וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ לבנק העולמי: המועמד האמריקאי כבר לא לבד

6.4.2012 / 9:27

עד כה זכה באופן מסורתי המועמד לראשות הבנק העולמי בו תומכת ארה"ב לתמיכת הבכירים בבנק. השנה, חתמו 35 כלכלני הבנק על מכתב התומך דווקא במועמד אחר

המירוץ לראשות הבנק העולמי מתחמם, לאחר שקבוצת בכירים לשעבר בבנק חתמה על מכתב התומך במינוי שרת האוצר של ניגריה נגוזי אוקונג'י-איוולה לתפקיד. באופן מסורתי התמיכה של הבכירים מוענקת למועמד בו תומכת ארה"ב שהשנה המליצה על מינוי של ד"ר ג'ים יונג קים, נשיא אוניברסיטת דארתמות'.

35 כלכלנים ומנהלים לשעבר בבנק חתמו על המכתב המייצג שינוי הלך רוח בבנק העולמי. קבוצה אחרת של כלכלנים חתמה השבוע על מכתב התומך במינוי שר האוצר לשעבר של קולומביה, חוזה אנטוניו אוקמפו לתפקיד.

מדובר בפעם הראשונה שהבנק העולמי נאלץ לבחור בין מועמדים מאז הקמתו לפני 60 שנה. בשבוע הבא יערוך הבנק ראיונות כדי לבחור את ממשיך דרכו של רוברט זליק, נשיא הבנק העולמי הנוכחי, אשר יפרוש מתפקידו בסוף יוני לאחר חמש שנים.

ארה"ב היא בעלת שיעור הקולות הגבוה ביותר בבנק העולמי כאשר אירופה ויפן מחזיקות ב-54% מהקולות. על כן בעבר תמיכת ארה"ב סימנה בחירה בטוחה במועמד לראשונת הבנק. השנה קולות רבים נשמעו המעודדים בחיתר מועמדת מאחת הכלכלות המתעוררות. באופן בלתי רשמי, בעקבות ההשפעה הרבה שיש לארה"ב על בחירת ראש הבנק העולמי, אירופה היא זו המשפיעה בעיקר על המינוי לראש קרן המטבע הבינלאומי (IMF) שמנוהל כיום על ידי נציגת צרפת כריסטין לגארד.

מנהיגי רוסיה, ברזיל, סין , הודו ודרום אפריקה קראו לאחרונה לשינוי שיטת הבחירה לראשות המוסדות אך עד כה לא הציעו מועמד משלהן לתפקיד ראש הבנק העולמי.

במכתב התומך באוקונג'י-איוולה ציינו החותמים כי בחירת ראש הבנק העולמי עדיין נגועה במינוי ממשלתי המבוסס בחלקו על לאום וללא פירוט קריטריונים הכרחיים. המכתב קורא להליך הבחירה להיות "פתוח ובעל שקיפות המבוסס על כישורים". אוקונג'י-איוולה אמרה בראיון כי תפקיד הבנק המרכזי לדעתה צריך להיות יצירת משרות חדשות במדינות מתפתחות ומפותחות עם דגש על תעסוקת צעירים.

אוקמפו כתב בעיתון "פיננשל טיימס" כי הוא חושב שהבנק צריך להמשיך להתמקד בהפחתת העוני בעולם וציין את אי השיוויון הגדל בעולם וכן את ביטול אי השיוויון בין המינים.

קים, שקטע ראפ ממסיבה באוניברסיטת דארתמות' היוקרתית פורסם לאחרונה נתמך על ידי ארה"ב, קנדה, יפן, ודרום קוריאה, שם נולד. קים עוד לא פירסם את משנתו בנוגע לתפקיד הבנק העולמי אך אמר בהצהרה כי: "מדובר באחד המוסדות החשובים ביותר הנלחם בעוני ומספק סיוע למדינות מתפתחות בעולם של היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully