וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גפני: "להוריד המס על הדלק - להטיל על העשירים"

צבי זרחיה

9.4.2012 / 8:31

יו"ר ועדת הכספים מותח ביקורת על מדיניות הממשלה וקורה לה להפסיק להיגרר אחרי האירועים בשטח ולהתחיל ליזום מדיניות. "המחאה החברתית צפויה לחזור במלוא העוצמה"

"אסור לממשלה להמתין עד לחידושה של המחאה הציבורית ובעקבותיה להיגרר לצעדים. אין זה מספיק לבלום בכל פעם את ההתייקרויות במחיר הדלק, אלא צריך להוריד את המס על הדלק ולממן זאת מהטלת מסים אחרים כמו מס על עשירים" - כך אומר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני ‏(יהדות התורה‏) בראיון ל-TheMarker.

על אף שסיעתו היא חלק מהקוליציה, גפני זועם על המדיניות החברתית והכלכלית של הממשלה. מאז תחילת הקדנציה, לפני שלוש שנים, חוקקה הוועדה בראשותו את חוקי התקציב וההסדרים תוך מחאה על גזירות שהוטלו על הציבור, ובהן העלאת הבלו על הדלק ‏(ואחר כך הורדתו‏) והטלת מע"מ על ירקות ופירות ‏(מהלך שבוטל ולא בוצע‏). כעת דורש גפני להפחית את המס על הדלק ולמתן את עליות מחירי החשמל והמים באמצעות הנהגת פיקוח פרלמנטרי על מחיריהם.

בשלוש השנים האחרונות שבהן מכהן בנימין נתניהו כראש הממשלה וגפני כיו"ר ועדת הכספים, נוצר בין השניים קשר טוב. גפני נחשב לנאמן לנתניהו. הוא העביר עבורו ביחן היתר את חוקי התקציב וההסדרים, את חוק ששינסקי ואת חוק בנק ישראל. גפני ורעייתו, חנה, גם הצטרפו לגיבושונים שערך נתניהו לחברי הקואליציה בשנים האחרונות. נתניהו הקפיד להתקשר לפני החגים לביתו של גפני כדי לאחל חג שמח. גם סוף השבוע האחרון טילפן נתניהו אל חנה גפני, כדי לאחל לה חג שמח. לעומת זאת, בכהונתו של נתניהו כשר האוצר בממשלת שרון בשנים 2003–2005 היו היחסים ביניהם קשים לנוכח הפגיעה בקצבאות הילדים ובמשפחות ברוכות ילדים.

עתה מזהיר גפני את ממשלת נתניהו: "המחאה החברתית צפויה לחזור במלוא העוצמה בחודשים הקרובים. המחאה עלולה להצליח ולגרום נזק בל יתואר לממשלה. הממשלה הזאת אינה יוזמת, לא מובילה ונגררת אחר הכותרות משום שאינה רואה את המכלול. עליה ליזום, לנקוט צעדים. אמרתי את זה לראש הממשלה ולשר האוצר".

איך יכולה הממשלה להקדים תרופה למחאה?

"עד עכשיו ראש הממשלה ושר האוצר מנעו פעמיים את ההתייקרויות, אבל צריך להוריד את גובה המיסוי הקיים כיום על הדלק, ולא רק למנוע התייקרויות נוספות. כמו כן יש להפחית את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, ולהוריד את מחירי החשמל ומחירי המים. כל אלה הם מצרכים בסיסיים.

"הדלק הוא מצרך חיוני - זה לא מה שהיה לפני הרבה שנים כאשר רק למבוססים היו מכוניות. מעמד הביניים נזקק למכוניות, והוא קורס תחת נטל עליות המחירים. על הממשלה לקבל החלטה כוללת לגבי התנהגותה בעניין עליית מחיר הדלק בעולם, ולא להיגרר חודש אחר חודש להחלטה ספציפית. כאמור, אני סבור שעל הממשלה להוריד את גובה המסים על הדלק".

מי יממן את הפחתות המיסוי?

"לממשלה יש מספיק כסף למימון הפחתת המיסוי על הדלק והוזלת מחירי החשמל. ניתן להטיל את המס על העשירים, שמוקפא בינתיים, וכך לא לפגוע במעמד הביניים".

הממשלה הציעה לפני כמה חודשים להטיל מס על עשירים, אבל ועדת הכספים שבראשה אתה עומד לא אישרה את ההצעה.

"המס על העשירים לא אושר על ידי ועדת הכספים מכיוון שהיו בעיות בנוסח שהוגש, אבל קיבלתי גם מסרים מהממשלה שלא צריך למהר בעניין".

ממי קיבלת מסרים שאין צורך למהר בחקיקת המס על העשירים?

"לכך לא אתייחס. הסיבה העיקרית לכך שמס העשירים לא אושר היא שההצעה הממשלתית היתה פוגעת בקשישים שמכרו את דירתם כדי לעבור לדיור מוגן. על פי ההחלטה הם היו צריכים לשלם על כך מס. תבעתי ממשרד האוצר למצוא פתרון לאותם קשישים כדי שלא יחויבו לשלם מס עשירים. כעת, לאחר שנמצא פתרון בעניין זה, אני מוכן לקדם את חקיקת ההצעה כבר במושב הקיץ של הכנסת שייפתח לאחר פסח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מס על העשירים יפתור את כל בעיית המימון הפחתת מחירי הדלק, החשמל והמים?

"לא. לדעתי, רצוי להטיל מסים נוספים. יש להטיל מס בשיעור גבוה על כל מי שמשתכר יותר מ–80 אלף שקל בחודש. זה גם יפתור במידה מסוימת את סוגיית הגבלת שכר הבכירים בחברות ציבוריות. כמו כן צריך לבחון את העלאת מס החברות מ-25% כיום ל-26%. אנחנו לא רוצים שחברות יברחו לחו"ל, אבל ניתן לשקול העלאה נוספת ומדודה של מס החברות.

"מקור תקציבי נוסף להורדת הדלק הוא החלטת הממשלה מהשבוע שעבר לקצץ את מספר התקנים בשירות המדינה. יש בשירות המדינה מאגר בלתי נדלה של תקנים שניתן לצמצם. לא צריך לפטר עובדים, אבל לא חייבים לאייש כל תקן שמתפנה. וברצוני לחזור על קריאתי מהשבוע שעבר לבטל את משרד האנרגיה והמים".

לאחר פסח ייערכו בכנסת דיונים בהמלצות ועדת נאמן להגברת הפיקוח על שכר הבכירים בחברות הציבוריות. גפני לא נלהב מההמלצות, שלפיהן יוקמו ועדות תגמול מטעם הדירקטוריונים שידונו ויאשרו את שכר הבכירים. עם זאת, בכוונתו לסייע לממשלה לחוקק את הצעת החוק הממשלתית, המבוססת על המלצות ועדת נאמן, אם תועבר לוועדה בראשותו ולא לועדת החוקה.

בנוסף תומך גפני בהצעות חוק התספורות המחייבות מנפיקי אג"ח שמבקשים לבצע הסדר חוב הכולל תספורת במינוי נאמן על ידי בית המשפט. "זה בלתי סביר שאדם יגייס כספים מהציבור, ירוויח ואחר כך לא ישלם לציבור", הוא אומר.

במושב הקיץ מתכוון גפני לפעול להעברתה בוועדת הכספים של המלצות ועדת הריכוזיות. לפני כשנה וחצי לחצו גפני וחברי ועדת הכספים על הממשלה להקים את הוועדה. גפני איים אז שאם הממשלה לא תקים ועדה - ועדת הכספים תקדם חקיקה לצמצום הריכוזיות.

"חשוב לחזק את המלצותיה של ועדת הריכוזיות", הוא אומר. "יש להפחית את הרף של 6 מיליארד שקל, שהוצע על ידי הוועדה להגבלה על החזקת חברה ריאלית ופיננסית. כמו כן יש לאסור על מי שמחזיק אחזקה ריאלית או פיננסית להחזיק בגופי תקשורת".

אז הממשלה דווקא כן פועלת בעניינים כמו הריכוזיות, התספורות ושכר הבכירים.

"אני שמח שהממשלה החלה לפעול בנושאים החשובים האלה. אבל בפועל ההמלצות שהתקבלו בכל הנושאים הללו לא ישנו כמעט דבר מבחינתו של האזרח הקטן. אנחנו בכנסת צריכים להוסיף ולשנות את מה שצריך כדי שבאמת יהיה שינוי".

רווחי הבנקים הסתכמו בשנה שעברה ב–7 מיליארד שקל, וההכנסות מעמלות הגיעו אשתקד ל–14 מיליארד שקל. זה סביר?

"המספרים האלה הזויים. פניתי לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ולמפקח על הבנקים, דודו זקן, ואני רוצה לקבל הסברים. אני בעד הנהגתה של יציבות פיננסית, בנק ישראל צריך לשמור על יציבות הבנקים, והם צריכים להרוויח ולשלם משכורות נורמליות - אבל לא לעשוק את הלקוחות. העושק הוא דבר בלתי מתקבל על הדעת. בעיני, רווחי העתק של הבנקים מהעמלות הם עושק הציבור ובנק ישראל חייב לטפל בנושא".

עקרונות כלכליים של משה גפני. TheMarker
עקרונות כלכליים של משה גפני/TheMarker

האם לדעתך מדיניות בנק ישראל גרמה לשחיקה במעמד הביניים?

"אני מאוד מעריך את הנגיד פישר, אבל הפערים החברתיים הם עצומים. איני בטוח שבנק ישראל תרם לצמצום הפערים. אם האמירה שלפיה הממשלות העמיקו את הפערים החברתיים היתה נאמרת על ידי מישהו אחר - אולי היא היתה יותר מקובלת. בנק ישראל לא תרם לצמצום הפערים החברתיים, אלא להיפך. מדיניות הורדת הריבית בשנים האחרונות הועילה לציבור אבל גם תרמה לעליית מחירי הדירות. מחירי הדירות בישראל מרקיעי שחקים. זוג צעיר ששני בני הזוג עובדים לא יכול להגיע לדירה. שחיקתו של מעמד הביניים אינה יכולה להימשך. אני מתכוון לזמן בתחילת מאי, במושב הקיץ של הכנסת, ישיבה של ועדת הכספים בנושא דו"ח בנק ישראל בהשתתפות הנגיד ושר האוצר. הבעיה היא שבנק ישראל תומך בכלכלה קפיטליסטית ומעט מאוד חברתית".

החרדים צריכים לצאת לעבודה?

"יש במשרד שלי מאות קורות חיים של חרדים שמחפשים עבודה. הגיע הזמן להפסיק עם סיסמאות ריקות מתוכן שחרדים לא רוצים לעבוד. יש חסמים שמונעים מרבים אחרים לעבוד, והתפקיד מוטל על הממשלה להסירם".

צעד נוסף לשילובם בחברה הוא גיוסם לצה"ל. בסוף יולי 2012 יפוג חוק טל המסדיר את אי גיוס בני הישיבות לצה"ל. בכנסת לא פוסלים תרחיש שלפיו אי הגעה להסדר עם המפלגות החרדיות בעניין גיוס תלמידי הישיבות, עד לסוף יולי 2012 יגרור את המערכת הפוליטית להקדמת הבחירות.

ואולי הנזק הגדול ביותר לממשלה יהיה עניין שירות בני ישיבות?

"אברך שלומד בישיבה כל היום ותורתו אומנותו צריך להמשיך וללמוד ולא להתגייס. אני אומר תמיד שמי שלא לומד כל היום בישיבה ואין תורתו אומנותו הוא צריך להתגייס. נקודה. אם לא יהיה פתרון חקיקתי לחוק טל יהיה פה כאוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully