וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טווח ארוך או קצר: מקרה תנובה מול מקרה אינטל

קרן אייפקס רכשה את תנובה במטרה אחת - למקסם רווחיה לטווח הקצר ולחלק דיוווידנדים. ישראל בוקסר מסביר על התרסקות המותג הישראלי ומשווה למקרה אינטל

יצא המרצע מן השק. תנובה נרכשה, כדי להשיא את ערכה ולמכור אותה למרבה במחיר. האסטרטגיה שמימשה רציונל זה, באה לידי ביטוי בדרך הניהול של זהבית כהן, שעיקרה - השאה מהירה של ערך החברה, באמצעות העלאת מחירים מאסיבית. זהבית פוטרה בגין "מהפכת הקוטג'" והרצון של הבעלים לרדת מסדר היום הציבורי והתקשורתי.

רודב, היו"ר החדש, שרכש מוניטין טובים בניהול בזק. הלך בדרך של מקסום הערך לטווח הארוך. המשמעות: סגירת פעילויות מפסידות, התייעלות, ביטול כפילויות, השקעות, חדשנות ותנופה. במלים אחרות - יצירת יכולת וסינרגיות, כדי לחזק את תנובה. אלא מאי, מדיניותה של אייפקס, איננה מתמקדת בטווח הארוך, גם לא בבעלי העניין, שאינם מעניינים אותה. מה שמעניין את אייפקס זה הרבה דיווידנדים למשקיעים והשאת ערך לטווח קצר. לשיטת אייפקס, בנייה לטווח ארוך, מורידה בטווח הקצר את ערך החברה, ומקטינה את מחיר המכירה. רודב בא לתנובה בידיים נקיות, אך גם הוא נכנס לסחרור של זלזול בבעלי העניין, קרי בעובדים, בלקוחות ובספקים. התוצאה, שביתה של העובדים, שראו בעיניים כלות כיצד הבעלים מחלקים דיווידנדים במיליונים, כאשר להם הם משאירים פרוטות אם בכלל. הניכור מצד הציבור לא דעך, וגם התקשורת לא טמנה את ידה בצלחה. תעשייה איננה אוהבת רעשים, בייחוד שלילים, גם אין לה כלים טובים להתמודד איתם. בהתאם, דרכו של רודב החוצה היתה סלולה.

אינטל, מהצד השני, איננה חברת השקעות. זו תעשייה הצועדת זה כמה עשורים בנתיבי חדשנות וטכנולוגיה. כאשר מה שמעניין אותה זה הטווח הארוך בלבד. בהתאם היא מבצעת השקעות ענק בתשתיות ובטכנולוגיות חדשות, מדריכה ומקדמת את עובדיה, והיא נחשבת למעסיק המועדף בישראל. להשקעותיה של אינטל יש מימד ציבורי, המתבטא בתמיכה ובהשקעות של הממשלה מחד, כאשר מאידך, מעסיקה אינטל אלפי עובדים ישראלים ומרחיבה את פעילותה בקרית גת ובמקומות נוספים. מישהו שמע פעם על שביתה באינטל?

מה נשאר מהישראליות של תנובה?

תנובה היתה במשך שנים סמל הישראליות היפה והקשר של הישראלי עם אדמתו. היא גם באה מבית מדרשם של קיבוצים ומושבים, שחרתו על דגלם ערכים ישראלים וציוניים. אחד הערכים בא לידי ביטוי בחזון של תשלובת החלב, האומר: "תנובה מחויבת לאיכות החיים של כל בית בישראל". חזון זה נקבע לפני עשור ויותר, לאחר משבר הסיליקון הזכור לא טוב. מה נשאר מחזון זה? כמעט מאומה. לא קשר לאדמה, פחות ערכים, לא טווח ארוך ולא יחסים עם כל בעלי העניין. מישהו שמע בעבר על שביתה בתנובה?

יש אומרים, שקפיטליזם וערכים חברתיים, אינם דרים בכפיפה אחת. אני חולק על קביעה הזו. עובדים מרוצים, מעלים פריון ואיכות ונותנים לפירמה ערך ותוחלת. יחסים הוגנים עם הסביבה ואחריות חברתית, יוצרים מנוף של רצון טוב, התורם לקידום העסקים. מחירים הוגנים, משפרים את הפוטנציאל ליצירת הרבה לקוחות נאמנים. כל אלו הם ממדים של אסטרטגיה ארוכת טווח. האסטרטגיה של קרן אייפקס איננה כזו. היא גם הבינה שהפוטנציאל של תנובה בישראל, כנראה מוצה. היא רוצה אפוא למכור וכמה שיותר מהר. ליבי לעובדים. פיטוריו של רודב אינם מבשרים עבורם טובות. מי יבוא אחריו? מי ישקיע מיליארדים בתעשייה מובילה, שנמצאת בעין הסערה? המשוואה מראה שוב ובברור. תעשייה הנה השקעה לטווח ארוך ויצירת ערך מתמשך. המדיניות של תנובה רק מורידה ערך וחבל. האם עוד סמל ישראלי מובהק הולך ונגוז לנגד עינינו?

ד"ר ישראל בוקסר מרצה לכלכלה ולשיווק במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully