וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה במגעים למכור את חלקו בבניין פלאזה בניו יורק

מיכאל רוכוורגר

7.4.2012 / 18:56

אלעד גרופ, זרוע הנדל"ן הפרטית של יצחק תשובה בצפון אמריקה מנהלת משא ומתן למכירת בניין פלאזה בניו יורק לקונגלומרט ההודי סהרה גרופ. שווי העסקה - 600 מיליון דולר

הקונגלומרט ההודי סהרה גרופ מנהל משא ומתן מתקדם ובלעדי עם אלעד גרופ, זרוע הנדל"ן הפרטית של תשובה בצפון אמריקה, לרכישת בניין פלאזה ניו יורק, תמורת 600 מיליון דולר - כך דיווח בסוף שבוע האחרון אתר האינטרנט של העיתון הפיננסי היומי ההודי "אקונומיק טיימס".

חלקו של תשובה בעסקה מוערך ב-450 מיליון דולר. זאת לאחר שהשקיע במהלך השנים יותר מ-300 מיליון דולר בשיפוצו של הנכס. אם המגעים יבשילו לכדי עסקה מחייבת, יהיה מדובר ברווח של קרוב למיליארד דולר בפחות משמונה שנים.

לפי דיווחים בחו"ל, סהרה, המקיימת בדיקות נאותות לנכס באמצעות החברה הבת Aamby Valley, הרשומה באיי מאוריציוס, אף העבירה כבר מקדמה של כ-10% לחשבון נאמנות. אחת הדרישות של ההודים להשלמת העסקה היא להחליף את חברת הניהול הקנדית של המלון, Resorts & Fairmont Hotels.

העסקה מורכבת מ-400 מיליון דולר בעבור כ-282 חדרי אירוח מיוחדים (כולל 102 סוויטות) - המוחזקים בכ-60% על ידי אלעד גרופ (תשובה) וב-40% על ידי הנסיך הסעודי אל-וליד בן טלאל (שכנראה גם חלקו יימכר בעסקה) - ו-200 מיליון דולר בגין המרכז המסחרי (שבבעלות מלאה של אלעד). בהתאם לכך צפויה אלעד גרופ לקבל בגין חלקה בפלאזה (לא כולל החוב לבנקים בגין רכישתו, שהקפו עשרות מיליוני דולרים) כ-450 מיליון דולר.

לפני כשבוע חזרו תשובה ויד ימינו, עידן ולס, מנסיעת עסקים בסין ובהודו, ולפי הערכות ניצלו השניים את השהות בהודו בין השאר לצורך פגישות עסקיות עם ראשי קבוצת סהרה.

סהרה גרופ הפרטית, שבראשות היו"ר רוי סהרה, הוקמה לפני כ-35 שנה ונחשבת אחת מקבוצות ההשקעות הגדולות והאמידות בהודו. החברה מנהלת נכסים בשווי של כ-25 מיליארד דולר ופועלת בתחומי הפיננסים, התשתיות, הנדל"ן, מדיה ובידור ומערכות מידע. כמו כן, הקבוצה מאמצת ספורטאים הודים העוסקים בטניס, קריקט, איגרוף ואתלטיקה קלה, ושותפה במרוצי מכוניות - Formula1 Team Force India.

עד סוף 2010 התמקדה סהרה בהשקעות בהודו, אך בדצמבר 2010 הפתיעה רבים כשרכשה במזומן תמורת 726 מיליון דולר מידי רויאל בנק אוף סקוטלנד (RBS) את המלון העתיק והיוקרתי Grosvenor House בלונדון, כחלק מאסטרטגיית ההתרחבות הגלובלית, בין היתר בתחום המלונאות. באחרונה בחנה סהרה את רכישת מלון Four Seasons היוקרתי בניו יורק.

הצלחה בניו יורק, כישלון בווגאס

תשובה הדהים את העולם העסקי בקיץ 2004 כשרכש באמצעות אלעד גרופ, שנוהלה אז בידי מיקי נפתלי, מידי קבוצת משקיעים בראשות הנסיך הסעודי בן טלאל את אחד הנכסים העתיקים והיוקרתיים של מנהטן (שהוקם ב-1907), המשקיף אל סנטרל פארק, תמורת כ-675 מיליון דולר. בכך קנה לעצמו תשובה מקום מכובד בקרב צמרת אנשי העסקים הבינלאומיים.

לאחר הרכישה תשובה שיפץ את המבנה ההיסטורי, ששימש עד אז כבית מלון בלבד, בהשקעה של יותר מ-300 מיליון דולר, והפך את הקומפלקס לדירות יוקרה, חדרי מלון ומרכז מסחרי יוקרתי. תשובה החזיר ב-2006 חלק מההשקעה כשמכר כ-40% מהזכויות בחדרי המלון (לא כולל דירות היוקרה) חזרה לבן טלאל תמורת כ-200 מיליון דולר.

תשובה ניצל את תקופת ההתאוששות בשוק הנדל"ן האמריקאי ומכר את כל 182 דירות היוקרה מאז 2007 תמורת כ-1.5 מיליארד דולר, שאליהם תצטרף כעת התמורה בגין מכירת הפלאזה. כך שההוצאות (הרכישה והשיפוץ) הסתכמו בכמיליארד דולר וההכנסות ממכירת הנכסים בכ-2 מיליארד דולר.

בין רוכשי הדירות נמנים ידוענים מכל העולם כמו ראש ממשלת איטליה לשעבר, סילביו ברלוסקוני, היזם הארי מקלוב (שרכש לפני כשמונה שנים את בניין ג'נרל מוטורס במנהטן תמורת כ-1.4 מיליארד דולר), איל ההימורים סטיב ווין, המנכ"ל לשעבר של בנק ההשקעות שקרס בר סטרנס, ג'יימס קיין והמלחין הרוסי איגור קרוטוי. במלון התארחו כוכבים כמו מרלין מונרו, להקת הביטלס, אלפרד היצ'קוק וארנסט המינגווי. ב-2000 התחתנו בפלאזה הזוג ההוליוודי מייקל דאגלס וקתרין זיטה ג'ונס.

עסקת פלאזה רווחית אבל תשובה זקוק למזומנים: יש לו חובות גדולים שהוא צריך לשרת בעסקיו וכן דלק שבשליטתו צריכה לגייס הון לפיתוח הנכס העיקרי שלה, מאגרי הגז והנפט - ובעיקרם תמר, דלית ולווייתן.

בשונה מההצלחה הגדולה שתשובה נחל בפלאזה ניו יורק, פרויקט פלאזה לאס וגאס שבו הוא שותף נחל כישלון צורב. אלעד גרופ נכנסה ב-2007 כשותפה בפרויקט, בחלקים שווים עם קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, ולצד הלוואות בנקאיות של 625 מיליון דולר לרכישת הקרקע ברצועת הסטריפ הראשי של לאס וגאס, השותפים השקיעו כ-300 מיליון דולר כל אחד כהון עצמי, ומחקו עד כה כ-250 מיליון דולר כל אחד. הסיכויים לקבלת מימון לתחילת ההקמה של הפרויקט נראים קלושים, ולא ברור אם ולאיזה הסדר חוב הם יגיעו עד אוגוסט 2012 עם הבנקים המלווים.

לאחר מכירת הפלאזה בניו יורק, ומלבד הקרקע בלאס וגאס (שהוצאה לאחרונה מתוך אלעד גרופ כדי לשמור על דירוג של A מינוס יציב), יישארו עדיין לאלעד גרופ נכסים רבים בארה"ב, כמו פרויקטי היוקרה 250 West בניו יורק, arlyle בלוס אנג'לס, בנייני משרדים ובתי מלון בניו יורק ובפלורידה, ויותר מ-10,000 דירות להשכרה ברחבי עשר מדינות בארה"ב, בהן מרילנד, אינדיאנה, מסצ'וסטס, מישיגן, ג'ורג'יה, צפון ודרום קרוליינה וטקסס. מלבד זאת, לאלעד גרופ נכסים איכותיים בקנדה בשווי מאות מיליוני דולרים, שאת חלקם היא מתכוונת למממש כדי להפחית את המינוף.

באלעד גרופ ובסהרה סירבו להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully