדד מניות התקשורת ירד ב-3.4%, על רקע הורדת ההמלצה למניית בזק.

בגזרת שוק האג"ח: מדדי איגרות החוב הקונצרניות הצמודות - תל בונד, 20,40 ו-60 רושמים עליות של 0.24%, ואילו מדד תל בונד שקלי הוסיף 0.1%. בלטו במסחר איגרות החוב של טאו שצנחו ב-16% (סדרה ג') לתשואה של 32%. טאו נמצאת בימים אלה להשלמת הסדר חוב ביןם הנושים לבעל השליטה אילן בן דב.

איגרות החוב הממשלתיות נסחרות בעליות שערים. אג"ח ממשלתית מסוג שחר (שאינה צמודה למדד בריבית קבועה) בעלת מח"מ של 10 שנים עלתה ב-0.08%, לתשואה של 5.08%. אג"ח גליל (צמודה למדד בריבית קבועה) בעלת מח"מ זהה נסחרת ביציבות שתשואה של 2.45%.

בזירה האירופית

הנפקת אג"ח ממשלתיות מאכזבת של ספרד שבוצעה אתמול, שבה ועוררה חשש כי ממשלתה תזדקק לסיוע של אירופה - בדומה לאירלנד, פורטוגל ויוון לפניה. חששות אלו גררו אמש את לנעילה שלילית בוול סטריט, נפילה יומית 2.3% במחיר הנפט, וצניחה של 3.5% במחיר הזהב.

התשואה על האג"ח ל-10 שנים של ממשלת ספרד זינקה אתמול לרמה הגבוהה מאז תחילת ינואר, בעקבות ביקוש נמוך יחסית להנפקת אג"ח ממשלתיות של משרד האוצר של ספרד בהיקף של 2.6 מיליארד יורו. בעקבות ההנפקה המאכזבת זינקה התשואה על האג"ח הממשלתיות של ספרד ל-10 שנים ב-0.22% לרמה של 5.63% - הרמה הגבוהה ביותר מאז 10 בינואר. רק לפני כחודש עוד היתה התשואה מתחת לרמה של 5%.

הבנק המרכזי של אירופה (ECB), הותיר אתמול כצפוי ללא שינוי את הריבית בגוש היורו בשפל של 1%.נשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, אמר כי האמצעים שנקט הבנק בחודשים האחרונים - כולל שני סבבים של הזרמת נזילות לבנקים - חריגים וזמניים בלבד. בחודש שעבר הזהיר דראגי מפני סיכון לאינפלציה באירופה והחל לדבר על נסיגה מאמצעי החירום שבהם נקט הבנק המרכזי. עם זאת, דראגי אמר היום כי האינפלציה בגוש היורו צפויה להישאר ברמה של פחות מ-2% ב-2013. דראגי הוסיף כי עליית מחירי הסחורות מסכנת את הצמיחה בגוש היורו.

הנציבות האירופית צופה שכלכלת גוש היורו תרשום השנה נסיגה של 0.3%. איטליה, ספרד, בלגיה, יוון, קפריסין, הולנד, פורטוגל וסלובניה צפויות כולן לרשום צמיחה שלילית בעוד שגרמניה תצמח ב-0.6%, לפי התחזית.

מניות בולטות במסחר

ועדת צמח לעניין מאגרי הגז בחופי ישראל, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה שאול צמח, הגישה היום המלצותיה. הועדה קבעה כי מאגרי גז קטנים יזכו לשיעורי יצוא גבוהים יותר מאשר מאגרים גדולים, וזאת כדי להפוך את פיתוחי המאגר הקטנים לכדאיים מבחינה כלכלית. הוועדה קבעה כי מאגר גדול יחויב לשמירת נתח מהותי של כ-15% מהגז כעתודה למשק, שככל הנראה יותר לשימוש רק לקראת הידלדלות המאגרים.

החלטת הוועדה משמעותית עבור החברות רציו, דלק קידוחים ואבנר, המחזיקות בתגלית הענק "לוויתן". ההחלטה כאמור למעשה מפחיתה כ-15% מיתרות הגז שתכננו החברות לייצא מהמאגר. לעומת זאת, מאגר "תמר", שמוחזק על ידי אבנר, דלק, נובל וישראמקו , תוכנן מלכתחילה לספק את צרכי המשק המקומי – כך שמניית ישראמקו רושמת עליות – בניגוד למגמה הכללית במגזר.

רמי לוי , בעל השליטה רשת המזון של רמי לוי, מסדר לעצמו חבילה גדולה של מזומנים לחשבון הבנק טרם חג הפסח. החברה הודיעה אמש לבורסה על מימוש מניות של בעל השליטה בהיקף של 38 מיליון שקל. לוי מכר בעסקה מחוץ לבורסה 300 אלף מניות, המהוות 3% מסך המניות שבמחזור, בשער של 127 שקל למניה. המכירה הביאה לירידת מחיר המניה בבורסה היום ב-1.7% לרמה של 126.8 שקל.

חברת טבע והחברה בת ספלון הגישו תביעה נגד רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA). הקבוצה מבקשת מבית המשפט להצהיר כי היא הראשונה שהגישה בקשה להשיק גרסה גנרית של התרופה Provigil לטיפול בהפרעות שינה, ועל כן היא היחידה שזכאית לקבל בלעדיות של 6 חודשים בשווק הגרסה הגנרית לתרופה. המכירות של פרוביג'יל בארה"ב הסתכמו ב-1.1 מיליארד דולר ב-12 החודשים האחרונים.

אורי ליכט, מנהל מחקר המחקר של בית ההשקעות IBI, מעדכן הבוקר את המלצתו למניית בזק ל"ניטראלי" ומוריד את מחיר היעד של המניה ל-6.7 שקלים. "הסיפור הגדול להערכתנו הוא הרגולציה. אנחנו לפני מתקפה רגולטורית על הענף", כותב ליכט.

מגל מערכות דיווחה אתמול לפני פתיחת המסחר ב נאסד"ק על תוצאות הרבעון הרביעי של 2011 והשנה כולה. הכנסות החברה בשנת 2011 הסתכמו ב-89 מיליון דולר - עלייה של 78% בהשוואה ל-50 מיליון דולר בשנת 2010. הרווח הגולמי בשנת 2011 הסתכם ב-39.5 מיליון דולר והיווה 45% מההכנסות.

קצת יותר מחצי שנה לאחר שחברת פאנגאיה נדל"ן מכרה כ-20% מחלקה בפרויקט מתחם תנובה בתל אביב, נחשפו אמש זהויות הרוכשים. ל-TheMarker נודע כי מי שעומד מאחורי החברה הזרה היא קבוצת משקיעים פרטית, בראשם יהודה אלמליח, בכיר ב-HSBC ישראל. שני המשקיעים הנוספים הם חיים עמוס ופייר אוחנה, שיחזיקו ביחד עם אלמליח ב-7.5% מהזכויות בפרויקט בחלקים שווים (20% מחלקה של פאנגאיה שעומד על 37.5%).

אורמת נוואדה מופיעה ברשימת החברות שנחקרו על ידי ועדת בית הנבחרים בארה"ב על ניהולה הכושל של תכנית הערבויות הממשלתיות של ממשל אובמה. אורמת נוואדה היא חברה בת בבעלות מלאה של אורמת. הדו"ח של בית הנבחרים, שהתפרסם ב-20 במארס, נערך על ידי הוועדה לפיקוח ורפורמה ממשלתית במטרה לבדוק כשלים במתן ערבויות להלוואות לחברות בתחום האנרגיה החלופית לאחר קריסתה של חברת האנרגיה הסולארית סולינדרה. הדו"ח מעלה חשדות בנוגע לקשריה של אורמת לסנאטור הארי ריד, נציג נוואדה לשעבר בסנאט.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully