וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעריף עולה - וגם מימון החשמל לעובדי החברה

אבי בר-אלי

9.4.2012 / 9:13

עובדי חברת החשמל הנהנים מהטבת חשמל חינם ובעקבות עליית תעריפי החשמל תוסיף החברה יותר מ-30 מיליון שקל לתקציב ההטבה. נמצאו חריגות בשכר חלק מהעובדים

אדישות עובדי חברת החשמל להלך הרוח הציבורי ולמצוקתה הכספית של חברתם שוברת שיאים חדשים. בעקבות התייקרות החשמל בשנה החולפת בשיעור כולל של כ-25%, הגדילה החברה בהתאם את מימון הטבת חשמל בחינם לעובדיה. זאת, באמצעות הגדלת שווי התקרה לצריכת חשמל ללא תשלום ב-221 שקל לעובד מדי חודש, ושוויה יגיע בקרוב ל-885 שקל בחודש.

כמעט 10,000 מעובדי חברת החשמל ו-5,000 גמלאיה נהנים כיום מהטבת חשמל בחינם, שבמסגרתה הם זכאים ל-18 אלף קוט"ש חשמל בחינם בשנה ‏(פי שניים מהצריכה הממוצעת למשפחה‏). בפועל, מגיעה צריכת חשמל שנתית ממוצעת לעובד החברה ל-12-14 אלף קוט"ש - לעומת 9–10 אלף קוט"ש בממוצע במשק - וזו מגלמת הטבה חודשית של כ-700 שקל בממוצע לעובד ‏(לפני גל ההתייקרויות‏). בסך הכל, נדרשה חברת החשמל לכסות ב-2011 את סל ההטבה בכ-130 מיליון שקל, וזו תגדל מעתה לתקרה של 162 מיליון שקל.

תנאי עובדים בחברת החשמל. TheMarker
תנאי עובדים בחברת החשמל/TheMarker

בנוסף, גוררת הטבת החשמל בחינם השלכות אקטואריות כבדות משקל. זאת, משום שבחשבון הנאמנות הסודי שייסדה בעבר החברה עבור עובדיה נצברו לאורך השנים כספי עתודה, שנועדו להבטיח את תשלום ההטבה גם לעשורים הבאים. היקף העתודה עבור הטבת החשמל בחינם מוערך לבדו בכמיליארד שקל. בשל התייקרות החשמל, נדרשה הנהלת החברה לשערך את שווי ההטבה בהתאם - מהלך שעשוי היה לגרור היווצרות גירעון בחשבון ‏(שהוקם ממילא שלא כדין‏). ואולם בחברה ערכו באחרונה סקר היקפי צריכה בקרב גמלאי החברה ומצאו כי היקף צריכת החשמל בפועל נמוך מההנחות המקוריות, ולכן קוזזה העלאת השווי הנדרשת, והסתכמה ב-10 מיליון שקל בלבד.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה מעדכנת מעת לעת את האומדנים. ההפרשה גדלה כי התחזית למחיר החשמל בעתיד עלתה, ולעומת זאת התחזית להיקפי צריכת החשמל של הגימלאים ירדה".

הפנסיה נופחה ב-500 מיליון שקל

בתוך כך, פחות משנתיים לאחר הפשרה שהושגה בפרשיית חריגות הענק בשכרם של עובדי חברת החשמל שוב מגלה משרד האוצר חריגות שכר בחברה. במכתב ששיגר לפני שבועיים סגן בכיר ‏(אכיפה‏) לממונה על השכר באוצר, שמואל נחמני, למנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן וליו"ר מזכירות העובדים, דוד ‏(מיקו‏) צרפתי, נטען כי לפחות ארבעה תשלומים שבהם נושאת החברה לטובת עובדיה נמצאו מנוגדים לחוק משום שלא קיבלו את אישור הממונה על השכר.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
תנאי עובדים בחברת החשמל. TheMarker
תנאי עובדים בחברת החשמל/TheMarker

מדובר בהכללת רכיב השעות הנוספות הגלובליות בחישוב השכר הקובע לפנסיה של כ-100 חברי הנהלה ‏(המדורגים בדרגה ב'‏). זאת, אף שהכללת הרכיב כחלק מהשכר הפנסיוני נאסרה לחברי הנהלה חדשים שמונו לאחר 1996. כמו כן, גילתה הבדיקה כי החברה משלמת לעובדיה ולגמלאיה "תוספת פיקודית" - תוספת לשכרם של מנהלים בחברה, שנעה בין 2.5% לראשי קבוצה מקצועית ו-5.5% לראשי מדורים, ומגיעה עד תוספת של 26% למנהלי אגף ולסגניהם.

לפי נתוני אוגוסט 2011, שולמה תוספת יתר זו ל-9,100 עובדים בחברה ‏(כ-75%% מכוח האדם‏) ולכ-4,100 גמלאים. זאת, אף שהממונה על השכר קבע כי התוספת אינה חוקית עוד ב-1988. אם לא די בכך, גילתה הבדיקה כי גם תשלומי האש"ל והכלכלה שלהם זוכים עובדי חברת החשמל גבוהים בעשרות אחוזים - ואף כפולים - מתעריפי האש"ל הנהוגים בקרב כלל עובדי המדינה. כך למשל, זוכה עובד בחברת החשמל לתוספת של 47.6 שקל עבור ארוחת צהריים, בעוד שעובד בחברת החשמל זוכה לתוספת בסך 65.1 שקל.

בבדיקה, אגב, עלה כי גם כללי הזכאות לקבלת תשלומי אש"ל וכלכלה מקלים יותר בחברת החשמל מהנהוג במגזר הציבורי. עובדי חברת החשמל, כך התברר, זכאים לתשלום בעבור שעה נוספת אחת, בעוד שעובדי המגזר הציבורי מחויבים בהוכחת שעתיים נוספות. לפי הערכות, די בסעיף זה כדי להביא לחריגה של עד 3,500 שקל בשכרו של עובד בחברת החשמל, כאשר הביטול הפשוט יחסית של הסדר מפלה זה, עשוי לבדו לחסוך לחברת החשמל תשלומים בגובה 50-100 מיליון שקל מדי חודש.

במכתב הועלתה עוד הסוגיה המוכרת של עובדי החוץ בחברת החשמל המועסקים מחוץ למתקני החברה ומקבלים שעות נוספות לפי דיווח בלבד. "הבדיקה העלתה כי הדיווח הוא ידני ולכאורה אינו משקף את השעות אשר בוצעו על ידי העובדים בפועל, שכן על פי הדיווחים, כל העובדים מסיימים את עבודתם בכל ימות השבוע באופן קבוע בשעה 17:30 בדיוק", נכתב במכתב. סוגיית חיובם של עובדי החוץ בהחתמת כרטיס גם בסיום יום העבודה - ולא רק בתחילתו - עלתה בעבר על הפרק, אך הוסרה במהרה בלחץ ועד העובדים.

חברת החשמל ומזכירות העובדים נדרשו למסור התייחסותם למכתב בתוך 45 יום, כאשר לפי שעה, לא ברור אם ידרוש הממונה על השכר גם את השבת התשלומים החורגים, שניתנו הפעם אישית גם לקבוצות נבדלות בחברת החשמל, ולא גלובלית. לפי הערכות, מסתכמות חריגות השכר בתוספת תשלומים שנתית של 300 מיליון שקל שבהם מחויבת החברה לעובדיה לשווא. ההשלכות האקטואריות של חריגות שכר אלה מסתכמת לפי אומדנים בלא פחות מחצי מיליארד שקל.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי הנושא נבדק לעומקו, והחברה תגיב עליו בקרוב.

תנאי עובדים בחברת החשמל. TheMarker
תנאי עובדים בחברת החשמל/TheMarker

חשיפת חריגות שכר אלה באה כשנתיים לאחר הסיכום שאליו הגיעו האוצר, ההסתדרות ועובדי חברת החשמל על הפסקת חריגות שכר קודמות שנחשפו בחברה, ועל השבת כספי החריגה באמצעות ניכוי שכר העובדים. מדובר בהטבות שלהן זכו עובדי חברת החשמל הוותיקים, דוגמת: משכורת י"ד, קידום דרגות חריג לגמלאים והכרה חריגה בהוצאות רכב.

על החריגות העיר מבקר המדינה כבר ב-1999, אך אלה הופסקו רק לדרג הניהולי בחברה, ואילו הטיפול הנדרש ביתר עובדי החברה וגמלאיה התמסמס. רק ביוני 2009 דרש מהחברה הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, לבטל את החריגות שנאמדו ב-175 מיליון שקל בשנה, ואף להשיב סכום של כ-100 מיליון שקל בגין החריגות ששולמו לעובדים מאז 2004. בתום הליך משא ומתן ממושך סוכם כי הטבות השכר יבוטלו, ואילו השבת הכספים תומר בניכוי שכר גלובלי של 0.8%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully