וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הסנקציות: האינפלציה באירן זינקה ל-21.5%

רויטרס, ניו יורק טיימס

8.4.2012 / 16:42

הבנק המרכזי של אירן דיווח היום כי האינפלציה בערי אירן הסתכמה ב-21.5% - זינוק של 13% לעומת השנה שלפני. הסיבה: הפסקת סבסוד מוצרי מזון ודלק כתוצאה מהסנקציות

האינפלציה באירן זינקה ב-2011 לשיא חדש בשל חולשתו של המטבע המקומי ורפורמות תקציביות שנאלץ הממשל לבצע, בעקבות הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה.

הבנק המרכזי של אירן דיווח היום כי האינפלציה בערי אירן הסתכמה ב-21.5% בשנה החולפת, שהסתיימה על פי לוח השנה האירני ב-19 במארס. מדובר בזינוק של כ-13% באבטלה תוך שנה וחצי, שעמדה באוגוסט 2010 על 8.8%. הסיבה העיקרית לעלייה החדה במחירים היתה החלטת הממשלה האירנית להפסיק את הסבסוד על מזון ודלק החל מדצמבר 2010, על מנת להפחית בהוצאות הממשלתיות ולקצץ בצריכה מופרזת. כתוצאה משינוי המדיניות עלו מחירי המוצרים והשירותים ב-12.4% ב-2011, כאשר רבע מהעלייה חלה בחודש מארס בלבד.

רבים מהאירנים סבורים כי האינפלציה גבוהה באופן משמעותי מהדיווח הרשמי, והממשלה הואשמה לאחרונה על ידי מספר חברי פרלמנט ופקידים בכירים כי היא מפרסמת ביודעין נתונים שגויים. בנוסף, הביקורת על המדיניות הכלכלית של הנשיא אחמידנאג'ד גוברת, שעה שבחודש שעבר הוא זומן לשימוע בנושא בפרלמנט – הפעם הראשונה מאז המהפכה האסלאמית בה זומן נשיא מכהן לתשאול מסוג זה.

הריאל האירני איבד מאז אוקטובר 2011 כ-20% מערכו מול הדולר בשוק הרשמי, וכמעט מחצית מערכו בשוק השחור. סוחרי המט"ח באירן סירבו למכור דולרים לפי השער הרשמי, שנקבע על 12,260 ריאל לדולר, משום שהוא אינו רווחי עבורם. המחסור במט"ח הביא לעליית מסחר לא חוקי במדינה, וקונים שנזקקו לדולרים הסכימו לרכוש אותם במחירים גבוהים - שהביאו את השער הלא רשמי ל-19 אלף ריאל לדולר. מעתה, יידרשו חלפני הכספים לדווח על השער שבו הם מוכרים דולרים תמורת ריאל.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully