וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלן לידר שוקי הון: "אין מנוס מהעלאת מסים"

רם עוזרי

8.4.2012 / 11:43

"בסך הכל לא סביר להוריד את מס הדלק בתקופה בה הדרישות התקציביות מתרבות וקיימת חולשה בהכנסות ממסים", כך טוען יונתן כץ מלידר שוקי הון. כץ מעריך כי המסים העקיפים יועלו

"ההחלטה להוריד את המיסוי על דלקים מדאיגה. היא התקבלה תחת לחץ ציבורי ובמטרה למנוע מחאה חברתית מחודשת. בסך הכל לא סביר להוריד את מס הדלק בתקופה בה הדרישות התקציביות מתרבות וקיימת חולשה בהכנסות ממסים", כך אומר היום יונתן כץ, כלכלן המקרו של לידר שוקי הון.

בשבוע שעבר פירסם משרד האוצר את נתוני תקציב הממשלה לחודש מארס, מהם עולה כי הגירעון החודשי השנה עמד על 4.3 מיליארד שקל, לעומת גירעון של 0.9 מיליארד שקל בלבד במארס 2011. מתחילת השנה מגיע הגירעון המצטבר למיליארד שקל, וגם זאת רק הודות לגבייה חד פעמית של 3.7 מיליארד שקל בינואר. מאידך, מתחילת השנה גדלו הוצאות משרדי הממשלה ב-9% ביחס לשנה שעברה, בהובלת המשרדים החברתיים.

"בקצב הנוכחי, השנה צפוי תת ביצוע בהכנסות ממסים של 8-10 מיליארד שקל לפחות וגירעון של קרוב ל-4% תוצר. זה אומר שאין ברירה אלא להעלות מסים", אומר כץ. "במאי-יוני האוצר יציג לממשלה מה צפוי להיות הגירעון ללא התערבות או מדיניות. הטייס האוטומטי צפוי להראות גירעון תקציבי של 5% ב-2013 ו-5.5% ב-2014. הממשלה תצטרך להחליט על צעדים כדי להגביל את הגירעון: קיצוצי תקציב או העלאות מסים".

"הממשלה תתקשה לקצץ בהוצאות, בוודאי שנה לפני הבחירות, כך שהפיתרון הקל יותר יהיה להעלות מסים", מוסיף כץ. ולנוכח העובדה שמסים ישירים (הכנסה, חברות, דיבידנדים ורווחי הון) כבר הועלו בשנת 2012, הוא אומר, יהיה קשה להכביד יותר בתחום הזה והממשלה תפנה לאפשרות של העלאת מסים עקיפים.

מלבד מסי דלק, סיגריות ואלכוהול שעולים תמיד כאופציות קלות להעלאת מיסים, הוא מעריך, הממשלה תלך גם על העלאה של המע"מ. "העלאת מע"מ צפויה להיתקל בהתנגדות, ולכן הדגש צפוי להיות על מוצרים ספציפיים. אולי סוף סוף האוצר יסכים למע"מ דיפרנציאלי עם שיעור מס מופחת על מוצרי מזון".

במשרד האוצר, מעריך כץ, לא יחכו ל-2013 כדי להעלות את המסים העקיפים. העלאות המס יגיעו כבר במחצית השנייה של 2012.

  • עוד באותו נושא:
  • מחיר הדלק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully