וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להפחית מרווח השיווק של חברות הדלק"

איתי טרילניק

8.4.2012 / 9:03

משרד האנרגיה החליט להפחית את מרווח השיווק של חברות הדלק בשתי אגורות נוספות לאחר הפחתה של 19 אגורות לפני חצי שנה. גם עמלת התדלוק תופחת

חצי שנה לאחר שהפחית דרמטית את מרווח השיווק שגובות חברות הדלק מהנהגים - ב-19 אגורות לליטר בנזין - הודה משרד האנרגיה ערב חג הפסח כי חישוב המרווח לא היה מדויק. אלא שבניגוד לטענות של חברות הדלק, שלפיהן ההפחתה היתה גדולה מדי, המשרד החליט דווקא להפחית את המרווח ב-2 אגורות נוספות - וגם להקטין בכמעט מחצית את עמלת התדלוק הנגבית מהנהגים תמורת תדלוק בשירות מלא.

בערב החג פירסם משרד האנרגיה והמים לשימוע את כוונתו להפחית את מרווח השיווק בבנזין 95 אוקטן מ-58.9 אגורות ל-57.5 אגורות לליטר. בנוסף, פירסם המשרד כי בכוונתו להפחית את עמלת התדלוק בשירות מלא מ-21 אגורות לליטר ל-11.1 אגורות בלבד. בשקלול המע"מ, הדבר יביא לירידה של כ-2 אגורות במחיר הבנזין לצרכן בשירות עצמי, ובכ-13 אגורות בשירות מלא.

המשרד נימק בהודעתו את השינוי בחישובים נוספים שביצע לגבי עלויות השיווק של חברות הדלק. זאת, לאחר שאלה עתרו לבג"ץ נגד ההחלטה להפחית את מרווח השיווק - ובג"ץ דרש מהן למסור לידי הממשלה נתונים מעודכנים על סל הוצאותיהן. בעתירתן לבג"ץ, טענו חברות הדלק כי מרווח השיווק החדש שקבעה אז הממשלה חושב על בסיס נתוני 2007, ולכן לא היה מעודכן. בג"ץ הורה למדינה לבצע חישוב מחודש על בסיס נתונים מעודכנים - וזה העלה במפתיע כי יש להפחית את המרווח. עד מועד הדפסת הגיליון לא התקבלה תשובה ממשרד האנרגיה בנוגע לפער שהתגלה בין החישובים.

בקרב חברות הדלק התקבלה ההודעה בתדהמה, והן צפויות להתנגד למהלך בתקיפות. מחברת פז נמסר כי היא תלמד את המסמך ותגיב לו במסגרת השימוע. מנכ"ל חברת Ten, דני בן נר, מסר כי "זהו מהלך תמוה העומד בסתירה גמורה לנתונים שהעברנו בימים האחרונים למינהל הדלק והגז. המהלך, אם יבוצע, ירע עוד יותר את מצבן של חברות הדלק ויצמצם עוד יותר את כושר התחרות בשוק".

מבקר המדינה מתח ביקורת

מחיר בנזין 95 אוקטן בישראל הוא מפוקח, ובכל חודש מכריז משרד האנרגיה והמים על המחיר המעודכן. על מחיר הדלק הנורמטיבי בשער בית הזיקוק מתווסף מרווח השיווק, שנועד לכסות על העלות של הובלת הבנזין מבתי הזיקוק לתחנות, אחזקת התחנות והפעלתן והשיווק לצרכן. גם מחיר זה נקבע באופן נורמטיבי, כלומר ¬ על פי קביעה של עלויות סבירות בעיני ועדת המחירים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האנרגיה והמים והאוצר, בתוספת רווח מסוים לחברות.

עד לשינוי בספטמבר 2009, נקבע מרווח השיווק על בסיס חישוב שבוצע ב 2002, וספג ביקורת מצד מבקר המדינה לשעבר, אליעזר גולדברג. המבקר מצא שהמרווח חושב על בסיס נתונים חלקיים, שכן חברות הדלק לא הסכימו למסור את נתוניהן. עוד מצא המבקר כי משרד התשתיות (שמו הקודם של משרד האנרגיה והמים) התעלם מחוות הדעת של מומחים ששכר. בנוסף, הוצמד המרווח למדד מחירי דלק אירופי, וכך עלה בין 2002 ל-2010 בכ-42%, כאשר מדד המחירים לצרכן עלה רק ב-16.5% באותה תקופה.

דמי שירות ומחיר הדלק. TheMarker
דמי שירות ומחיר הדלק/TheMarker

באוגוסט 2011 עמד מרווח השיווק על כ-70.6 אגורות לליטר, ועליו התווספו עוד כ-5.6 אגורות על הוצאות נוספות, כגון כיסוי הוצאות דלף, ביטוח ואחסון מלאי תפעולי. בסה"כ עמד המרווח על כ-76 אגורות. בסוף אותו חודש, הוחלט להפחית את מרווח השיווק ל-59 אגורות לליטר בלבד ואת ההוצאות הנוספות ל-1.2 אגורות. כלומר, בסך הכל הופחת המרווח בכ-18 אגורות לליטר (ללא מע"מ). בתור פיצוי מסוים לחברות הדלק, הועלתה העמלה על תדלוק בשירות מלא מ-13 אגורות ל-21 אגורות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

כמה עולה למכור דלק?

המסמך שפירסם משרד האנרגיה לשימוע ערב החג כולל חישוב שנערך על בסיס חמש חברות הדלק הגדולות. העלויות בכל חברה שוקללו בנתח השוק שלה, על מנת לקבוע מחיר אחיד.

דמי שירות ומחיר הדלק. TheMarker
דמי שירות ומחיר הדלק/TheMarker

קושי ראשון בחישוב עלויות מכירת הבנזין הוא הפרדתו מסך העלויות, ובעיקר מעלויות הפעילויות השונות האחרות המתרחשות בתחנות הדלק. למשל, קשה להסיק מהו שיעור העובדים בתחנת דלק העוסקים במכירת דלק, לעומת שיעור העובדים בתחום מכירת מזון בחנויות נוחות ומוצרים אחרים. חלק מהחברות העבירו לוועדה את הנתונים הרלוונטיים, ולגבי אחרות חושבו הנתונים על בסיס הראשונות, בהתאמה לשיעור התחנות הכוללות מתחמי מסחר. בנוסף, תחנות רבות אינן מופעלות ישירות על ידי חברות הדלק אלא על ידי זכיינים. לפיכך, חושבו ההוצאות בתחנות אלה באופן יחסי להוצאות בתחנות שבהפעלה ישירה.

נוסף על כך, נאלצה ועדת המחירים להתחשב בעובדה שחברות הדלק משווקות גם מוצרים אחרים בנוסף לבנזין, בעיקר סולר. לפיכך, חושבו העלויות למכירת בנזין לפי השיעור היחסי שלו מתוך סך מכירות הדלקים בתחנות. בסופו של דבר, קבעה הוועדה את העלויות הנורמטיביות למכירה תוך פירוט הסעיפים השונים. כך למשל, קבעה הוועדה כי עלות השכר למכירת דלק בשירות עצמי (כולל ניהול התחנה והחזקת מתדלקים לגיבוי) עומדת על 8.6 אגורות לליטר. עלות הפרסום היא 1.4 אגורות, ועלות השכירות 19.2 אגורות. בנוסף, קבעה הוועדה כי הרווח לחברות צריך לעמוד על 6.3 אגורות לליטר. בסכימת 10 סעיפים שונים, הגיעה הוועדה למרווח שיווק של 57.5 אגורות בשירות עצמי. עלות השירות המלא, שחושבה על פי הפער מהעלות הכוללת לעלות בשירות עצמי, חושבה כאמור בכ-11.1 אגורות לליטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully