וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלני לאומי: "במצב הנוכחי מחירי הדירות ימשיכו לעלות"

אורן פרוינד

5.4.2012 / 19:23

כלכלני לאומי מסבירים את העלייה בביקוש לדירות בעקבות התפוגגות המחאה החברתית; בחודש פברואר עלה היקף המכירות של דירות חדשות ב-4.2% ל-1,423 דירות

"במידה ותמשיך מכירת הדירות בקצב הנוכחי ימשך הלחץ לעליית מחירי הדירות בטווח הקרוב". כך אמרו הבוקר כלכלני בנק לאומי במסגרת סקירה תקופתית שהוציאו בנושא. לטענתם, העובדה כי הפער בין מלאי הדירות החדשות שנותרו למכירה לעומת העלייה בקצב המכירות החודשי שחזר להתרחב בשלושת החודשים האחרונים, יביא להמשך העלייה במחירי הדירות.

מהסקירה עולה כי בחודש פברואר הסתכם היקף המכירות של דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית ב-1,423 דירות (נתון מנוכה עונתיות), עלייה של כ-4.2% בהשוואה לחודש ינואר.

תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012. דרור עינב
"במידה וקצב המכירות הנוכחי יימשך, ימשיכו חודשי ההיצע לרדת והלחצים לעליות מחירים יימשכו גם כן"/דרור עינב

במונחים שנתיים, מדובר בהיקף מכירות של כ-17,080 דירות חדשות. מנגד עומד המלאי הבלתי מכור של דירות חדשות שנותרו למכירה על 14,415 (נתון מנוכה עונתיות). כאשר זהו החודש הראשון מאז ראשית 2011 שבו המלאי הבלתי מכור קטן.

"הפער בין מלאי הדירות החדשות שנותרו למכירה וקצב המכירות החודשי חזר להתרחב בשלושת החודשים האחרונים. הדבר בא לידי ביטוי בירידת חודשי ההיצע אשר עומדים כעת על 10.4 חודשים. כלומר, מלאי הדירות שנותרו למכירה יספיק לכ-10 חודשים, במידה ויימשך קצב המכירות הנוכחי. במידה וקצב המכירות הנוכחי יימשך, ימשיכו חודשי ההיצע לרדת והלחצים לעליות מחירים יימשכו גם כן" אמרו כלכלני לאומי.

עוד הוסיפו הכלכלנים כי "זאת במיוחד לאור ההתמתנות שחלה בחצי השנה האחרונה בקצב התחלות הבנייה ואשר מגבילה את הגידול של היצע הדירות למכירה. נציין כי הערכה זו תואמת את השינויים שחלו לאחרונה במדד סקר מחירי הדיור שמפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (המבוסס על מחירי העסקאות המדווחות לרשויות המס). מדד זה מצביע על כך שבמקביל להתחדשות העלייה בביקוש לדירות חדשות בחודש דצמבר 2011 נרשמה עלייה מחודשת במחירי הדיור בממוצע כלל ארצי. זאת לאחר שלושה חודשים בהם נרשמה ירידת מחירים, כאשר באותם חודשים קצב המכירות החודשי של דירות חדשות היה נמוך במיוחד.

מה מניע את התחדשות הביקוש לרכישת דירות?

לטענת כלכלני לאומי ההתחדשות הביקוש לדירות חדשות נובע מגורמים שונים. ראשית, ישנן אינדיקציות לגבי התפוגגות של אפקט המחאה החברתית מן הקיץ שעבר, אשר תרם ככל הנאה לירידה החדה, אך הזמנית, במספר העסקאות בשוק הדיור בחודשי הקיץ אשתקד.

שנית מציינים הכלכלנים כי תוואי העלייה של הריבית הממוצעת על המשכנתאות (ציר ימני הופכי בתרשים המציג מתאם חיובי לפיו ככל שהריבית יורדת מכירת הדירות עולה) נבלם והתחלף שוב בירידה של הריבית. הריבית הממוצעת על המשכנתאות (צמודות מדד) ירדה מאז חודש אוקטובר ב-0.3 נקודות אחוז במקביל לירידה של 0.75 נקודות אחוז בריבית בנק ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully